Although literature has deeply investigated several determinants of crowdfunding success, little attention has been given to the sustainability variable. The present study put the focus on how sustainability orientation influences crowdfunding success. Firstly, a robust and reliable text classification algorithm was applied to label, as “green” or “not green”, a substantial dataset of Kickstarter’s projects (accounting, for the sustainability definition, the taxonomy of green patents drafted by the OECD), and secondly a multivariate probit regression has been implemented. Econometric results on a sample of 112,031 Kickstarter campaigns produce two key finding: 1) a sustainability orientation negatively impacts on the probability of success of a crowdfunding campaign and 2) launching a “green” project in a country with an EPI (Environmental Performance Index) higher than 78 remarks a lower probability of funding success. Further tests have been conducted to sustain the robustness and reliability of our findings. Implications for research, entrepreneurs and policy makers are discussed.

Sebbene la letteratura abbia investigato a fondo le diverse determinanti del successo nel crowdfunding, poca attenzione è stata dedicata alla variabile sostenibilità. Il presente studio pone l’attenzione su come un orientamento sostenibile influenzi il successo nel crowdfunding. In primo luogo è stato applicato un robusto ed affidabile algoritmo di classificazione testi per etichettare, come “green” e “non green”, un sostanziale set di progetti Kickstarter (considerando, per quanto riguarda la definizione di sostenibilità, la classificazione dei brevetti green stilata dalla OECD), ed, in secondo luogo, è stata implementata una regressione probit multivariata. Risultati econometrici di un campione di 112,031 campagne di Kickstarter ha prodotto due risultati chiave: 1) un orientamento sostenibile impatta negativamente sulla probabilità di successo di una campagna di crowdfunding e 2) lanciare un progetto “green” in un paese con un EPI (Indice di performance ambientali) maggiore di 78 evidenzia una minore probabilità di successo. Per sostenere la robustezza e l’affidabilità dei nostri risultati sono stati condotti ulteriori test. Sono state discusse le implicazioni per la ricerca, per imprenditori e per responsabili politici.

How sustainability orientation impacts on crowdfunding success

VOTTARI, SIMONE;TROFFA, MARTINA
2016/2017

Abstract

Although literature has deeply investigated several determinants of crowdfunding success, little attention has been given to the sustainability variable. The present study put the focus on how sustainability orientation influences crowdfunding success. Firstly, a robust and reliable text classification algorithm was applied to label, as “green” or “not green”, a substantial dataset of Kickstarter’s projects (accounting, for the sustainability definition, the taxonomy of green patents drafted by the OECD), and secondly a multivariate probit regression has been implemented. Econometric results on a sample of 112,031 Kickstarter campaigns produce two key finding: 1) a sustainability orientation negatively impacts on the probability of success of a crowdfunding campaign and 2) launching a “green” project in a country with an EPI (Environmental Performance Index) higher than 78 remarks a lower probability of funding success. Further tests have been conducted to sustain the robustness and reliability of our findings. Implications for research, entrepreneurs and policy makers are discussed.
BUTTICÈ, VINCENZO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
3-ott-2017
2016/2017
Sebbene la letteratura abbia investigato a fondo le diverse determinanti del successo nel crowdfunding, poca attenzione è stata dedicata alla variabile sostenibilità. Il presente studio pone l’attenzione su come un orientamento sostenibile influenzi il successo nel crowdfunding. In primo luogo è stato applicato un robusto ed affidabile algoritmo di classificazione testi per etichettare, come “green” e “non green”, un sostanziale set di progetti Kickstarter (considerando, per quanto riguarda la definizione di sostenibilità, la classificazione dei brevetti green stilata dalla OECD), ed, in secondo luogo, è stata implementata una regressione probit multivariata. Risultati econometrici di un campione di 112,031 campagne di Kickstarter ha prodotto due risultati chiave: 1) un orientamento sostenibile impatta negativamente sulla probabilità di successo di una campagna di crowdfunding e 2) lanciare un progetto “green” in un paese con un EPI (Indice di performance ambientali) maggiore di 78 evidenzia una minore probabilità di successo. Per sostenere la robustezza e l’affidabilità dei nostri risultati sono stati condotti ulteriori test. Sono state discusse le implicazioni per la ricerca, per imprenditori e per responsabili politici.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/136334