This thesis work deals with the development of the PPM model, which could be applied in the industrial sectors for complex portfolios, i.e. including both projects and their packages. We have focused on a Work flow description, a process of standardization and the integration between target, time and cost in the Portfolio. In the last few years, PPM studies have increate a lot. It was Harry Markowitz who first, introduced the concept of the modern portfolio theory into the financial investment domain. This theory allowed to determine an investment selection that generates the highest possible return for a given level of risk. In other words, the maximization of investment returns, a concept later applied to the project management domain, which became the basis of the project portfolio management. This research focuses on the identification of the PPM tools and on a unique work flow to have an overview on the main areas of a Portfolio, from the RFQ (Request for quotation) to the project closing. At present most studies have focused on those project issues that may be related to the project portfolio. However, their aim is to manage the events that have an effect only on the project objectives, such as cost, time, scope, or quality, mainly connected with the operation management world. The PPM should not be simply a bridge from the operation management to the project management world because it is not enough to guarantee the collaboration success. The goal of this thesis, is to create a PPM as a HUB, where the integration between target, information and process occurs. In particular, the developed PPM model has been applied to Bosch Rexroth, one of the leading specialists in driving and controlling technologies. The result shows an increasing of the efficacy of the work process, which leads to the reduction of delayed activity and costs. This work is divided into seven sections: 1. State of arts 2. Aim of the study and research questions 3. A new PPM Model 4. Case study: Bosch Rexroth 5. Assessment validation 6. Quantitative Analysis of the research 7. Conclusions

Il lavoro di tesi ha riguardato lo sviluppo di un modello di PPM, applicabile in ambito industriale, per un portafoglio progetti complesso in cui vengono gestiti sia package di progetto che sistemi completi. La definizione di un work-flow, la standardizzazione dei processi e la loro integrazione con i target aziendali risultano essere gli elementi centrali del lavoro. Markowitz fu il primo ad introdurre, nel mondo della finanza, il concetto di modern portfolio, il quale negli ultimi anni ha assunto una notevole rilevanza nell’ambito del Project Management. I principali studi svolti in questo ambito sono stati incentrati nel determinare la massimizzazione del ritorno dall’investimento con il minor rischi possibile. Tutto ciò rappresenta la base del Project Portoflio Management. I tool sviluppati e l’implementazione del work flow definito, permettono di avere un' idea chiara e precisa dell’intero ciclo di vita del progetto e del portafoglio. La maggior parte delle ricerche sviluppate negli ultimi anni considerano sostanzialmente il PPM come uno strumento di collegamento tra il mondo del Project Management e quello delle Operation, in cui l’obiettivo è il raggiungimento di target in termini di tempo, costo e soddisfazione del cliente. La ricerca sviluppata, invece, vuole sottolineare l’importanza di considerare il PPM come un HUB e non come una semplice connessione tra Project Management e Operation. Questo approccio permetterebbe una integrazione completa tra target, informazioni e processi. Il modello sviluppato è stato implementato in Bosch Rexroth, azienda leader nel mondo del driving and controlling delle tecnologie. La riduzione dei ritardi nella consegna dei progetti ed i relativi costi associati rappresentano solo una parte dei benefici ottenuti dall’ implementazione del modello sviluppato. Il lavoro di tesi è stato suddiviso nei seguenti capitoli: 1. Stato dell’arte 2. Obiettivi e domande di ricerca 3. Modello teorico 4. Caso Pratico: Bosch Rexroth 5. Validazione delle stime 6. Analisi quantitativa dei risultati 7. Conclusioni e ricerche future

Project portfolio management : modello per la gestione di un portafoglio complesso di progetti industriali

RABUFFI, MIRKO
2012/2013

Abstract

This thesis work deals with the development of the PPM model, which could be applied in the industrial sectors for complex portfolios, i.e. including both projects and their packages. We have focused on a Work flow description, a process of standardization and the integration between target, time and cost in the Portfolio. In the last few years, PPM studies have increate a lot. It was Harry Markowitz who first, introduced the concept of the modern portfolio theory into the financial investment domain. This theory allowed to determine an investment selection that generates the highest possible return for a given level of risk. In other words, the maximization of investment returns, a concept later applied to the project management domain, which became the basis of the project portfolio management. This research focuses on the identification of the PPM tools and on a unique work flow to have an overview on the main areas of a Portfolio, from the RFQ (Request for quotation) to the project closing. At present most studies have focused on those project issues that may be related to the project portfolio. However, their aim is to manage the events that have an effect only on the project objectives, such as cost, time, scope, or quality, mainly connected with the operation management world. The PPM should not be simply a bridge from the operation management to the project management world because it is not enough to guarantee the collaboration success. The goal of this thesis, is to create a PPM as a HUB, where the integration between target, information and process occurs. In particular, the developed PPM model has been applied to Bosch Rexroth, one of the leading specialists in driving and controlling technologies. The result shows an increasing of the efficacy of the work process, which leads to the reduction of delayed activity and costs. This work is divided into seven sections: 1. State of arts 2. Aim of the study and research questions 3. A new PPM Model 4. Case study: Bosch Rexroth 5. Assessment validation 6. Quantitative Analysis of the research 7. Conclusions
PALOPOLI, ANDREA MARIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2013
2012/2013
Il lavoro di tesi ha riguardato lo sviluppo di un modello di PPM, applicabile in ambito industriale, per un portafoglio progetti complesso in cui vengono gestiti sia package di progetto che sistemi completi. La definizione di un work-flow, la standardizzazione dei processi e la loro integrazione con i target aziendali risultano essere gli elementi centrali del lavoro. Markowitz fu il primo ad introdurre, nel mondo della finanza, il concetto di modern portfolio, il quale negli ultimi anni ha assunto una notevole rilevanza nell’ambito del Project Management. I principali studi svolti in questo ambito sono stati incentrati nel determinare la massimizzazione del ritorno dall’investimento con il minor rischi possibile. Tutto ciò rappresenta la base del Project Portoflio Management. I tool sviluppati e l’implementazione del work flow definito, permettono di avere un' idea chiara e precisa dell’intero ciclo di vita del progetto e del portafoglio. La maggior parte delle ricerche sviluppate negli ultimi anni considerano sostanzialmente il PPM come uno strumento di collegamento tra il mondo del Project Management e quello delle Operation, in cui l’obiettivo è il raggiungimento di target in termini di tempo, costo e soddisfazione del cliente. La ricerca sviluppata, invece, vuole sottolineare l’importanza di considerare il PPM come un HUB e non come una semplice connessione tra Project Management e Operation. Questo approccio permetterebbe una integrazione completa tra target, informazioni e processi. Il modello sviluppato è stato implementato in Bosch Rexroth, azienda leader nel mondo del driving and controlling delle tecnologie. La riduzione dei ritardi nella consegna dei progetti ed i relativi costi associati rappresentano solo una parte dei benefici ottenuti dall’ implementazione del modello sviluppato. Il lavoro di tesi è stato suddiviso nei seguenti capitoli: 1. Stato dell’arte 2. Obiettivi e domande di ricerca 3. Modello teorico 4. Caso Pratico: Bosch Rexroth 5. Validazione delle stime 6. Analisi quantitativa dei risultati 7. Conclusioni e ricerche future
Tesi di laurea Magistrale
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