The purpose of this paper is to study the dynamics of the Italian equity crowdfunding market for all the three phases that characterize this innovative financing instrument: the launch of a campaign, the achievement of a successful outcome and the consequences generated by the capital collected. Three typologies of descriptive statistics are performed, one for each of the phases, together with econometric models to test the presence of a selection effect on the access to equity crowdfunding and of a treatment effect on the level of professionalization of the backed start-up generated by the successful campaign. Results demonstrate the existence of a relation between the structure and dimension of the firm and the instrument of equity crowdfunding along all its three phases. Indeed, start-ups that launch a campaign result to be more developed than the ones that prefer traditional funding sources in terms of assets and employees and managers appointed. As further analysis on this topic, econometric models on the selection effect highlight a strong association between venture’s innovativeness, social vocation and maturity, as well as the wealth of its geographical location, with the access to equity crowdfunding. Moreover, innovative start-ups that complete a successful funding project are managed by more executives than the ones that instead fail, report on their balance sheet a significantly higher value of IPRs and launch a campaign that lasts for half of the months of the unsuccessful ones. Additionally, the collection of risk capital through equity crowdfunding is correlated with a growth of the employees and investments in R&D. To further study the consequences of a successful equity crowdfunding project on venture’s professionalization as standing point with the existent literature, econometric models on the treatment effect demonstrate a significant association between the outcome of the campaign and the growth of the managerial profiles appointed.

L’obiettivo di questo studio è analizzare le dinamiche del mercato italiano dell’equity crowdfunding per tutte e tre le fasi che caratterizzano questo innovativo strumento di finanziamento: il lancio della campagna, il raggiungimento di un risultato positivo e le conseguenze generate dal capitale raccolto. Tre tipologie di statistiche descrittive sono condotte, una per ogni fase, insieme a dei modelli econometrici per testare la presenza di un effetto di selezione sull’accesso all’equity crowdfunding e di un effetto di trattamento sul livello di professionalizzazione della start-up finanziata generato dalla campagna di successo. I risultati dimostrano l’esistenza di una relazione tra la struttura e dimensione dell’azienda e l’equity crowdfunding lungo tutte e tre le sue fasi. Infatti, le start-up che lanciano una campagna risultano essere più sviluppate di quelle che preferiscono forme di finanziamento più tradizionali in termini di assets, impiegati e managers incaricati. Come ulteriore analisi su questo tema, i modelli econometrici sull’effetto di selezione evidenziano una forte associazione tra l’innovatività, la vocazione sociale e la maturità dell’azienda, così come il benessere della regione geografica di origine, con l’accesso all’equity crowdfunding. Inoltre, le start-up che completano con successo la campagna sono gestite da più dirigenti di quelle per cui fallisce, riportano nel loro bilancio un valore di IPRs molto più significativo e promuovono campagne che durano la metà di quelle che ottengono un risultato negativo. Ancora, l’ottenimento di capitale di rischio tramite equity crowdfunding è correlato a una crescita degli impiegati e degli investimenti in R&D. Per studiare più a fondo le conseguenze di una campagna di successo sul livello di professionalizzazione della start-up finanziata come punto di innovazione rispetto alla letteratura esistente, i modelli econometrici sull’effetto di trattamento dimostrano una significativa associazione tra il risultato della campagna e la crescita delle figure manageriali nominate.

Equity crowdfunding and treatment effect on professionalization of innovative start-ups

SAVASTANO, MATTEO
2016/2017

Abstract

The purpose of this paper is to study the dynamics of the Italian equity crowdfunding market for all the three phases that characterize this innovative financing instrument: the launch of a campaign, the achievement of a successful outcome and the consequences generated by the capital collected. Three typologies of descriptive statistics are performed, one for each of the phases, together with econometric models to test the presence of a selection effect on the access to equity crowdfunding and of a treatment effect on the level of professionalization of the backed start-up generated by the successful campaign. Results demonstrate the existence of a relation between the structure and dimension of the firm and the instrument of equity crowdfunding along all its three phases. Indeed, start-ups that launch a campaign result to be more developed than the ones that prefer traditional funding sources in terms of assets and employees and managers appointed. As further analysis on this topic, econometric models on the selection effect highlight a strong association between venture’s innovativeness, social vocation and maturity, as well as the wealth of its geographical location, with the access to equity crowdfunding. Moreover, innovative start-ups that complete a successful funding project are managed by more executives than the ones that instead fail, report on their balance sheet a significantly higher value of IPRs and launch a campaign that lasts for half of the months of the unsuccessful ones. Additionally, the collection of risk capital through equity crowdfunding is correlated with a growth of the employees and investments in R&D. To further study the consequences of a successful equity crowdfunding project on venture’s professionalization as standing point with the existent literature, econometric models on the treatment effect demonstrate a significant association between the outcome of the campaign and the growth of the managerial profiles appointed.
CANTAMESSA, MARCO
GUERINI, MASSIMILIANO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
19-apr-2018
2016/2017
L’obiettivo di questo studio è analizzare le dinamiche del mercato italiano dell’equity crowdfunding per tutte e tre le fasi che caratterizzano questo innovativo strumento di finanziamento: il lancio della campagna, il raggiungimento di un risultato positivo e le conseguenze generate dal capitale raccolto. Tre tipologie di statistiche descrittive sono condotte, una per ogni fase, insieme a dei modelli econometrici per testare la presenza di un effetto di selezione sull’accesso all’equity crowdfunding e di un effetto di trattamento sul livello di professionalizzazione della start-up finanziata generato dalla campagna di successo. I risultati dimostrano l’esistenza di una relazione tra la struttura e dimensione dell’azienda e l’equity crowdfunding lungo tutte e tre le sue fasi. Infatti, le start-up che lanciano una campagna risultano essere più sviluppate di quelle che preferiscono forme di finanziamento più tradizionali in termini di assets, impiegati e managers incaricati. Come ulteriore analisi su questo tema, i modelli econometrici sull’effetto di selezione evidenziano una forte associazione tra l’innovatività, la vocazione sociale e la maturità dell’azienda, così come il benessere della regione geografica di origine, con l’accesso all’equity crowdfunding. Inoltre, le start-up che completano con successo la campagna sono gestite da più dirigenti di quelle per cui fallisce, riportano nel loro bilancio un valore di IPRs molto più significativo e promuovono campagne che durano la metà di quelle che ottengono un risultato negativo. Ancora, l’ottenimento di capitale di rischio tramite equity crowdfunding è correlato a una crescita degli impiegati e degli investimenti in R&D. Per studiare più a fondo le conseguenze di una campagna di successo sul livello di professionalizzazione della start-up finanziata come punto di innovazione rispetto alla letteratura esistente, i modelli econometrici sull’effetto di trattamento dimostrano una significativa associazione tra il risultato della campagna e la crescita delle figure manageriali nominate.
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