Nowadays, startups are widely studied by entrepreneurship scholars since they contribute to the economic growth of advanced countries. Nonetheless, scholars’ understanding of startups’ recruiting process is still limited and fragmented. Recruiting is crucial for every company, but it is particularly important for startups because human resources are, without a doubt, the main source of competitive advantage for these companies. Our thesis focuses on the very first stages of the recruiting process, the applicants’ attraction for startups. Moreover, this study aims at analysing the effect on the company’s attractiveness’ evaluation of two main variables, that should be particularly important for startups. Specifically, we consider the passion displayed by the entrepreneurs when interacting with applicants and the innovativeness of startup products/services perceived by job applicants, and we investigate their relations with applicants’ evaluation of startup attractiveness as a prospective employer (hereafter simply referred to as attractiveness). After formulating a series of hypotheses on the relations linking the three above mentioned variables, we empirically test the hypotheses using data collected through a survey. Specifically, we showed to 101 students close to graduation 9 videos of entrepreneurs presenting their startups to applicants and asked students to answer a series of questions. Econometric estimates on these data confirm our hypotheses: both Perceived Innovativeness and Displayed Passion have a positive effect on the Attractiveness. The effect of Displayed Passion on Attractiveness is also indirect, mediated by Perceived Innovativeness; as the positive relation between Displayed Passion and Innovativeness indicates.

Al giorno d’oggi, le startups costituiscono uno dei temi più caldi per gli studiosi di imprenditoria, poiché esse contribuiscono fortemente alla crescita economica dei paesi avanzati. Tuttavia, la conoscenza di questi studiosi riguardo al processo di assunzione delle startups è ancora limitata e frammentata. L’assunzione è fondamentale per ogni azienda, ma è particolarmente importante per le startups poiché le risorse umane sono, senza dubbio, la principale fonte di vantaggio competitivo per queste realtà. La nostra tesi si concentra prevalentemente sulle primissime fasi del processo di assunzione: l’attrazione dei candidati. Inoltre, questo studio mira ad analizzare l’effetto sulla valutazione di attrattività dell’impresa di due variabili, che per queste imprese dovrebbero essere particolarmente rilevanti. In particolare, consideriamo la passione mostrata dall’imprenditore quando interagisce con il candidato e l’innovatività dei prodotti/servizi offerti dalle startups percepita dai candidati, e studiamo le loro relazioni con la valutazione fornita dagli studenti sull’attrattività della startup come un potenziale datore di lavoro. Dopo aver formulato una serie di ipotesi sulle relazioni che collegano le tre variabili sopra citate, testiamo empiricamente le ipotesi usando i dati raccolti attraverso un sondaggio. In particolare, abbiamo mostrato a 101 studenti laureandi 9 video di imprenditori che presentavano le loro startup ai candidati e abbiamo chiesto agli studenti di rispondere a una serie di domande. Le stime econometriche su questi dati confermano le nostre ipotesi: sia l’innovatività percepita dai candidati che la passione mostrata dall’imprenditore hanno un effetto positivo sull'attrattività. Inoltre, l'effetto della passione mostrata sull'attrattiva è anche indiretto, mediato dalla percezione di innovatività; come indica la relazione positiva tra passione mostrata e innovatività.

Recruiting in startups : the impact of innovativeness and entrepreneurial passion on startups' attractiveness

FOTI, MARIA CHIARA;FERRARA, CECILIA
2018/2019

Abstract

Nowadays, startups are widely studied by entrepreneurship scholars since they contribute to the economic growth of advanced countries. Nonetheless, scholars’ understanding of startups’ recruiting process is still limited and fragmented. Recruiting is crucial for every company, but it is particularly important for startups because human resources are, without a doubt, the main source of competitive advantage for these companies. Our thesis focuses on the very first stages of the recruiting process, the applicants’ attraction for startups. Moreover, this study aims at analysing the effect on the company’s attractiveness’ evaluation of two main variables, that should be particularly important for startups. Specifically, we consider the passion displayed by the entrepreneurs when interacting with applicants and the innovativeness of startup products/services perceived by job applicants, and we investigate their relations with applicants’ evaluation of startup attractiveness as a prospective employer (hereafter simply referred to as attractiveness). After formulating a series of hypotheses on the relations linking the three above mentioned variables, we empirically test the hypotheses using data collected through a survey. Specifically, we showed to 101 students close to graduation 9 videos of entrepreneurs presenting their startups to applicants and asked students to answer a series of questions. Econometric estimates on these data confirm our hypotheses: both Perceived Innovativeness and Displayed Passion have a positive effect on the Attractiveness. The effect of Displayed Passion on Attractiveness is also indirect, mediated by Perceived Innovativeness; as the positive relation between Displayed Passion and Innovativeness indicates.
STROE, IOANA SILVIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
3-ott-2019
2018/2019
Al giorno d’oggi, le startups costituiscono uno dei temi più caldi per gli studiosi di imprenditoria, poiché esse contribuiscono fortemente alla crescita economica dei paesi avanzati. Tuttavia, la conoscenza di questi studiosi riguardo al processo di assunzione delle startups è ancora limitata e frammentata. L’assunzione è fondamentale per ogni azienda, ma è particolarmente importante per le startups poiché le risorse umane sono, senza dubbio, la principale fonte di vantaggio competitivo per queste realtà. La nostra tesi si concentra prevalentemente sulle primissime fasi del processo di assunzione: l’attrazione dei candidati. Inoltre, questo studio mira ad analizzare l’effetto sulla valutazione di attrattività dell’impresa di due variabili, che per queste imprese dovrebbero essere particolarmente rilevanti. In particolare, consideriamo la passione mostrata dall’imprenditore quando interagisce con il candidato e l’innovatività dei prodotti/servizi offerti dalle startups percepita dai candidati, e studiamo le loro relazioni con la valutazione fornita dagli studenti sull’attrattività della startup come un potenziale datore di lavoro. Dopo aver formulato una serie di ipotesi sulle relazioni che collegano le tre variabili sopra citate, testiamo empiricamente le ipotesi usando i dati raccolti attraverso un sondaggio. In particolare, abbiamo mostrato a 101 studenti laureandi 9 video di imprenditori che presentavano le loro startup ai candidati e abbiamo chiesto agli studenti di rispondere a una serie di domande. Le stime econometriche su questi dati confermano le nostre ipotesi: sia l’innovatività percepita dai candidati che la passione mostrata dall’imprenditore hanno un effetto positivo sull'attrattività. Inoltre, l'effetto della passione mostrata sull'attrattiva è anche indiretto, mediato dalla percezione di innovatività; come indica la relazione positiva tra passione mostrata e innovatività.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/149612