Street food is a traditional way of eating, full of positive values and social benefits, more important than ever in modern cities. The research field is still very tied to tradition, therefore case studies have been illustrated to show innovative drives (such as the food truck revolution in the US), as well as cases where the traditions are still accurately observed (Italian cities like Florence and Palermo). After an overview of the new trends in the industry in Italy, the focus has shifted to the situation of an aspiring street food entrepreneur. The complexity detected in the process of starting a mobile catering service has led to the definition of a proactive role for the designer, in the new field of application. This role involves working in a transversal way in supporting the definition of the business model and the distinctive values of the project of the entrepreneur, using methods and tools of service design, and in a vertical way acting on individual elements with a custom design. The proposed method was then verified by establishing a cooperation with a real entrepreneur, to define the system of products and services needed for starting his business.

Il cibo di strada è una forma di ristorazione tradizionale ricca di valori positivi e di un’utilità sociale più che mai attuale nelle città moderne. Essendo un ambito ancora molto legato alla tradizione, sono stati illustrati casi studio che mostrino delle spinte innovative (la food truck revolution negli USA), così come casi in cui le tradizioni vengono ancora rispettate fedelmente (città italiane come Firenze e Palermo). Dopo una panoramica sulle nuove tendenze del settore in Italia, l’attenzione si è spostata sulla situazione di un aspirante imprenditore di cibo di strada. La complessità rilevata nell’avvio di un’impresa di ristorazione mobile ha portato a definire un ruolo proattivo per il designer nel nuovo ambito di applicazione. Questo ruolo prevede di lavorare in maniera trasversale nel supporto alla definzione del business model e dei valori distintivi del progetto dell’imprenditore, utilizzando metodologie e strumenti del service design, ed in maniera verticale intervenendo sui singoli elementi con una progettazione personalizzata. Per verificare il metodo proposto, si è collaborato con un reale imprenditore alla definizione del sistema di prodotti e servizi necessari all’avvio della sua attività.

Food truck design. Elementi di metodo per un nuovo campo di applicazione del design tra prodotto e servizio

GOLIA, MARCELLO
2013/2014

Abstract

Street food is a traditional way of eating, full of positive values and social benefits, more important than ever in modern cities. The research field is still very tied to tradition, therefore case studies have been illustrated to show innovative drives (such as the food truck revolution in the US), as well as cases where the traditions are still accurately observed (Italian cities like Florence and Palermo). After an overview of the new trends in the industry in Italy, the focus has shifted to the situation of an aspiring street food entrepreneur. The complexity detected in the process of starting a mobile catering service has led to the definition of a proactive role for the designer, in the new field of application. This role involves working in a transversal way in supporting the definition of the business model and the distinctive values of the project of the entrepreneur, using methods and tools of service design, and in a vertical way acting on individual elements with a custom design. The proposed method was then verified by establishing a cooperation with a real entrepreneur, to define the system of products and services needed for starting his business.
ARC III - Scuola del Design
18-dic-2014
2013/2014
Il cibo di strada è una forma di ristorazione tradizionale ricca di valori positivi e di un’utilità sociale più che mai attuale nelle città moderne. Essendo un ambito ancora molto legato alla tradizione, sono stati illustrati casi studio che mostrino delle spinte innovative (la food truck revolution negli USA), così come casi in cui le tradizioni vengono ancora rispettate fedelmente (città italiane come Firenze e Palermo). Dopo una panoramica sulle nuove tendenze del settore in Italia, l’attenzione si è spostata sulla situazione di un aspirante imprenditore di cibo di strada. La complessità rilevata nell’avvio di un’impresa di ristorazione mobile ha portato a definire un ruolo proattivo per il designer nel nuovo ambito di applicazione. Questo ruolo prevede di lavorare in maniera trasversale nel supporto alla definzione del business model e dei valori distintivi del progetto dell’imprenditore, utilizzando metodologie e strumenti del service design, ed in maniera verticale intervenendo sui singoli elementi con una progettazione personalizzata. Per verificare il metodo proposto, si è collaborato con un reale imprenditore alla definizione del sistema di prodotti e servizi necessari all’avvio della sua attività.
Tesi di laurea Magistrale
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