This thesis examines the communication possibilities that the new technologies and uses of the new digital and mobile era offers to the nowadays travelers. It starts with describing the technological and relational scenery of the post-modern tourism world and how this has changed and evolved through the years. The preliminary stage of research continues with the analysis of several cases of interactive and multimedia travel, thought to be the main communication practices used by the tourists, and an identity of the new traveler and digital-storyteller is also drawn and placed inside this universe between tourism and technology. Thanks to the results gained through this analysis, the thesis proceeds with the intention to design a new platform of blogging and social networking that allows flashpackers to create real time a personalized interactive and multimedia travel journal, that automatically collects the contents of the posts and lets the traveler to be potentially always connected to his social network using the software and the web space given by the platform itself. This project is described on the conceptual level and on the technical and functioning one, supported by images about the navigation structure of the platform, know how and mock ups that contribute to highlight the strengths of this project and the communication experience of the traveler.

Questa tesi indaga le possibilità comunicative che le nuove tecnologie e pratiche dell’era digitale ‘mobile’ mettono a disposizione dei viaggiatori odierni. Inizialmente si descrive lo scenario tecnico e socio-relazionale del turismo post-moderno e come questo si sia evoluto con il passare degli anni. A seguire, vengono analizzati modelli significativi di viaggi interattivi multimediali, considerati la principale pratica comunicativa messa in atto dai turisti, e viene tracciato un profilo dei ‘viaggiautori’ operanti in questo universo, a cavallo fra turismo e tecnologia. Sulla base dei risultati di questa analisi, si procede con la progettazione di una piattaforma di blogging e social networking che consenta ai flashpackers di creare in real time, un loro diario di viaggio aggregativo, interattivo e multimediale, rimanendo potenzialmente in costante connessione con la propria rete sociale, appoggiandosi all’apposito software e allo spazio web fornito dal sito stesso. Questo progetto viene descritto dal punto di vista sia concettuale che tecnico-funzionale e visualizzato attraverso tavole di know-how e mock up che evidenziano i punti di forza che contribuiscono ad esaltare l’esperienza comunicativa del viaggiatore.

Il diario di viaggio fra turismo e tecnologia. Un progetto di storytelling aggregativo, interattivo e multimediale per ricordare e condividere nell'era della mobilità

SCHIRO, FRANCESCA
2013/2014

Abstract

This thesis examines the communication possibilities that the new technologies and uses of the new digital and mobile era offers to the nowadays travelers. It starts with describing the technological and relational scenery of the post-modern tourism world and how this has changed and evolved through the years. The preliminary stage of research continues with the analysis of several cases of interactive and multimedia travel, thought to be the main communication practices used by the tourists, and an identity of the new traveler and digital-storyteller is also drawn and placed inside this universe between tourism and technology. Thanks to the results gained through this analysis, the thesis proceeds with the intention to design a new platform of blogging and social networking that allows flashpackers to create real time a personalized interactive and multimedia travel journal, that automatically collects the contents of the posts and lets the traveler to be potentially always connected to his social network using the software and the web space given by the platform itself. This project is described on the conceptual level and on the technical and functioning one, supported by images about the navigation structure of the platform, know how and mock ups that contribute to highlight the strengths of this project and the communication experience of the traveler.
BAULE, GIOVANNI
ARC III - Scuola del Design
18-dic-2014
2013/2014
Questa tesi indaga le possibilità comunicative che le nuove tecnologie e pratiche dell’era digitale ‘mobile’ mettono a disposizione dei viaggiatori odierni. Inizialmente si descrive lo scenario tecnico e socio-relazionale del turismo post-moderno e come questo si sia evoluto con il passare degli anni. A seguire, vengono analizzati modelli significativi di viaggi interattivi multimediali, considerati la principale pratica comunicativa messa in atto dai turisti, e viene tracciato un profilo dei ‘viaggiautori’ operanti in questo universo, a cavallo fra turismo e tecnologia. Sulla base dei risultati di questa analisi, si procede con la progettazione di una piattaforma di blogging e social networking che consenta ai flashpackers di creare in real time, un loro diario di viaggio aggregativo, interattivo e multimediale, rimanendo potenzialmente in costante connessione con la propria rete sociale, appoggiandosi all’apposito software e allo spazio web fornito dal sito stesso. Questo progetto viene descritto dal punto di vista sia concettuale che tecnico-funzionale e visualizzato attraverso tavole di know-how e mock up che evidenziano i punti di forza che contribuiscono ad esaltare l’esperienza comunicativa del viaggiatore.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/100706