Port-cities have long fascinated geographers, economists, architects/planners and sociologists, since they are centres of exchange at the boundaries between the land and the sea. The two components of port-cities, ports as nodes within a transport system, and cities as central places of a wider socio-economic system, are mainly considered interconnected in their location, development, activities and issues. However, the technological advancements, growing level of globalization and transnational flows, have had major implications on port-city development issues. Although this field of study has already received a great deal of research, little evidence has nevertheless been provided about the emerging global cities in the Middle East and its sub-region. Since the 1970s, among the Arabic city-states of the Persian Gulf region, Dubai has developed with an unprecedented pace, to emerge as a regional hub, while mediating the flows of people, goods, capital, knowledge and ideas. Hence, the extreme case of Dubai, not least in the Middle East, is interesting for further studies on how global flows can create complex spatial configurations. Framing a theoretical base from a wide body of literature- linking port-city studies and globalization theories- this dissertation illustrates the features and characteristics of the port-city development dynamics, at the basis of Dubai. Taking into account the multidisciplinary nature of the topic, centred on a case-study approach, the present thesis has combined different methodologies in order to answer the following key research question: why is the port-infrastructure crucial for the city, and specifically how do freight flows contribute to the growth of hub-port cities, in the fast developing countries? A combination of theoretical and empirical studies is, therefore, essential in order to investigate the phenomenon of rapid urban development within the framework of (global) hub port-city studies. Emphasizing the oil-revenues as the starting engine for Dubai’s growth, this study argues the importance of infrastructural provision for the city’s rather fast development from an entrepôt to a transhipment hub port city. The significance of Dubai’s port relies on its successful integration within the logistics and global supply chain, which play a key role in diversifying the economy. This study illustrates the unique pattern of Dubai’s development compared to other oil-based cities of the Middle East, which also resembles the Eastern major global hub-port cities, such as Singapore.

Le città portuali hanno da sempre affascinato geografi, economisti, architetti / urbanisti e sociologi, quali centri di scambio al confine tra la terra e il mare. Le due componenti delle città portuali ovvero i porti come nodi all'interno del sistema di trasporti e le città come centri di un sistema socio-economico più ampio, sono principalmente considerati interconnessi in termini di ubicazione, sviluppo, attività e problematiche. Tuttavia, i progressi tecnologici, il crescente livello di globalizzazione e dei flussi transnazionali, hanno avuto importanti implicazioni sui temi dello sviluppo delle città portuali. Sebbene questo settore sia stato notevolmente indagato dalla comunità scientifica, esigue analisi sono state svolte sulle città globali emergenti del Medio Oriente. Dal 1970, tra le città-stato arabe della regione del Golfo Persico, Dubai ha conosciuto uno sviluppo con un ritmo senza precedenti, emergendo come un hub regionale, attraverso la mediazione di flussi di persone, merci, capitali, conoscenze e idee. Quindi, il caso di Dubai, notevole quanto meno nel contesto mediorientale, è interessante per ulteriori studi su come i flussi globali possono creare configurazioni spaziali complesse. Attraverso la definizione di una base teorica desunta da una vasta quantità di letteratura, questa tesi illustra gli aspetti e le caratteristiche delle dinamiche di sviluppo delle città portuali e nello specifico di Dubai. Tenendo conto della natura multidisciplinare del tema, incentrato su un caso studio concreto, la presente tesi ha combinato diverse metodologie al fine di rispondere a ciascuna delle seguenti domande di ricerca: perché l'infrastruttura portuale è fondamentale per la città e, in particolare, come contribuiscono i flussi di merci alla crescita delle città portuali (hub) nei paesi in rapido sviluppo? Una combinazione di studi teorici ed empirici è pertanto indispensabile per studiare il fenomeno del rapido sviluppo urbano nell'ambito della ricerca sugli sulle città portuali (hub) globali. Assumendo i proventi del petrolio come motore propulsivo per la crescita di Dubai, questo studio sostiene l'importanza delle previsioni infrastrutturali a supporto del rapido sviluppo della città, da entrepôt a città portuale intermodale. La rilevanza del porto di Dubai è basata su un'efficace integrazione tra la logistica e la filiera produttiva globale, che svolge un ruolo chiave nella diversificazione dell'economia. Questo studio illustra il modello di sviluppo originale di Dubai messo in relazione alle altre città petrolifere del Medio, che richiama anche le principali città globali a vocazione portuale orientali, come Singapore.

Port development and port-city interface dynamics. The case of Dubai Global Hub Port-City

AKHAVAN, MINA

Abstract

Port-cities have long fascinated geographers, economists, architects/planners and sociologists, since they are centres of exchange at the boundaries between the land and the sea. The two components of port-cities, ports as nodes within a transport system, and cities as central places of a wider socio-economic system, are mainly considered interconnected in their location, development, activities and issues. However, the technological advancements, growing level of globalization and transnational flows, have had major implications on port-city development issues. Although this field of study has already received a great deal of research, little evidence has nevertheless been provided about the emerging global cities in the Middle East and its sub-region. Since the 1970s, among the Arabic city-states of the Persian Gulf region, Dubai has developed with an unprecedented pace, to emerge as a regional hub, while mediating the flows of people, goods, capital, knowledge and ideas. Hence, the extreme case of Dubai, not least in the Middle East, is interesting for further studies on how global flows can create complex spatial configurations. Framing a theoretical base from a wide body of literature- linking port-city studies and globalization theories- this dissertation illustrates the features and characteristics of the port-city development dynamics, at the basis of Dubai. Taking into account the multidisciplinary nature of the topic, centred on a case-study approach, the present thesis has combined different methodologies in order to answer the following key research question: why is the port-infrastructure crucial for the city, and specifically how do freight flows contribute to the growth of hub-port cities, in the fast developing countries? A combination of theoretical and empirical studies is, therefore, essential in order to investigate the phenomenon of rapid urban development within the framework of (global) hub port-city studies. Emphasizing the oil-revenues as the starting engine for Dubai’s growth, this study argues the importance of infrastructural provision for the city’s rather fast development from an entrepôt to a transhipment hub port city. The significance of Dubai’s port relies on its successful integration within the logistics and global supply chain, which play a key role in diversifying the economy. This study illustrates the unique pattern of Dubai’s development compared to other oil-based cities of the Middle East, which also resembles the Eastern major global hub-port cities, such as Singapore.
RANCI ORTIGOSA, COSTANZO
MARIOTTI, ILARIA
DUCRUET, CESAR
27-mar-2015
Le città portuali hanno da sempre affascinato geografi, economisti, architetti / urbanisti e sociologi, quali centri di scambio al confine tra la terra e il mare. Le due componenti delle città portuali ovvero i porti come nodi all'interno del sistema di trasporti e le città come centri di un sistema socio-economico più ampio, sono principalmente considerati interconnessi in termini di ubicazione, sviluppo, attività e problematiche. Tuttavia, i progressi tecnologici, il crescente livello di globalizzazione e dei flussi transnazionali, hanno avuto importanti implicazioni sui temi dello sviluppo delle città portuali. Sebbene questo settore sia stato notevolmente indagato dalla comunità scientifica, esigue analisi sono state svolte sulle città globali emergenti del Medio Oriente. Dal 1970, tra le città-stato arabe della regione del Golfo Persico, Dubai ha conosciuto uno sviluppo con un ritmo senza precedenti, emergendo come un hub regionale, attraverso la mediazione di flussi di persone, merci, capitali, conoscenze e idee. Quindi, il caso di Dubai, notevole quanto meno nel contesto mediorientale, è interessante per ulteriori studi su come i flussi globali possono creare configurazioni spaziali complesse. Attraverso la definizione di una base teorica desunta da una vasta quantità di letteratura, questa tesi illustra gli aspetti e le caratteristiche delle dinamiche di sviluppo delle città portuali e nello specifico di Dubai. Tenendo conto della natura multidisciplinare del tema, incentrato su un caso studio concreto, la presente tesi ha combinato diverse metodologie al fine di rispondere a ciascuna delle seguenti domande di ricerca: perché l'infrastruttura portuale è fondamentale per la città e, in particolare, come contribuiscono i flussi di merci alla crescita delle città portuali (hub) nei paesi in rapido sviluppo? Una combinazione di studi teorici ed empirici è pertanto indispensabile per studiare il fenomeno del rapido sviluppo urbano nell'ambito della ricerca sugli sulle città portuali (hub) globali. Assumendo i proventi del petrolio come motore propulsivo per la crescita di Dubai, questo studio sostiene l'importanza delle previsioni infrastrutturali a supporto del rapido sviluppo della città, da entrepôt a città portuale intermodale. La rilevanza del porto di Dubai è basata su un'efficace integrazione tra la logistica e la filiera produttiva globale, che svolge un ruolo chiave nella diversificazione dell'economia. Questo studio illustra il modello di sviluppo originale di Dubai messo in relazione alle altre città petrolifere del Medio, che richiama anche le principali città globali a vocazione portuale orientali, come Singapore.
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