Our daily interaction with the world only happens thanks to movement. We consider movement as the main focus of this study, as it can be an helpful resource in providing innovative solutions for user-centered and experience design process. Our goals is to introduce and develop a new methodology that uses motion capture technology as a tool for product design. We focus the attention on providing suggestions and identifying new features in particular for the first stages of the design process, when the concept development of products takes place. The research is based on recording human motion, and make use of the results directly on the shaping of the product. We performed in a controlled environment several tests using motion capture technology, tracking users movements and actions with relation to an abstract prototype of a dashboard project for a car. Design studio “Design Innovation” and CRF company (Centro Ricerche FIAT) started a collaboration about an innovative car interior design, our research relates to that project: while in the first part of the text the user-centered approach and the technology features are described, in the second part we start describing the method applied to the case study of the passenger seat. The last part of the thesis is about the application of the new methodology on a dashboard concept, that is the actual demonstration of the benefits that the results we extracted from the motion capture data can bring.
Il movimento è ciò che ci permette di interagire con il mondo che ci circonda, comprenderlo in tutti i suoi aspetti può aiutarci a fornire soluzioni innovative per una progettazione di prodotti che è sempre più orientata verso i bisogni dell'utente e l'esperienza complessiva dell'interazione. L'obiettivo di questa tesi è quello di sviluppare una metodologia progettuale per l'utilizzo della tecnologia di cattura del movimento (a cui ci si riferisce con l'espressione inglese di “motion capture”) come strumento di supporto per la progettazione di prodotti. In particolare, l'attenzione sarà rivolta verso l'applicazione del metodo durante la fase iniziale del processo di design, con il fine di individuare e suggerire nuove possibilità progettuali nel processo di sviluppo del concept di un prodotto. Il lavoro svolto comprende l'esecuzione di una serie di test in cui i movimenti di diversi utenti sono registrati, rielaborati in ambiente virtuale, e successivamente visualizzati, allo scopo di fornire dei dati che possano ricoprire un ruolo attivo nella fase di ideazione del progetto, in particolar modo durante la prima fase di modellazione virtuale. La metodologia è stata applicata al progetto di interni di un'automobile, frutto della collaborazione tra lo studio Design Innovation e il Centro Ricerche FIAT. Tale progetto è illustrato nella prima parte del testo, che contiene inoltre le linee guida teoriche del metodo, riguardanti l'approccio “user-centered” adottato e la tecnologia di motion capture utilizzata nei test. La seconda parte analizza il caso studio di una prima applicazione della tecnologia in questione, preso come riferimento per il progetto successivo, la plancia dell'automobile in esame. I risultati di questo studio sono stati utilizzati per l'elaborazione di un concept di prodotto che segue i principi esposti, a dimostrazione della validità della metodologia qui proposta.
Studio e applicazione della tecnica di cattura del movimento come strumento di supporto alla progettazione
TROIANI, MATTEO
2013/2014
Abstract
Our daily interaction with the world only happens thanks to movement. We consider movement as the main focus of this study, as it can be an helpful resource in providing innovative solutions for user-centered and experience design process. Our goals is to introduce and develop a new methodology that uses motion capture technology as a tool for product design. We focus the attention on providing suggestions and identifying new features in particular for the first stages of the design process, when the concept development of products takes place. The research is based on recording human motion, and make use of the results directly on the shaping of the product. We performed in a controlled environment several tests using motion capture technology, tracking users movements and actions with relation to an abstract prototype of a dashboard project for a car. Design studio “Design Innovation” and CRF company (Centro Ricerche FIAT) started a collaboration about an innovative car interior design, our research relates to that project: while in the first part of the text the user-centered approach and the technology features are described, in the second part we start describing the method applied to the case study of the passenger seat. The last part of the thesis is about the application of the new methodology on a dashboard concept, that is the actual demonstration of the benefits that the results we extracted from the motion capture data can bring.File | Dimensione | Formato | |
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