The rebranding of a small italian company specializing in organic rice production and transformation. "A design strategy does not mind only the carrying out of a beautiful product rich in quality, but also the identification of an exact identity, an effective focusing, a collective tension towards the planning" (Francesco Zurlo). The approach of strategic design applied to a company operating in the “Made in Italy” food sector, in a period of growing attention to quality in food industry and to business sustainability. The company produces, transforms and also distributes directly organic rice and its derived products. It operates in Verona’s province, a territory dedicated to the cereal culture of rice, being characterized by an entirely organic and traceable production. The objective is company optimisation in several aspects, co-ordinating the organizational strategy with the “plurality of medias” (from Francesco Zurlo, the whole mass media used to communicate company’s own values) with which it presents itself on the market. The value that marks it, that is perceived and shared by the consumer, comes true the sense of the enterprise through a supplemented system of product-service elaboration. The rebranding process optimises the client satisfaction and the enterprise profit using design tools in: elaborating the product, a system of functional and sustainable packaging; re-planning the service, through distribution channels in coherence with company’s values; re-organising the system, in the company’s structure. The elaboration of a company’s strategy composed by the design of an efficient product and communication aspect, an effective service and a good system of choices in distribution. The thesis organization: - conducting research: from a general study on food industry and quality certification, to alimentary trends and organic tendency; from the strong brand to strategic design and rebranding process; from food packaging design to sustainability in doing business - analysis: actual position and competitors analysis (local and national); case studies and best practices - clarifying strategy and designing identity: from brand brief to real rebranding developments - managing assets: brand reinforcement and control measures.

Il rebranding di una piccola azienda italiana specializzata nella produzione e trasformazione di riso biologico. "Una strategia di design non guarda solo alla realizzazione di un prodotto bello e di qualità, ma anche all’identificazione di un’identità precisa, una focalizzazione efficace, una tensione collettiva verso la progettualità" (Francesco Zurlo). L'approccio del design strategico applicato ad un'azienda operante nel settore food del “Made in Italy”, in un periodo contraddistinto dall'attenzione crescente alla qualità nel settore agroalimentare e alla sostenibilità nel fare impresa. L'azienda produce, trasforma e si occupa anche direttamente della vendita di riso biologico e derivati. Opera nella provincia di Verona, territorio dedito alla cultura cerealicola del riso, contraddistinguendosi per una produzione interamente biologica e tracciabile. L'obiettivo sta nell'ottimizzare l'azienda in più aspetti coordinando la strategia organizzativa con la "pluralità mediale" (F. Zurlo, l'insieme dei media utilizzati dall'impresa per comunicare i propri valori) con cui si presenta sul mercato. Attraverso un'elaborazione integrata di sistema-prodotto-servizio si realizza il senso dell'impresa, il valore che la contraddistingue, che viene percepito e condiviso dal consumatore. L'operazione di rebranding permette di ottimizzare sia la soddisfazione del cliente che il profitto dell'impresa utilizzando gli strumenti del design nella progettazione: del prodotto, elaborando un sistema packaging funzionale e sostenibile; di servizio, ri-progettando i canali di distribuzione con coerenza ai valori aziendali; di sistema, riorganizzando la struttura aziendale. L'elaborazione di una corretta strategia aziendale composta dalla progettazione di prodotto e comunicazione efficiente, di servizio efficace e dalle scelte di sistema nella distribuzione. Il progetto è organizzato in: - ricerca: dall'industria alimentare e le certificazioni di qualità, alle tendenze alimentari, al settore biologico; dalla ricerca sul brand, al design strategico e il processo di rebranding; dalle normative sul packaging alimentare ai fattori di sostenibilità nel fare impresa. - analisi: il posizionamento attuale e l'analisi dei competitors (locali e nazionali), i casi studio di prodotti e servizi meritevoli - strategia e progettazione dell'identità: dal brand brief agli sviluppi reali del rebranding - controllo e mantenimento: le operazioni di rinforzo e controllo del brand.

Restello. An italian organic rice company rebranding. The elaboration of a company's strategy composed by the design of an efficient product and communication aspect, an effective service and a good system of choices in distribution

TOMEZZOLI, VALENTINA
2013/2014

Abstract

The rebranding of a small italian company specializing in organic rice production and transformation. "A design strategy does not mind only the carrying out of a beautiful product rich in quality, but also the identification of an exact identity, an effective focusing, a collective tension towards the planning" (Francesco Zurlo). The approach of strategic design applied to a company operating in the “Made in Italy” food sector, in a period of growing attention to quality in food industry and to business sustainability. The company produces, transforms and also distributes directly organic rice and its derived products. It operates in Verona’s province, a territory dedicated to the cereal culture of rice, being characterized by an entirely organic and traceable production. The objective is company optimisation in several aspects, co-ordinating the organizational strategy with the “plurality of medias” (from Francesco Zurlo, the whole mass media used to communicate company’s own values) with which it presents itself on the market. The value that marks it, that is perceived and shared by the consumer, comes true the sense of the enterprise through a supplemented system of product-service elaboration. The rebranding process optimises the client satisfaction and the enterprise profit using design tools in: elaborating the product, a system of functional and sustainable packaging; re-planning the service, through distribution channels in coherence with company’s values; re-organising the system, in the company’s structure. The elaboration of a company’s strategy composed by the design of an efficient product and communication aspect, an effective service and a good system of choices in distribution. The thesis organization: - conducting research: from a general study on food industry and quality certification, to alimentary trends and organic tendency; from the strong brand to strategic design and rebranding process; from food packaging design to sustainability in doing business - analysis: actual position and competitors analysis (local and national); case studies and best practices - clarifying strategy and designing identity: from brand brief to real rebranding developments - managing assets: brand reinforcement and control measures.
VITALE, GIOVANNA
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2015
2013/2014
Il rebranding di una piccola azienda italiana specializzata nella produzione e trasformazione di riso biologico. "Una strategia di design non guarda solo alla realizzazione di un prodotto bello e di qualità, ma anche all’identificazione di un’identità precisa, una focalizzazione efficace, una tensione collettiva verso la progettualità" (Francesco Zurlo). L'approccio del design strategico applicato ad un'azienda operante nel settore food del “Made in Italy”, in un periodo contraddistinto dall'attenzione crescente alla qualità nel settore agroalimentare e alla sostenibilità nel fare impresa. L'azienda produce, trasforma e si occupa anche direttamente della vendita di riso biologico e derivati. Opera nella provincia di Verona, territorio dedito alla cultura cerealicola del riso, contraddistinguendosi per una produzione interamente biologica e tracciabile. L'obiettivo sta nell'ottimizzare l'azienda in più aspetti coordinando la strategia organizzativa con la "pluralità mediale" (F. Zurlo, l'insieme dei media utilizzati dall'impresa per comunicare i propri valori) con cui si presenta sul mercato. Attraverso un'elaborazione integrata di sistema-prodotto-servizio si realizza il senso dell'impresa, il valore che la contraddistingue, che viene percepito e condiviso dal consumatore. L'operazione di rebranding permette di ottimizzare sia la soddisfazione del cliente che il profitto dell'impresa utilizzando gli strumenti del design nella progettazione: del prodotto, elaborando un sistema packaging funzionale e sostenibile; di servizio, ri-progettando i canali di distribuzione con coerenza ai valori aziendali; di sistema, riorganizzando la struttura aziendale. L'elaborazione di una corretta strategia aziendale composta dalla progettazione di prodotto e comunicazione efficiente, di servizio efficace e dalle scelte di sistema nella distribuzione. Il progetto è organizzato in: - ricerca: dall'industria alimentare e le certificazioni di qualità, alle tendenze alimentari, al settore biologico; dalla ricerca sul brand, al design strategico e il processo di rebranding; dalle normative sul packaging alimentare ai fattori di sostenibilità nel fare impresa. - analisi: il posizionamento attuale e l'analisi dei competitors (locali e nazionali), i casi studio di prodotti e servizi meritevoli - strategia e progettazione dell'identità: dal brand brief agli sviluppi reali del rebranding - controllo e mantenimento: le operazioni di rinforzo e controllo del brand.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/105783