This thesis aims to shed light on a matter in between the two disciplines of Design and Future Studies: the Design Fiction. After demonstrating how the role of those disciplines is crucial and decisive on a socio-cultural and industrial aspect (especially in the international context in which we are currently living), we will focus on how the Design Fiction owns a leading role in the innovation processes and in the Foresight activities, both from an effectiveness point of view and an emotional involving one. This section will be divided in two main parts. On the first one, purely theoretical, we will address the definition and the meaning of Design Fiction and we will outline the essential characteristics and the almost endless creative opportunities it offers. We will then display an analysis of the cultural background that allowed the creation and the evolution of this discipline, with a particular focus on literature and cinema. Subsequently, we will introduce its most important representatives who have legitimized the value and given visibility, showing those works considered the most significant of their works. On the second part, instead, I’ll present my practical activity through two experiences of action research conducted over the last year. The firs one, with a more educational approach, during my experience in the international exchange at NTUST in Taipei from February to June, in which I had the opportunity to meet the Design Fiction world thanks to the course of prof. Rung-Huei Liang in which I had the chance to take part in two exhibition on the topic. The second one, with a very experimental and co-generative approach, during the program Challenge Based Innovation organized by CERN from September to February in collaboration with other international universities, which has led to the creation of a prototype, Delfi.

Questa tesi vuole fare luce su una tematica di confine tra le discipline del Design e dei Future Studies: la Design Fiction. Dopo aver dimostrato quanto il ruolo dei primi sia fondamentale e determinante da un lato socio-culturale e industriale, soprattutto nel contesto internazionale in cui stiamo vivendo, ci focalizzeremo su quanto la Design Fiction, in particolare, ricopra un ruolo trainante rispetto ai processi di innovazione e alle attività di Foresight, sia dal punto di vista dell’efficacia che da quello del coinvolgimento emotivo. Questa sezione sarà divisa in due parti principali. Nella prima, prettamente teorica, affronteremo la definizione e il significato della Design Fiction e ne verranno delineate le caratteristiche fondanti e le quasi infinite opportunità creative che essa offre. Sarà quindi offerta un’analisi del background culturale che ha permesso la nascita e l’evoluzione di questa disciplina con particolare attenzione alla letteratura e al cinema. In seguito, ne verranno presentati gli esponenti più importanti che ne hanno consacrato il valore e donato visibilità, presentando quei lavori ritenuti più significativi della loro attività. Nella seconda parte, invece, verrà raccontata la mia attività pratica attraverso due esperienze di action research condotte nel corso dell’ultimo anno. La prima, con approccio più educativo, durante l’esperienza di scambio internazionale alla NTUST di Taipei da Febbraio a Giugno, nella quale ho avuto l’opportunità di entrare in contatto con il mondo della Design Fiction grazie al corso del prof. Rung-Huei Liang all’interno del quale ho potuto prendere parte a due esibizioni sulla tematica. La seconda, con un approccio assolutamente sperimentale e co-generativo, durante il programma Challenge Based Innovation organizzato dal CERN da Settembre a Febbraio in collaborazione con altre università internazionali, il quale si è concretizzato nella realizzazione di un prototipo, Delfi.

Design fiction. One year foresighting the future from Taipei to CERN

BUZZACCARO, NICOLO'
2013/2014

Abstract

This thesis aims to shed light on a matter in between the two disciplines of Design and Future Studies: the Design Fiction. After demonstrating how the role of those disciplines is crucial and decisive on a socio-cultural and industrial aspect (especially in the international context in which we are currently living), we will focus on how the Design Fiction owns a leading role in the innovation processes and in the Foresight activities, both from an effectiveness point of view and an emotional involving one. This section will be divided in two main parts. On the first one, purely theoretical, we will address the definition and the meaning of Design Fiction and we will outline the essential characteristics and the almost endless creative opportunities it offers. We will then display an analysis of the cultural background that allowed the creation and the evolution of this discipline, with a particular focus on literature and cinema. Subsequently, we will introduce its most important representatives who have legitimized the value and given visibility, showing those works considered the most significant of their works. On the second part, instead, I’ll present my practical activity through two experiences of action research conducted over the last year. The firs one, with a more educational approach, during my experience in the international exchange at NTUST in Taipei from February to June, in which I had the opportunity to meet the Design Fiction world thanks to the course of prof. Rung-Huei Liang in which I had the chance to take part in two exhibition on the topic. The second one, with a very experimental and co-generative approach, during the program Challenge Based Innovation organized by CERN from September to February in collaboration with other international universities, which has led to the creation of a prototype, Delfi.
ARC III - Scuola del Design
28-apr-2015
2013/2014
Questa tesi vuole fare luce su una tematica di confine tra le discipline del Design e dei Future Studies: la Design Fiction. Dopo aver dimostrato quanto il ruolo dei primi sia fondamentale e determinante da un lato socio-culturale e industriale, soprattutto nel contesto internazionale in cui stiamo vivendo, ci focalizzeremo su quanto la Design Fiction, in particolare, ricopra un ruolo trainante rispetto ai processi di innovazione e alle attività di Foresight, sia dal punto di vista dell’efficacia che da quello del coinvolgimento emotivo. Questa sezione sarà divisa in due parti principali. Nella prima, prettamente teorica, affronteremo la definizione e il significato della Design Fiction e ne verranno delineate le caratteristiche fondanti e le quasi infinite opportunità creative che essa offre. Sarà quindi offerta un’analisi del background culturale che ha permesso la nascita e l’evoluzione di questa disciplina con particolare attenzione alla letteratura e al cinema. In seguito, ne verranno presentati gli esponenti più importanti che ne hanno consacrato il valore e donato visibilità, presentando quei lavori ritenuti più significativi della loro attività. Nella seconda parte, invece, verrà raccontata la mia attività pratica attraverso due esperienze di action research condotte nel corso dell’ultimo anno. La prima, con approccio più educativo, durante l’esperienza di scambio internazionale alla NTUST di Taipei da Febbraio a Giugno, nella quale ho avuto l’opportunità di entrare in contatto con il mondo della Design Fiction grazie al corso del prof. Rung-Huei Liang all’interno del quale ho potuto prendere parte a due esibizioni sulla tematica. La seconda, con un approccio assolutamente sperimentale e co-generativo, durante il programma Challenge Based Innovation organizzato dal CERN da Settembre a Febbraio in collaborazione con altre università internazionali, il quale si è concretizzato nella realizzazione di un prototipo, Delfi.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2015_04_Buzzaccaro.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Design Fiction: One Year Foresighting the Future from Taipei to Cern (Master Degree Thesis)
Dimensione 19.05 MB
Formato Adobe PDF
19.05 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/105882