The main purpose of this Thesis is to underline the statistical relationships that exist between the TOL (Test on Line) mark and the academic result. The analysed data concerns the students enrolled in the Engineering’s faculty at “Politecnico di Milano” in the years from 2007 to 2009. The variables considered in order to assess the academic result are: High school final mark, Bachelor’s final grades, the number of leavers and the academic performance, defined as the sum of the weighted scores acquired by the end of the third year of studies. From studying the correlations among the variables, it has emerged that the academic performance is moderately correlated with both the TOL mark (R = 0.48) and the High school final mark (R = 0.47), while the two marks are weakly correlated with each other(R = 0.38). The linear combination of variables that maximizes the correlation with the academic performance is the arithmetic mean of the TOL and maturity mark. The dataset was then divided into subpopulations. Within these subpopulations, I have analysed the differences between the variables of interest. Using nonparametric tests the subgroups studied are: macro-regions of students’ origin, gender, the period in which a student took the test and the High school attended. Both the regression analysis and the leavers study showed a strong ability of the TOL mark in discriminating between a low and high probability of obtaining sufficient academic performance. For this reason, the attitude of binary variable of the TOL mark is emphasized more and more.

Lo scopo principale di questa Tesi è quello di evidenziare le relazioni statistiche presenti tra il voto ottenuto al TOL (Test on Line) e il profitto accademico. I dati analizzati riguardano gli studenti immatricolati al Politecnico di Milano nella Facoltà di Ingegneria negli anni 2007-2008-2009. Le variabili considerate per valutare il profitto accademico sono: il voto di Maturità, il voto di Laurea, il numero di abbandoni e il Rendimento Universitario, definito come somma dei voti pesati acquisiti entro la fine del terzo anno di studi. Studiando le correlazioni tra le variabili è emerso che il Rendimento Universitario risulta moderatamente correlato sia con il voto TOL (R = 0.48) che con il voto di Maturità (R = 0.47), mentre i due voti sono tra essi debolmente correlati (R = 0.38). La combinazione lineare di variabili che massimizza la correlazione con il Rendimento Universitario è data dalla media aritmetica del voto TOL e del voto di Maturità. Il dataset è poi stato suddiviso in sottopopolazioni, per le quali sono state analizzate le differenze tra le variabili di interesse. I sottogruppi studiati, tramite test non parametrici, sono: le macroregioni di provenienza degli studenti, il genere, il periodo di sostenimento del TOL e la scuola Superiore frequentata. Sia le analisi di regressione compiute che lo studio degli abbandoni hanno mostrato una forte capacità del voto TOL nel discriminare tra bassa e alta probabilità di ottenere un Rendimento Universitario sufficiente. Per questa ragione si rimarca sempre più l'attitudine di variabile binaria del voto TOL.

Studio del TOL e previsione del rendimento universitario per studenti di ingegneria al Politecnico di Milano

FILIPPETTI, VALENTINA
2013/2014

Abstract

The main purpose of this Thesis is to underline the statistical relationships that exist between the TOL (Test on Line) mark and the academic result. The analysed data concerns the students enrolled in the Engineering’s faculty at “Politecnico di Milano” in the years from 2007 to 2009. The variables considered in order to assess the academic result are: High school final mark, Bachelor’s final grades, the number of leavers and the academic performance, defined as the sum of the weighted scores acquired by the end of the third year of studies. From studying the correlations among the variables, it has emerged that the academic performance is moderately correlated with both the TOL mark (R = 0.48) and the High school final mark (R = 0.47), while the two marks are weakly correlated with each other(R = 0.38). The linear combination of variables that maximizes the correlation with the academic performance is the arithmetic mean of the TOL and maturity mark. The dataset was then divided into subpopulations. Within these subpopulations, I have analysed the differences between the variables of interest. Using nonparametric tests the subgroups studied are: macro-regions of students’ origin, gender, the period in which a student took the test and the High school attended. Both the regression analysis and the leavers study showed a strong ability of the TOL mark in discriminating between a low and high probability of obtaining sufficient academic performance. For this reason, the attitude of binary variable of the TOL mark is emphasized more and more.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2015
2013/2014
Lo scopo principale di questa Tesi è quello di evidenziare le relazioni statistiche presenti tra il voto ottenuto al TOL (Test on Line) e il profitto accademico. I dati analizzati riguardano gli studenti immatricolati al Politecnico di Milano nella Facoltà di Ingegneria negli anni 2007-2008-2009. Le variabili considerate per valutare il profitto accademico sono: il voto di Maturità, il voto di Laurea, il numero di abbandoni e il Rendimento Universitario, definito come somma dei voti pesati acquisiti entro la fine del terzo anno di studi. Studiando le correlazioni tra le variabili è emerso che il Rendimento Universitario risulta moderatamente correlato sia con il voto TOL (R = 0.48) che con il voto di Maturità (R = 0.47), mentre i due voti sono tra essi debolmente correlati (R = 0.38). La combinazione lineare di variabili che massimizza la correlazione con il Rendimento Universitario è data dalla media aritmetica del voto TOL e del voto di Maturità. Il dataset è poi stato suddiviso in sottopopolazioni, per le quali sono state analizzate le differenze tra le variabili di interesse. I sottogruppi studiati, tramite test non parametrici, sono: le macroregioni di provenienza degli studenti, il genere, il periodo di sostenimento del TOL e la scuola Superiore frequentata. Sia le analisi di regressione compiute che lo studio degli abbandoni hanno mostrato una forte capacità del voto TOL nel discriminare tra bassa e alta probabilità di ottenere un Rendimento Universitario sufficiente. Per questa ragione si rimarca sempre più l'attitudine di variabile binaria del voto TOL.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2015_04_Filippetti.pdf

accessibile in internet solo dagli utenti autorizzati

Descrizione: Testo della tesi
Dimensione 8.58 MB
Formato Adobe PDF
8.58 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/106665