The aerospace sector is a very challenging and innovative area of the industrial world, probably the most dynamic and high demanding one in terms of need of continuous innovation, search for optimization and strong competitiveness. The research of new technologies in order to improve the product goes in the directions of the structural weight minimization, aerodynamic optimization and engine development, all with the same final targets: more secure and fuel-efficient aircrafts. However, in addition to that, it exists the equally important and complex world of the industrial processes optimization, where strict delivery times, budget constraints, human working conditions, clients requirements and general manufacturing issues are the aspects which need to be taken into account in every development study. In this dynamic context the idea from which the whole project started was born, aiming to this very objective, the optimization of a manufacturing process via the study and implementation of a semi-automatic solution to a specific operational need: the carbon floor panels installation on the A380.

Il presente lavoro é il frutto dell'esperienza di stage svolta tra Ottobre 2014 e Marzo 2015 presso il sito Airbus di Saint-Nazaire, Francia nord-occidentale. La necessità di continuo sviluppo e miglioramento dei processi di manifattura, sia in termini di riduzione di tempi e costi, sia per quanto concerne una superiore qualità del lavoro svolto e delle condizioni in cui viene svolto sta alla base dell'idea da cui l'intero progetto é partito: creare un sistema automatico, o meglio semi-automautico, in grado di realizzare l'installazione dei pannelli sandwich del pavimento della cabina laddove questo processo é al massimo della criticità, ovvero nell'A380.

Automation of floor panels installation on the Airbus A380

VASELLI, FABIO
2013/2014

Abstract

The aerospace sector is a very challenging and innovative area of the industrial world, probably the most dynamic and high demanding one in terms of need of continuous innovation, search for optimization and strong competitiveness. The research of new technologies in order to improve the product goes in the directions of the structural weight minimization, aerodynamic optimization and engine development, all with the same final targets: more secure and fuel-efficient aircrafts. However, in addition to that, it exists the equally important and complex world of the industrial processes optimization, where strict delivery times, budget constraints, human working conditions, clients requirements and general manufacturing issues are the aspects which need to be taken into account in every development study. In this dynamic context the idea from which the whole project started was born, aiming to this very objective, the optimization of a manufacturing process via the study and implementation of a semi-automatic solution to a specific operational need: the carbon floor panels installation on the A380.
JESU-PLU, MARION
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2015
2013/2014
Il presente lavoro é il frutto dell'esperienza di stage svolta tra Ottobre 2014 e Marzo 2015 presso il sito Airbus di Saint-Nazaire, Francia nord-occidentale. La necessità di continuo sviluppo e miglioramento dei processi di manifattura, sia in termini di riduzione di tempi e costi, sia per quanto concerne una superiore qualità del lavoro svolto e delle condizioni in cui viene svolto sta alla base dell'idea da cui l'intero progetto é partito: creare un sistema automatico, o meglio semi-automautico, in grado di realizzare l'installazione dei pannelli sandwich del pavimento della cabina laddove questo processo é al massimo della criticità, ovvero nell'A380.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/107691