Within the variability and complexity of the global context, characterized by macroeconomic recession, mainly due to the recent financial crisis that founds its origin in the United States in 2007, and high global competition, the importance of innovation has raised significantly as it represents one of the last sources of competitive advantage available to the managers. To overcome this difficult situation, firms need to exploit business opportunities, considered as all the possible actions regarding the introduction of something new (e.g., new product, service, new market, new suppliers) in the firm that contribute to improve financial performances. In this process, the Top Management Team (TMT), which represents the group of people that are involved in a continuative basis in decisions about the relevant and strategic issues of the firm, has the most important role, as its members are the responsible agents for exploiting business opportunities. More in general, it has been demonstrated that the characteristics of the TMT and its decision-making process significantly help to predict organizational outcome. Despite the growing importance, current Organizational literature is characterized by a significant gap regarding TMT configurations. No current works explain the organizational structures, together with the characteristics of the strategic decision-making process, that make the firm more prone to exploit a high number of business opportunities, and consequently being innovative. The aim of this work is to fill these gaps and identify the TMT organizational configurations able to exploit business opportunities. Furthermore, guidelines to design the TMT organizational structure and decision-making process required to exploit opportunities are provided to the managers. Evidence is obtained conducting an empirical analysis based on survey data collected from 118 CEOs of companies that operate in Italy. The empirical analysis shows that three TMT organizational configurations exist in the Italian context, characterized by differences in the organizational structure, decision-making process, and in the number of exploited business opportunities.

Considerando la complessità e la variabilità dell’attuale contesto globale, caratterizzato da un periodo di grande recessione economica, dovuta principalmente alla recente crisi finanziaria incominciata nel 2007 negli Stati Uniti, e da una grande pressione competitiva, l’importanza dell’innovazione è aumentata sensibilmente, in quanto essa è una delle ultime leve competitive utilizzabili dai manager. Per superare quindi questa situazione di grande complessità, le aziende devono sfruttare le opportunità di mercato, intese come tutte le possibili azioni che introducono qualcosa di nuovo all’interno dell’azienda (ad esempio un nuovo prodotto, un nuovo servizio, un nuovo mercato, o un nuovo fornitore) e contribuiscono ad aumentare le performance finanziarie. In questo processo, il Top Management Team (TMT), ossia l’insieme di tutte le persone che sono coinvolte in maniera continuativa nelle decisioni rilevanti e strategiche per l’azienda, ha un ruolo molto importante in quanto i membri del Team sono i soggetti responsabili dello sfruttamento di queste opportunità di mercato. Inoltre è stato verificato che considerare le caratteristiche del TMT e il processo decisionale dei suoi membri, aiutano a prevedere correttamente un risultato organizzativo. Nonostante la crescente importanza, la letteratura organizzativa presenta un importante “gap” per quanto riguarda le configurazioni a livello di TMT. Nessuna ricerca attuale infatti analizza la struttura organizzativa e il processo decisionale che rende un’azienda più adatta a ricevere un alto numero di opportunità di mercato e quindi, conseguentemente, di essere innovativa. L’obiettivo di questo lavoro è di coprire questa carenza teorica e identificare le configurazioni a livello di TMT che permettono di sfruttare opportunità di mercato. Saranno inoltre proposte delle linee guida per i manager per realizzare queste configurazioni e comprendere le caratteristiche del processo decisionale richiesto per sfruttare le opportunità di mercato. La ricerca e l’analisi sono state effettuate basandosi sul risultato di 118 questionari ricevuti dai CEO di aziende operanti in Italia. L’analisi empirica mostra che esistono tre configurazioni a livello di TMT in Italia, caratterizzate da significative differenze nella struttura organizzativa, processo decisionale e numero di opportunità di mercato sfruttate.

Top management team configurations and business opportunities : an empirical research in the Italian context

MARTELLINI, NICCOLÒ
2014/2015

Abstract

Within the variability and complexity of the global context, characterized by macroeconomic recession, mainly due to the recent financial crisis that founds its origin in the United States in 2007, and high global competition, the importance of innovation has raised significantly as it represents one of the last sources of competitive advantage available to the managers. To overcome this difficult situation, firms need to exploit business opportunities, considered as all the possible actions regarding the introduction of something new (e.g., new product, service, new market, new suppliers) in the firm that contribute to improve financial performances. In this process, the Top Management Team (TMT), which represents the group of people that are involved in a continuative basis in decisions about the relevant and strategic issues of the firm, has the most important role, as its members are the responsible agents for exploiting business opportunities. More in general, it has been demonstrated that the characteristics of the TMT and its decision-making process significantly help to predict organizational outcome. Despite the growing importance, current Organizational literature is characterized by a significant gap regarding TMT configurations. No current works explain the organizational structures, together with the characteristics of the strategic decision-making process, that make the firm more prone to exploit a high number of business opportunities, and consequently being innovative. The aim of this work is to fill these gaps and identify the TMT organizational configurations able to exploit business opportunities. Furthermore, guidelines to design the TMT organizational structure and decision-making process required to exploit opportunities are provided to the managers. Evidence is obtained conducting an empirical analysis based on survey data collected from 118 CEOs of companies that operate in Italy. The empirical analysis shows that three TMT organizational configurations exist in the Italian context, characterized by differences in the organizational structure, decision-making process, and in the number of exploited business opportunities.
LONGONI, ANNACHIARA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2015
2014/2015
Considerando la complessità e la variabilità dell’attuale contesto globale, caratterizzato da un periodo di grande recessione economica, dovuta principalmente alla recente crisi finanziaria incominciata nel 2007 negli Stati Uniti, e da una grande pressione competitiva, l’importanza dell’innovazione è aumentata sensibilmente, in quanto essa è una delle ultime leve competitive utilizzabili dai manager. Per superare quindi questa situazione di grande complessità, le aziende devono sfruttare le opportunità di mercato, intese come tutte le possibili azioni che introducono qualcosa di nuovo all’interno dell’azienda (ad esempio un nuovo prodotto, un nuovo servizio, un nuovo mercato, o un nuovo fornitore) e contribuiscono ad aumentare le performance finanziarie. In questo processo, il Top Management Team (TMT), ossia l’insieme di tutte le persone che sono coinvolte in maniera continuativa nelle decisioni rilevanti e strategiche per l’azienda, ha un ruolo molto importante in quanto i membri del Team sono i soggetti responsabili dello sfruttamento di queste opportunità di mercato. Inoltre è stato verificato che considerare le caratteristiche del TMT e il processo decisionale dei suoi membri, aiutano a prevedere correttamente un risultato organizzativo. Nonostante la crescente importanza, la letteratura organizzativa presenta un importante “gap” per quanto riguarda le configurazioni a livello di TMT. Nessuna ricerca attuale infatti analizza la struttura organizzativa e il processo decisionale che rende un’azienda più adatta a ricevere un alto numero di opportunità di mercato e quindi, conseguentemente, di essere innovativa. L’obiettivo di questo lavoro è di coprire questa carenza teorica e identificare le configurazioni a livello di TMT che permettono di sfruttare opportunità di mercato. Saranno inoltre proposte delle linee guida per i manager per realizzare queste configurazioni e comprendere le caratteristiche del processo decisionale richiesto per sfruttare le opportunità di mercato. La ricerca e l’analisi sono state effettuate basandosi sul risultato di 118 questionari ricevuti dai CEO di aziende operanti in Italia. L’analisi empirica mostra che esistono tre configurazioni a livello di TMT in Italia, caratterizzate da significative differenze nella struttura organizzativa, processo decisionale e numero di opportunità di mercato sfruttate.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/107884