In order to complete my academic experience, I’ve had the possibility to implement the different teachings that I’ve acquired all along my studies as a Production System engineering student, by serving an internship in the French railway domain. I’ve carried out my 6 months internship at the SNCF (the French National Railway Company), in a maintenance centre of High-speed trains (TGV): the Technicentre Atlantique. In this environment the SNCF has started in 2012 an Operational Excellence process, based on the Lean methods, in order to review and optimize the organisations and processes to answer to new economics and socials needs (in particular to a future opening to competition of the passenger transport). My role in this process, as an apprentice attached to the Head of Continuous Improvement, can be divided in three axes: deployment of the Lean standards in both Operational Units and Support Units, their perpetuation and the research on the improvement of the material handling process by proposing the implantation of a logistic train. Concerning the Lean standards a single example will be analysed, whether the study of the material handling process will be analysed and presented as a whole.
l fine di completare la mia esperienza accademica, ho avuto la possibilità di mettere in pratica gli insegnamenti acquisiti durante il mio percorso da ingegnere specializzato in Sistemi di produzione, svolgendo uno stage nel settore ferroviario francese. Questo stage ha avuto luogo all’interno della SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français, Società Nazionale delle Ferrovie Francesi), in un centro di manutenzione dei treni ad alta velocità (TGV, Train à Grande Vitesse): il Technicentre Atlantique. In questo tipo di centri la SNCF ha cominciato dal 2012 un percorso di ottimizzazione basato sulla metodologia Lean, per organizzare e rendere più efficienti i processi e la struttura aziendale in modo da affrontare al meglio le nuove esigenze economiche e sociali (in particolare in vista di una futura apertura alla concorrenza del trasporto passeggeri). Il mio contributo in questo percorso, come stagista legato all’unità di Miglioramento Continuo del sito, si può dividere in tre assi: l’applicazione degli standard Lean nelle Unità Operative di produzione e nella Direzione, la perpetuazione degli standard e lo studio di ottimizzazione della logistica interna con l’introduzione di un treno logistico. Per quanto riguarda i progetti Lean sarà analizzato un solo esempio, mentre lo studio della logistica interna sarà affrontato e presentato in tutte le sue fasi.
Applicazione dei metodi lean in un centro di manutenzione dei treni ad alta velocità francesi (TGV)
BOZZANO, STEFANO
2014/2015
Abstract
In order to complete my academic experience, I’ve had the possibility to implement the different teachings that I’ve acquired all along my studies as a Production System engineering student, by serving an internship in the French railway domain. I’ve carried out my 6 months internship at the SNCF (the French National Railway Company), in a maintenance centre of High-speed trains (TGV): the Technicentre Atlantique. In this environment the SNCF has started in 2012 an Operational Excellence process, based on the Lean methods, in order to review and optimize the organisations and processes to answer to new economics and socials needs (in particular to a future opening to competition of the passenger transport). My role in this process, as an apprentice attached to the Head of Continuous Improvement, can be divided in three axes: deployment of the Lean standards in both Operational Units and Support Units, their perpetuation and the research on the improvement of the material handling process by proposing the implantation of a logistic train. Concerning the Lean standards a single example will be analysed, whether the study of the material handling process will be analysed and presented as a whole.File | Dimensione | Formato | |
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