The present work deals with the Supply Chain Management stream of research and addresses the key issues of Supply Chain Strategy (supply chain strategy design and implementation) and Sustainability (the sustainable development of the organization from a social, environmental and economic point of view in terms of Triple Bottom Line). In recent decades the importance of Sustainability issues has increasingly grown as well as organizations have been forced by their stakeholders to adopt a more sustainable management of their business activities. Different studies have also highlighted that sustainability represents an opportunity for a company to differentiate and achieve a competitive advantage in the market. According to that, the work firstly aims to understand the role played by sustainability within the strategy of an organization and how it can be declined into a specific supply chain strategy. The presence of several enablers which can influence strategy deployment through practices adoption is also considered. The work has been conducted adopting an exploratory approach and a Case Study methodology involving the analysis of 12 case studies representing a cross-industry sample of companies. The analysis results show that sustainability role, varying in terms of relative importance compared to other business factors, translates in different practices implementation by the organization and by the actors across the chain. The role played by contingent enablers related to product and demand characteristic, degree of manufacturing and suppliers’ processes stability and the company’s power position along the chain in influencing practices implementation is also proved. According to the previous considerations, the proposed framework is characterized by a strong contingent and dynamic valence and aims to provide managers a set of guidelines to orient them in sustainable supply chain strategy design and deployment. The research highltights the raise of different trade-offs between sustainability and other competitive factors in practices implementation; some hybrid models aiming to design a sustainable supply chain strategy are also presented.

La ricerca si inserisce nell’ambito del Supply Chain Management e affronta le tematiche di Supply Chain Strategy (progettazione e implementazione di una strategia di supply chain) e Sostenibilità (sviluppo sostenibile dell’organizzazione da un punto di vista sociale, ambientale ed economico in ottica di Triple Bottom Line). Negli ultimi decenni il tema della sostenibilità ha assunto una notevole rilevanza per le organizzazioni, sottoposte a crescenti pressioni da parte degli stakeholder perché adottino una gestione sostenibile del proprio business. Diversi studi hanno messo in luce come la sostenibilità possa costituire una fonte di vantaggio competitivo e un’opportunità per l’impresa di differenziarsi all’interno del mercato. In questo contesto la ricerca si propone di comprendere il ruolo assunto dalla sostenibilità nella strategia dell’organizzazione e come essa si declini all’interno di una specifica strategia di supply chain, valutando come la presenza di diversi fattori contingenti ne influenzi l’implementazione attraverso l’adozione di pratiche. Il lavoro è stato condotto adottando la metodologia degli studi di caso coinvolgendo un campione cross-settoriale di 12 imprese. Dai risultati ottenuti è emerso che il variare dell’importanza relativa della sostenibilità rispetto agli altri fattori competitivi si accompagna all’implementazione di pratiche differenti da parte dell’organizzazione e della supply chain in cui è inserita. E’ inoltre provato come la presenza di fattori contingenti legati alle caratteristiche di prodotto e domanda di mercato, al grado di stabilità dei processi di impresa e fornitori e alla centralità dell’organizzazione nella filiera influenzi l’adozione di alcune pratiche rispetto ad altre. Il framework si caratterizza per una forte valenza dinamica e contestuale e si propone di offrire ai manager linee guida volte ad orientarli nella progettazione e implementazione di una strategia per la gestione sostenibile della supply chain. La ricerca evidenzia la presenza di diversi trade-off tra sostenibilità e obiettivi di business nell’implementazione delle pratiche; alcuni modelli ibridi di sustainable supply chain strategy sono infine proposti.

Il ruolo della sostenibilità nella progettazione e implementazione della strategia di supply chain

BONDI, GIULIA
2014/2015

Abstract

The present work deals with the Supply Chain Management stream of research and addresses the key issues of Supply Chain Strategy (supply chain strategy design and implementation) and Sustainability (the sustainable development of the organization from a social, environmental and economic point of view in terms of Triple Bottom Line). In recent decades the importance of Sustainability issues has increasingly grown as well as organizations have been forced by their stakeholders to adopt a more sustainable management of their business activities. Different studies have also highlighted that sustainability represents an opportunity for a company to differentiate and achieve a competitive advantage in the market. According to that, the work firstly aims to understand the role played by sustainability within the strategy of an organization and how it can be declined into a specific supply chain strategy. The presence of several enablers which can influence strategy deployment through practices adoption is also considered. The work has been conducted adopting an exploratory approach and a Case Study methodology involving the analysis of 12 case studies representing a cross-industry sample of companies. The analysis results show that sustainability role, varying in terms of relative importance compared to other business factors, translates in different practices implementation by the organization and by the actors across the chain. The role played by contingent enablers related to product and demand characteristic, degree of manufacturing and suppliers’ processes stability and the company’s power position along the chain in influencing practices implementation is also proved. According to the previous considerations, the proposed framework is characterized by a strong contingent and dynamic valence and aims to provide managers a set of guidelines to orient them in sustainable supply chain strategy design and deployment. The research highltights the raise of different trade-offs between sustainability and other competitive factors in practices implementation; some hybrid models aiming to design a sustainable supply chain strategy are also presented.
CICCULLO, FEDERICA
CARIDI, MARIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
29-apr-2015
2014/2015
La ricerca si inserisce nell’ambito del Supply Chain Management e affronta le tematiche di Supply Chain Strategy (progettazione e implementazione di una strategia di supply chain) e Sostenibilità (sviluppo sostenibile dell’organizzazione da un punto di vista sociale, ambientale ed economico in ottica di Triple Bottom Line). Negli ultimi decenni il tema della sostenibilità ha assunto una notevole rilevanza per le organizzazioni, sottoposte a crescenti pressioni da parte degli stakeholder perché adottino una gestione sostenibile del proprio business. Diversi studi hanno messo in luce come la sostenibilità possa costituire una fonte di vantaggio competitivo e un’opportunità per l’impresa di differenziarsi all’interno del mercato. In questo contesto la ricerca si propone di comprendere il ruolo assunto dalla sostenibilità nella strategia dell’organizzazione e come essa si declini all’interno di una specifica strategia di supply chain, valutando come la presenza di diversi fattori contingenti ne influenzi l’implementazione attraverso l’adozione di pratiche. Il lavoro è stato condotto adottando la metodologia degli studi di caso coinvolgendo un campione cross-settoriale di 12 imprese. Dai risultati ottenuti è emerso che il variare dell’importanza relativa della sostenibilità rispetto agli altri fattori competitivi si accompagna all’implementazione di pratiche differenti da parte dell’organizzazione e della supply chain in cui è inserita. E’ inoltre provato come la presenza di fattori contingenti legati alle caratteristiche di prodotto e domanda di mercato, al grado di stabilità dei processi di impresa e fornitori e alla centralità dell’organizzazione nella filiera influenzi l’adozione di alcune pratiche rispetto ad altre. Il framework si caratterizza per una forte valenza dinamica e contestuale e si propone di offrire ai manager linee guida volte ad orientarli nella progettazione e implementazione di una strategia per la gestione sostenibile della supply chain. La ricerca evidenzia la presenza di diversi trade-off tra sostenibilità e obiettivi di business nell’implementazione delle pratiche; alcuni modelli ibridi di sustainable supply chain strategy sono infine proposti.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/107996