Prior to a Major event the local community of the host city is euphoric about the need to invest and the opportunities that may come from the event. Large investments are realized and, with an intense work of the actors involved, the city manages its transport system in these extraordinary circumstances. Being the preparation done with a tight due date and fixed quality of the service, the costs explode. After the event the legacy is hard to evaluate, there have been changes in the infrastructure, in demand and in supply of services; but the effects of the event are not rigorously measured. Through a common framework the study analyses three major events and shows that, even if there is a lack of competencies to manage strategically these processes, the cities manage to gain positive effects on their transport systems. The different cases show some common patterns in the measures followed and thus, to a certain extent, in the effects. The intervention on the governance, structural, operational, functional and managerial aspects makes it possible to improve the characteristics of supply in its organization, infrastructure and cost or quality. However the cases present some problems and fail in improving the composition of the demand. There are some additional aspects that need to be taken in consideration when planning the transport legacy of a Major event.

Nel periodo che precede un Grande Evento la comunità locale della città ospitante è euforica per via della necessità di investire a per le opportunità che possono derivare dall’evento. Vengono realizzati grandi investimenti e, con un intenso impegno degli attori coinvolti, la città riesce a gestire il trasporto in queste circostanze straordinarie. Poiché la preparazione per l’evento viene effettuata con una scadenza stringente e con dei requisiti che fissano la qualità, i costi esplodono. Dopo l’evento è difficile valutare l’eredità: ci sono cambiamenti nelle infrastrutture, nella domanda e nell’offerta di servizi di trasporto; ma gli effetti non sono misurati rigorosamente. Attraverso un frame work comune questo studio analizza tre grandi eventi e mostra che, nonostante la mancanza di competenze per gestire strategicamente questi processi, le città riescono a ottenere degli effetti positivi sui loro sistemi di trasporto. I diversi casi mostrano alcuni tratti comuni nelle misure attuate e, conseguentemente, negli effetti. L’intervento sulla governance, su aspetti infrastrutturali, operativi, funzionali e gestionali rende possibile il miglioramento dell’offerta nella sua infrastruttura e organizzazione, nelle caratteristiche di qualità e costo. Tuttavia i casi presentano dei problemi e falliscono nel migliorare la composizione della domanda. È necessario prendere in considerazione degli aspetti aggiuntivi nel pianificare l’eredità di un grande evento per i sistemi di trasporto.

Long term effects of major events on urban transport systems

FLORIS, ANDREA
2009/2010

Abstract

Prior to a Major event the local community of the host city is euphoric about the need to invest and the opportunities that may come from the event. Large investments are realized and, with an intense work of the actors involved, the city manages its transport system in these extraordinary circumstances. Being the preparation done with a tight due date and fixed quality of the service, the costs explode. After the event the legacy is hard to evaluate, there have been changes in the infrastructure, in demand and in supply of services; but the effects of the event are not rigorously measured. Through a common framework the study analyses three major events and shows that, even if there is a lack of competencies to manage strategically these processes, the cities manage to gain positive effects on their transport systems. The different cases show some common patterns in the measures followed and thus, to a certain extent, in the effects. The intervention on the governance, structural, operational, functional and managerial aspects makes it possible to improve the characteristics of supply in its organization, infrastructure and cost or quality. However the cases present some problems and fail in improving the composition of the demand. There are some additional aspects that need to be taken in consideration when planning the transport legacy of a Major event.
KOTTENHOFF, KARL
ING II - Facolta' di Ingegneria dei Sistemi
21-dic-2010
2009/2010
Nel periodo che precede un Grande Evento la comunità locale della città ospitante è euforica per via della necessità di investire a per le opportunità che possono derivare dall’evento. Vengono realizzati grandi investimenti e, con un intenso impegno degli attori coinvolti, la città riesce a gestire il trasporto in queste circostanze straordinarie. Poiché la preparazione per l’evento viene effettuata con una scadenza stringente e con dei requisiti che fissano la qualità, i costi esplodono. Dopo l’evento è difficile valutare l’eredità: ci sono cambiamenti nelle infrastrutture, nella domanda e nell’offerta di servizi di trasporto; ma gli effetti non sono misurati rigorosamente. Attraverso un frame work comune questo studio analizza tre grandi eventi e mostra che, nonostante la mancanza di competenze per gestire strategicamente questi processi, le città riescono a ottenere degli effetti positivi sui loro sistemi di trasporto. I diversi casi mostrano alcuni tratti comuni nelle misure attuate e, conseguentemente, negli effetti. L’intervento sulla governance, su aspetti infrastrutturali, operativi, funzionali e gestionali rende possibile il miglioramento dell’offerta nella sua infrastruttura e organizzazione, nelle caratteristiche di qualità e costo. Tuttavia i casi presentano dei problemi e falliscono nel migliorare la composizione della domanda. È necessario prendere in considerazione degli aspetti aggiuntivi nel pianificare l’eredità di un grande evento per i sistemi di trasporto.
Tesi di laurea Magistrale
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