Nowadays, the world is becoming more and more challenging, changes happen faster and faster and keeping pace with the times is becoming more and more difficult. This is what happens with innovation with the advent of various technologies, which radically change the way we think and see the world. This happens to each of us in our small, but it does happen also in broader and more complex realities, like companies. In recent years social media as relational/interpersonal models have presented a significant challenge that has changed profoundly the relationship among people and also between customers and companies. Social media have entered the business world unexpectedly and irreversibly, becoming an important source of communication and information. As it is common with each technology, it brings both advantages and disadvantages; it is in the companies’ best interest to learn how to use it to amplify the potential. There have been studies about the introduction of social media in the marketing and the innovation field, and also in the management control system to understand the real advantages of huge quantity of data available for interpretation/analysis on these platforms. The aim of our thesis is to complete an analysis to determine the best way to develop a “social media" strategy for businesses: evaluating the consequences of social media usage as tool to support decision-making, assessing if and how managers would trust this new source of information, and defining how to exploit this information. Are social media data a reliable source to complement traditional data and KPIs to support decision-making process? Through this paper, we will answer this question leveraging an empirical analysis based on an existing case study.

Al giorno d’oggi il mondo sta diventando sempre di più una sfida, i cambiamenti avvengono sempre più rapidamente e diventa sempre più difficile stare al passo con i tempi. Questo è ciò che succede con l’innovazione, con l’avvento delle più svariate tecnologie che cambiano radicalmente il modo di pensare e vedere il mondo. Questo succede a ognuno di noi, nel nostro piccolo, ma anche nelle realtà più ampie e complesse, come le aziende. La più grande sfida che negli ultimi anni ci è stata presentata è l’avvento dei social media come modelli relazionali, che hanno profondamente trasformato i rapporti tra le singole persone ma anche tra queste e le realtà aziendali. I social media sono entrati a far parte del mondo aziendale, in modo inaspettato e soprattutto senza possibilità di scelta, diventando una fonte importante di comunicazione e informazione. Come ogni tecnologia, la sua introduzione porta con se’ svantaggi e vantaggi; sta alle aziende imparare a sfruttarla nel giusto modo per ampliarne il potenziale. A livello accademico, l’introduzione dei social media in azienda è stata studiata in ambito di marketing, innovation ed esplorata in parte anche in ambito di sistemi di controllo di gestione, per capire quali siano i veri vantaggi dell’enorme quantità di dati che ogni giorno arrivano da queste piattaforme. L’obiettivo della nostra tesi è andare più in profondità in questa analisi, per capire quale sia il modo migliore per sviluppare una strategia social in azienda: capire quali siano le conseguenze dell’utilizzo dei dati social come tool per il decision-making aziendale, se e come i manager si affidino a questa nuova fonte di informazione e infine come sfruttare al meglio queste informazioni. I dati social sono fonti valide di appoggio a dati e indicatori più tradizionali per supportare il processo decisionale? Con questo elaborato proveremo a rispondere a questa domanda, aiutate anche da un’analisi empirica, basata su un caso aziendale esistente.

Social media data : a comprehensive approach toward their use in the decision-making process

NEGRI, ERIKA;NELBA, SILVIA
2014/2015

Abstract

Nowadays, the world is becoming more and more challenging, changes happen faster and faster and keeping pace with the times is becoming more and more difficult. This is what happens with innovation with the advent of various technologies, which radically change the way we think and see the world. This happens to each of us in our small, but it does happen also in broader and more complex realities, like companies. In recent years social media as relational/interpersonal models have presented a significant challenge that has changed profoundly the relationship among people and also between customers and companies. Social media have entered the business world unexpectedly and irreversibly, becoming an important source of communication and information. As it is common with each technology, it brings both advantages and disadvantages; it is in the companies’ best interest to learn how to use it to amplify the potential. There have been studies about the introduction of social media in the marketing and the innovation field, and also in the management control system to understand the real advantages of huge quantity of data available for interpretation/analysis on these platforms. The aim of our thesis is to complete an analysis to determine the best way to develop a “social media" strategy for businesses: evaluating the consequences of social media usage as tool to support decision-making, assessing if and how managers would trust this new source of information, and defining how to exploit this information. Are social media data a reliable source to complement traditional data and KPIs to support decision-making process? Through this paper, we will answer this question leveraging an empirical analysis based on an existing case study.
PAOLUCCI, EMILIO
DE BRUIJN, HANS
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
27-lug-2015
2014/2015
Al giorno d’oggi il mondo sta diventando sempre di più una sfida, i cambiamenti avvengono sempre più rapidamente e diventa sempre più difficile stare al passo con i tempi. Questo è ciò che succede con l’innovazione, con l’avvento delle più svariate tecnologie che cambiano radicalmente il modo di pensare e vedere il mondo. Questo succede a ognuno di noi, nel nostro piccolo, ma anche nelle realtà più ampie e complesse, come le aziende. La più grande sfida che negli ultimi anni ci è stata presentata è l’avvento dei social media come modelli relazionali, che hanno profondamente trasformato i rapporti tra le singole persone ma anche tra queste e le realtà aziendali. I social media sono entrati a far parte del mondo aziendale, in modo inaspettato e soprattutto senza possibilità di scelta, diventando una fonte importante di comunicazione e informazione. Come ogni tecnologia, la sua introduzione porta con se’ svantaggi e vantaggi; sta alle aziende imparare a sfruttarla nel giusto modo per ampliarne il potenziale. A livello accademico, l’introduzione dei social media in azienda è stata studiata in ambito di marketing, innovation ed esplorata in parte anche in ambito di sistemi di controllo di gestione, per capire quali siano i veri vantaggi dell’enorme quantità di dati che ogni giorno arrivano da queste piattaforme. L’obiettivo della nostra tesi è andare più in profondità in questa analisi, per capire quale sia il modo migliore per sviluppare una strategia social in azienda: capire quali siano le conseguenze dell’utilizzo dei dati social come tool per il decision-making aziendale, se e come i manager si affidino a questa nuova fonte di informazione e infine come sfruttare al meglio queste informazioni. I dati social sono fonti valide di appoggio a dati e indicatori più tradizionali per supportare il processo decisionale? Con questo elaborato proveremo a rispondere a questa domanda, aiutate anche da un’analisi empirica, basata su un caso aziendale esistente.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/108088