The thesis proposes a reflection on the current condition of Milan, in reference to its modified urban and metropolitan development, which is characterizing the territory over the past decades. Despite new great accomplishments and urban regeneration, the area continues to be characterized by increasingly massive, abandoned and neglected areas characterized by physical and social degradation, suggesting that there are still serious gaps and regulatory vice throughout the evaluation process about public management. The railway stations are one of the main areas of urban disposal . Through the development of a multi - methodological approach we investigated possible future scenarios for the redevelopment and enhancement of these areas , confirming the effectiveness of multi - methodological analysis, as important decision supporter for public and private actors .
La tesi propone una riflessione sulla condizione attuale di Milano, in riferimento alla sua fase di modificazione urbana e sviluppo metropolitano, che sta caratterizzando il territorio nel corso degli ultimi decenni. Nonostante le nuove grandi realizzazioni e riqualificazioni urbane, il territorio continua ad essere caratterizzato dalla presenza, sempre più massiva, di ambiti dismessi e abbandonati al degrado fisico e sociale, lasciando intendere che vi siano profonde lacune e vizi normativi in tutta la procedura di valutazione e gestione delle opere di interesse pubblico. Gli scali ferroviari rappresentano uno dei principali ambiti di dismissione urbana. Mediante lo sviluppo di un approccio multi-metodologico sono stati indagati i possibili scenari futuri per la riqualificazione e valorizzazione di questi ambiti, confermando l'efficacia dello strumento di valutazione multi-metodologica come importante supporto decisionale per gli attori pubblici e privati.
Un approccio multi-metodologico per la valutazione della sostenibilità dei progetti urbani. Studio di fattibilità per la valorizzazione dello scalo ferroviario dismesso di Porta Romana
LABRINI, SARA
2014/2015
Abstract
The thesis proposes a reflection on the current condition of Milan, in reference to its modified urban and metropolitan development, which is characterizing the territory over the past decades. Despite new great accomplishments and urban regeneration, the area continues to be characterized by increasingly massive, abandoned and neglected areas characterized by physical and social degradation, suggesting that there are still serious gaps and regulatory vice throughout the evaluation process about public management. The railway stations are one of the main areas of urban disposal . Through the development of a multi - methodological approach we investigated possible future scenarios for the redevelopment and enhancement of these areas , confirming the effectiveness of multi - methodological analysis, as important decision supporter for public and private actors .File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2015_07_Labrini_01.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
17.19 MB
Formato
Adobe PDF
|
17.19 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2015_07_Labrini_02.pdf
non accessibile
Descrizione: Tavole delle tre alternative progettuali
Dimensione
52.62 MB
Formato
Adobe PDF
|
52.62 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2015_07_Labrini_03.pdf
non accessibile
Descrizione: Analisi multi-criteri
Dimensione
91.58 MB
Formato
Adobe PDF
|
91.58 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2015_07_Labrini_04.pdf
non accessibile
Descrizione: Analisi dei costi
Dimensione
6.45 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.45 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2015_07_Labrini_05.pdf
non accessibile
Descrizione: Analisi dei ricavi
Dimensione
35.15 MB
Formato
Adobe PDF
|
35.15 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/108228