The waterfront transformation is in many cases the starting point for the re-launching of the city itself and of its replacement in the international context, therefore the project described in this writing will deal with the waterfront requalification of the city Malaga. In recent years cities underwent important transformations. Among them, there are the port cities that can be considered as a particular case of contemporary cities, that have always been historically influenced by global transformation processes. The port has always been considered as a key source of economical induction that led its city to an uncontrolled growth, even faster than in the other cities. As a consequence, more attentive pianification strategies are necessary for the port cities, so as to grant the trigger for a proper development and requalification process. In this domain, the project described here has the goal to obtain a territorial system focused on the presence of a port that is integrated, balanced and harmonic in its different elements: functional, environmental, historic and cultural, identifying project strategies and solutions, aimed at reaching harmonization and the integration of the phisical and immaterial components. In the port a part of the city is included indeed, city made of exchanges and encounters, an identity charachter from various angles (historic, functional, morphologic); moreover the presence of the coast assumes a relevant role both in the urban landscape composition and in the one of the space organization. This project has the purpose of finding the re-establishment of a more and more difficult connection between the territories linked with water (the port) and the settlement system lying behind. Starting from the analysis of the ongoing problematics and the historical dynamics that caused them in relation to the context, a plan for the requalification of the whole area has been worked out, following international examples. Such thesis is therefore structured in four main phases: In the first phase, to go through the research study, we tried to understand the meaning of the words “port”, “waterfront” and the relationship that exists between the city, its port, its waterfront. In the second phase, a deep knowledge of the historical metamorphosis of the city Malaga and of the historical dynamics that brought to the current port area conformation is reached, elaborating analyses in this domain. The third phase has the objective of working out a strategy, taking as reference some study cases and the design of an auditorium that can become one of the cultural city poles and one of the new starting points for the creation of a balanced and harmonic city-port system. In order to define this strategy, it is necessary to get a deep knowledge of the PGOU effective in Malaga and of its updates. Such updates forecast an enlargment of the port area and the definition of using the socalled “muelle” Heredia (thesis subject) and San Andrés. In the fourth and last phase, we will ask ourselves, if the targets have been reached.
La trasformazione del fronte mare è in molti casi il punto di partenza per il rilancio della città stessa e del suo trasferimento nel contesto internazionale, per questo il progetto riportato in questo scritto tratterà della riqualificazione del fronte mare della città di Málaga. Negli anni recenti le città sono state sottoposte ad importanti trasformazioni. Tra loro vi sono le città portuali, le quali possono essere considerate un caso particolare di città contemporanea e che, storicamente, sono sempre state influenzate da processi di trasformazione globale. Da sempre il porto è considerato un’importante fonte di indotto economico che ha causato nelle città di appartenenza una crescita incontrollata ancora più veloce che nelle altre città. Le città portuali necessitano quindi di strategie di pianificazione più attente per garantire l’innesco di un processo adeguato sia di sviluppo sia di riqualificazione. In questo ambito, il progetto riportato in questo scritto si pone l’obiettivo di realizzare un sistema territoriale centrato sulla presenza di un porto che sia integrato, equilibrato ed armonico tra le sue diverse componenti: funzionali, ambientali, storico-culturali, identificando quindi strategie e soluzioni progettuali finalizzate all’armonizzazione e all’integrazione delle componenti fisiche ed immateriali. Nel porto, infatti è racchiusa una parte di identità della città, fatta di scambi e di incontri, un carattere identitario sotto diversi aspetti (storico, funzionale, morfologico) e la presenza della costa assume un ruolo importante sia nel quadro della composizione del paesaggio urbano, sia in quello dell’organizzazione spaziale. Con questo progetto si propone perciò una ricucitura di un legame sempre più difficile tra i territori connessi con l’acqua (il porto) ed il sistema insediativo retrostante. Partendo da un’analisi delle problematiche in atto e delle dinamiche storiche che le hanno generate in relazione al contesto, è stato elaborato un progetto per la riqualificazione dell’intera area seguendo esempi internazionali. La tesi in esame è stata quindi elaborata seguendo quattro fasi principali. Fase primaria per poter procedere all’elaborato è stato interrogarsi sul significato delle parole porto, fronte mare e la relazione che esiste tra la città ed il suo porto e il suo fronte mare. Seconda fase è stata raggiungere una conoscenza approfondita delle trasformazioni storiche della città di Málaga e delle dinamiche storiche che hanno portato alla conformazione dell’area portuale attuale andando ad elaborare analisi in tale ambito. La terza fase ha avuto come obiettivo l’elaborazione di una strategia, prendendo in riferimento alcuni casi studio e la progettazione di un auditorium che possa divenire uno dei nuovi poli culturali della città e uno dei nuovi punti di partenza per la creazione di un sistema città-porto equilibrato ed armonico. Per l’elaborazione di questa strategia è stato necessario raggiungere una conoscenza approfondita del PGOU in vigore a Málaga e degli aggiornamenti dello stesso. Tali aggiornamenti prevedono un ingrandimento dell’area portuale e la definizione d’uso dei “muelle” Heredia (oggetto della tesi) e San Andrés. Nella quarta ed ultima fase andrò ad interrogarmi se gli obiettivi sono stati raggiunti.
Málaga waterfront : the new door
FALABELLA, ILARIA
2014/2015
Abstract
The waterfront transformation is in many cases the starting point for the re-launching of the city itself and of its replacement in the international context, therefore the project described in this writing will deal with the waterfront requalification of the city Malaga. In recent years cities underwent important transformations. Among them, there are the port cities that can be considered as a particular case of contemporary cities, that have always been historically influenced by global transformation processes. The port has always been considered as a key source of economical induction that led its city to an uncontrolled growth, even faster than in the other cities. As a consequence, more attentive pianification strategies are necessary for the port cities, so as to grant the trigger for a proper development and requalification process. In this domain, the project described here has the goal to obtain a territorial system focused on the presence of a port that is integrated, balanced and harmonic in its different elements: functional, environmental, historic and cultural, identifying project strategies and solutions, aimed at reaching harmonization and the integration of the phisical and immaterial components. In the port a part of the city is included indeed, city made of exchanges and encounters, an identity charachter from various angles (historic, functional, morphologic); moreover the presence of the coast assumes a relevant role both in the urban landscape composition and in the one of the space organization. This project has the purpose of finding the re-establishment of a more and more difficult connection between the territories linked with water (the port) and the settlement system lying behind. Starting from the analysis of the ongoing problematics and the historical dynamics that caused them in relation to the context, a plan for the requalification of the whole area has been worked out, following international examples. Such thesis is therefore structured in four main phases: In the first phase, to go through the research study, we tried to understand the meaning of the words “port”, “waterfront” and the relationship that exists between the city, its port, its waterfront. In the second phase, a deep knowledge of the historical metamorphosis of the city Malaga and of the historical dynamics that brought to the current port area conformation is reached, elaborating analyses in this domain. The third phase has the objective of working out a strategy, taking as reference some study cases and the design of an auditorium that can become one of the cultural city poles and one of the new starting points for the creation of a balanced and harmonic city-port system. In order to define this strategy, it is necessary to get a deep knowledge of the PGOU effective in Malaga and of its updates. Such updates forecast an enlargment of the port area and the definition of using the socalled “muelle” Heredia (thesis subject) and San Andrés. In the fourth and last phase, we will ask ourselves, if the targets have been reached.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/108624