In this thesis I have developed the study of friction on the road and the mechanism of contact between tires and pavement, both of them are important elements for the design of any road. Moreover, the evolution obliges the proper planning of adequate maintenance operations. Many articles have been written about this subject and I tried to extract from each one the main elements to give a comprehensive view on road friction and its performance over time. At first it will be illustrated the friction and texture of the pavement, closely linked, then the mechanisms and the instruments used to measure them. After having defined the properties of friction, the factors of most influence will be studied in more details, especially the presence of water, the polishing of the aggregates and the temperature. In a second phase, I analyzed the models and devices that are better able to describe the friction in lab. The image analysis is leading to good results as regards estimations of friction without direct contact between the device and pavement. The last part of this thesis deals with the different units used to measure the frictions and their correlations.
In questa tesi verrà trattato lo studio dell’aderenza in ambito stradale e il meccanismo di contatto tra pneumatico e pavimentazione, elementi importanti per la progettazione di qualsiasi strada e la cui evoluzione nel tempo obbliga i gestori alla programmazione di adeguate operazioni manutentive. Sono stati scritti molti articoli sull’argomento e si è cercato di estrarre da ognuno gli elementi ritenuti in grado di dare un esaustivo panorama sull’aderenza e il suo andamento nel tempo. In principio si illustreranno con un’introduzione l’aderenza e la tessitura della pavimentazione, che sono strettamente legate, i meccanismi che le governano e gli strumenti utilizzati per rilevarle in situ. Definite così le loro proprietà si studieranno in modo più approfondito i fattori che più influenzano l’aderenza: in particolare la presenza di acqua, la pulitura degli aggregati e la temperatura. In una seconda fase si analizzeranno i modelli e i dispositivi che meglio sono riusciti a descrivere l’aderenza in laboratorio e l’analisi delle immagini che sta portando a buoni risultati per quanto riguardo i rilievi dell’aderenza privi di contatto diretto tra dispositivo e pavimentazione. L’ultima parte di questa tesi riguarda le diverse unità di misura utilizzate per misurare l’aderenza e le correlazioni tra loro.
L'aderenza in ambito stradale : fattori di influenza e metodi di misura
ROSSANO, RICCARDO
2014/2015
Abstract
In this thesis I have developed the study of friction on the road and the mechanism of contact between tires and pavement, both of them are important elements for the design of any road. Moreover, the evolution obliges the proper planning of adequate maintenance operations. Many articles have been written about this subject and I tried to extract from each one the main elements to give a comprehensive view on road friction and its performance over time. At first it will be illustrated the friction and texture of the pavement, closely linked, then the mechanisms and the instruments used to measure them. After having defined the properties of friction, the factors of most influence will be studied in more details, especially the presence of water, the polishing of the aggregates and the temperature. In a second phase, I analyzed the models and devices that are better able to describe the friction in lab. The image analysis is leading to good results as regards estimations of friction without direct contact between the device and pavement. The last part of this thesis deals with the different units used to measure the frictions and their correlations.File | Dimensione | Formato | |
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