Background The considerable increase in complexity in the design and manufacture of products, aimed at satisfying the needs of more and more demanding customers, may create many problems in managing design data during the product development. One of the main problems Ferrari managers and engineers have to face is represented by the difficulty in managing data related to various analyses, both virtual and physical, and in linking them to the other business activities. Purpose The aim of this thesis is the one of finding a solution to improve Ferrari product development processes. First of all, data flow in the design and requirements validation activities are to be analyzed. Once difficulties met by operators are examined, by using the concepts and the tools typical of the Product Lifecycle Management and the System Engineering, a logic model of the whole validation process is created. In this way, it is possible to come to the most efficient way of managing all necessary data and the concept of Simulation Lifecycle Management itself is developed. Methods The implementation of these methods is carried out through the exclusive use of a platform, which has to be able to assimilate and centralize all data connected to project activities and to make it possible to create a collaborative and integrated environment, single source of truth (in particular, the 3DEXPERIENCE Platform created by Dassault Systèmes). Result The use of this particular method may solve different problems concerning difficulties related to the management of various analytical data and it gives the possibility to users to connect results coming from simulations and physical tests to CAD models and to the Engineering Bill of Materials (EBOM). By doing this, an active collaboration between designers and analysts is created, developed and supported, ensuring the cooperation and the concatenation of sub-processes connected to different business departments. The rationalization of information coming from analyses gives the possibility to cut down on physical prototypes costs, optimize the use of virtual simulation, increase the quality and the performance of the vehicle and to reduce Time-to-Market.

Background Il considerevole incremento della complessità nella progettazione e realizzazione dei prodotti, per soddisfare richieste di consumatori sempre più esigenti, crea molte problematiche nella gestione dei dati progettuali durante lo sviluppo. Uno dei principali problemi riscontrati dai manager e dagli ingegneri di Ferrari è rappresentato dalla difficoltà nel gestire i dati relativi alle molteplici analisi, virtuali e fisiche, e nel collegarli con le altre attività aziendali. Scopo L’obiettivo della tesi è quello di trovare una soluzione che possa aiutare a migliorare i processi di sviluppo-prodotto in Ferrari. Inizialmente, si analizzano i data flow in essere nelle attività inerenti alla progettazione e validazione dei requisiti. Raccolte le difficoltà riscontrate dagli operatori, utilizzando i concetti e gli strumenti del Product Lifecycle Management e del Systems Engineering, si fornisce un modello logico dell’intero processo di validazione, arrivando a delineare il modo più efficiente per gestire tutti i dati necessari; si sviluppa così il concetto di Simulation Lifecycle Management. Metodi L’implementazione di queste metodologie è attuata mediante l’utilizzo esclusivo di una piattaforma che integri e centralizzi tutti i dati relativi alle attività progettuali, tale da permettere la creazione di un ambiente collaborativo ed integrato, single source of truth (nel caso specifico, la 3DEXPERIENCE Platform di Dassault Systèmes). Risultati L’applicazione di questa metodologia risolve numerosi problemi legati alle difficoltà nella gestione dei molteplici dati di analisi, permettendo agli utenti di collegare i risultati delle simulazioni e dei test fisici ai modelli CAD ed alla distinta di progettazione (EBOM). Così facendo, si avvia, sviluppa e supporta la collaborazione attiva tra progettisti ed analisti, garantendo l’interoperabilità e la concatenazione dei sotto-processi associati ai vari dipartimenti aziendali. La razionalizzazione delle informazioni relative alle analisi permette di diminuire i costi legati ai prototipi fisici, ottimizzare l’utilizzo della simulazione virtuale, aumentare la qualità e le performance del veicolo e ridurre il Time-to-Market.

Simulation lifecycle management, una soluzione per Ferrari

MENEGHETTI, FABIO
2014/2015

Abstract

Background The considerable increase in complexity in the design and manufacture of products, aimed at satisfying the needs of more and more demanding customers, may create many problems in managing design data during the product development. One of the main problems Ferrari managers and engineers have to face is represented by the difficulty in managing data related to various analyses, both virtual and physical, and in linking them to the other business activities. Purpose The aim of this thesis is the one of finding a solution to improve Ferrari product development processes. First of all, data flow in the design and requirements validation activities are to be analyzed. Once difficulties met by operators are examined, by using the concepts and the tools typical of the Product Lifecycle Management and the System Engineering, a logic model of the whole validation process is created. In this way, it is possible to come to the most efficient way of managing all necessary data and the concept of Simulation Lifecycle Management itself is developed. Methods The implementation of these methods is carried out through the exclusive use of a platform, which has to be able to assimilate and centralize all data connected to project activities and to make it possible to create a collaborative and integrated environment, single source of truth (in particular, the 3DEXPERIENCE Platform created by Dassault Systèmes). Result The use of this particular method may solve different problems concerning difficulties related to the management of various analytical data and it gives the possibility to users to connect results coming from simulations and physical tests to CAD models and to the Engineering Bill of Materials (EBOM). By doing this, an active collaboration between designers and analysts is created, developed and supported, ensuring the cooperation and the concatenation of sub-processes connected to different business departments. The rationalization of information coming from analyses gives the possibility to cut down on physical prototypes costs, optimize the use of virtual simulation, increase the quality and the performance of the vehicle and to reduce Time-to-Market.
TERZI, SERGIO
COCCO, MATTEO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
28-lug-2015
2014/2015
Background Il considerevole incremento della complessità nella progettazione e realizzazione dei prodotti, per soddisfare richieste di consumatori sempre più esigenti, crea molte problematiche nella gestione dei dati progettuali durante lo sviluppo. Uno dei principali problemi riscontrati dai manager e dagli ingegneri di Ferrari è rappresentato dalla difficoltà nel gestire i dati relativi alle molteplici analisi, virtuali e fisiche, e nel collegarli con le altre attività aziendali. Scopo L’obiettivo della tesi è quello di trovare una soluzione che possa aiutare a migliorare i processi di sviluppo-prodotto in Ferrari. Inizialmente, si analizzano i data flow in essere nelle attività inerenti alla progettazione e validazione dei requisiti. Raccolte le difficoltà riscontrate dagli operatori, utilizzando i concetti e gli strumenti del Product Lifecycle Management e del Systems Engineering, si fornisce un modello logico dell’intero processo di validazione, arrivando a delineare il modo più efficiente per gestire tutti i dati necessari; si sviluppa così il concetto di Simulation Lifecycle Management. Metodi L’implementazione di queste metodologie è attuata mediante l’utilizzo esclusivo di una piattaforma che integri e centralizzi tutti i dati relativi alle attività progettuali, tale da permettere la creazione di un ambiente collaborativo ed integrato, single source of truth (nel caso specifico, la 3DEXPERIENCE Platform di Dassault Systèmes). Risultati L’applicazione di questa metodologia risolve numerosi problemi legati alle difficoltà nella gestione dei molteplici dati di analisi, permettendo agli utenti di collegare i risultati delle simulazioni e dei test fisici ai modelli CAD ed alla distinta di progettazione (EBOM). Così facendo, si avvia, sviluppa e supporta la collaborazione attiva tra progettisti ed analisti, garantendo l’interoperabilità e la concatenazione dei sotto-processi associati ai vari dipartimenti aziendali. La razionalizzazione delle informazioni relative alle analisi permette di diminuire i costi legati ai prototipi fisici, ottimizzare l’utilizzo della simulazione virtuale, aumentare la qualità e le performance del veicolo e ridurre il Time-to-Market.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2015_07_Meneghetti.pdf

non accessibile

Descrizione: Testo della Tesi
Dimensione 3.95 MB
Formato Adobe PDF
3.95 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/109262