This thesis is aimed at designing and developing a service system able to reveal the multi-faceted offer of the city of Shanghai. Nowadays Shanghai seems to be overfilled of retails supplying a standardized offer that flatter the retail market. This is consequentially hiding those unique and peculiar business that want to differentiate their identity from the vast majority of the other shops. To understand the actual situation, first, have been carried out a desk research of existing publications, papers and studies in order to understand and identify the retail situation of Shanghai with all its characters involved. Secondly, have been carried out a “on-field” research made of data collecting and interviews to shopkeepers and possible user in order to have a clearer idea about the urban network made by people and shops. Based on the evidences collected in the previous steps has been designed and developed a product-service system to be prototyped and implemented in the city of Shanghai. The output of this research is AAA, a system that spots and localizes interesting and unique shop or activities for the (con)temporary citizen that wants to feel “like at home”. In this way users, using the website or the mobile application can enjoy and discover the urban network of shops and activities built up for them from AAA team.
Questa tesi è finalizzata all’idealizzazione e allo sviluppo di un sistema di servizio in grado di rivelare le diverse offerte della città di Shangai. Oggigiorno Shanghai sembra essere eccessivamente ricca di negozi che offrono tutti lo stesso prodotto caratterizzati quindi da un’ offerta standard che appiattisce il mercato. Questo porta a nascondere quei business unici e peculiari che vogliono differenziare la propria indentità dalla maggioranza degli altri negozi. Per capire la situazione vera e propria, prima di tutto, è stata fatta una “desk research” di pubblicazioni già esistenti, documenti e studi per capire e identificare la situazione del commercio di Shanghai e tutti i suoi attori coinvolti. Successivamente è stata fatta una “on-filed research” caratterizzata dalla raccolta di dati e interviste ai diversi proprietari di negozi e possibili utilizzatori in modo tale da avere un’idea più chiara riguardo la rete urbana fatta di persone e negozi. In base alle informazioni raccolte nei punti precedenti è stato disegnato e sviluppato un sistema di prodotto- servizio per la proto tipizzazione ed implementazione nella città di Shanghai. Il risultato della ricerca è MHS, un sistema che individua e localizza negozi interessanti e unici o attività per il cittadino (con)temporaneo che vuole sentirsi a casa. In questo modo gli utenti, usando il sito web o l’applicazione mobile, possono godersi e scoprire la rete urbana di negozi e attività sviluppate per il team di MHS.
MyHoming in Shanghai. A product service system that enhances the urban network of shops and activities in Shanghai
CRISCUOLO, FEDERICO
2014/2015
Abstract
This thesis is aimed at designing and developing a service system able to reveal the multi-faceted offer of the city of Shanghai. Nowadays Shanghai seems to be overfilled of retails supplying a standardized offer that flatter the retail market. This is consequentially hiding those unique and peculiar business that want to differentiate their identity from the vast majority of the other shops. To understand the actual situation, first, have been carried out a desk research of existing publications, papers and studies in order to understand and identify the retail situation of Shanghai with all its characters involved. Secondly, have been carried out a “on-field” research made of data collecting and interviews to shopkeepers and possible user in order to have a clearer idea about the urban network made by people and shops. Based on the evidences collected in the previous steps has been designed and developed a product-service system to be prototyped and implemented in the city of Shanghai. The output of this research is AAA, a system that spots and localizes interesting and unique shop or activities for the (con)temporary citizen that wants to feel “like at home”. In this way users, using the website or the mobile application can enjoy and discover the urban network of shops and activities built up for them from AAA team.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Thesis_Federico_Criscuolo.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Tesi completa
Dimensione
30.49 MB
Formato
Adobe PDF
|
30.49 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/109612