The word “network” has become the ubiquitous designation for technical infrastructures, social and geopolitical relations, and for lives online. The “network” is the figure through which many of the recent economic, social, and spatial changes, determined by the development and application of information and communication technologies, are described and explained. In the contemporary city, every place incorporates digital networks, and what emerges is a new type of urbanity, where fluctuating processes seem as important as permanent spatial forms. The phenomenon of the spread of information and communication technologies in the urban environment has contributed to changing the relationships between the categories of open space and the urban geographies of public life. On one side, the language and rhetoric informing the current debate on urban ideals and models tend to outsource the responsibility and the task of determining new relational configurations, from design to technology itself. On the other, the emergence of a heterogeneous network culture effectively reformulates the geography of the urban publics in the prolongations between the urban informational landscape and the physically built environment. The networked city, the place of these transformations, is observed through two lenses: first as an object, built, real and historical, and then as imaginary, giving prominence to the changes in the experience of the city and in the nature of urban subjects. Subsequently, two current models - “smart city” and “user-generated city” - are analyzed within the limits, the validity, and the possibilities that define them. This analysis is the starting point for a reconceptualization, and for the formulation of alternative assemblages, that frame the problematic relationship between the project of the city and the always already new information technologies in the critical tradition of urban design. In this perspective, the concept of “legibility” is reconsidered and extended from urban morphology to the intangible layers, and the material substrates of the urban. The possibility of a critical role for the project is formulated and developed through engagement - rather than settlement or rejection - with the techno-social environment. Critical reconsiderations aim for a space between technical systems that is rather phenomenological and political. Critical modes of intervention are applied to explore the relationship between legibility and agency; long-term and transitory; memory and recording; distance and sensory materiality. In a city that has re-established the invisible, breaking the link between what we see and how it works, recognizing and designing interactions with an ecosystem of information at the same time provides a possible model for new forms of aesthetic and political involvement with the built environment.
La parola “rete” è diventata la designazione ubiqua per le infrastrutture tecniche, le relazioni sociali, geopolitiche, e per le esistenze online. La “rete” è la figura attraverso la quale sono descritte e spiegate molte delle recenti trasformazioni in un contesto economico, sociale, e spaziale determinato dallo sviluppo e dall’applicazione di tecnologie dell’informazione e della comunicazione. Nella città contemporanea, ogni luogo incorpora reti digitali, e ciò che ne emerge è un nuovo tipo di urbanità, dove processi fluttuanti sembrano altrettanto importanti delle forme spaziali permanenti. Il fenomeno della diffusione di tecnologie della informazione e della comunicazione nell’ambiente urbano ha contribuito a modificare i rapporti tra le categorie dello spazio aperto, di relazione, e le geografie urbane della vita e della sfera pubblica. Allo stesso tempo, il linguaggio e la retorica che informano il dibattito attuale su ideali e modelli urbani tendono ad esternalizzare la responsabilità e il compito di determinare nuove configurazioni relazionali, dal progetto alla tecnologia stessa. All’emergere di un imperativo tecnologico in continuità con certi ideali deterministi della modernità, si vanno tuttavia delineando nello spazio reale della città culture delle reti eterogenee, che riformulano la geografia pubblica urbana, nei prolungamenti tra paesaggio informativo e ambiente costruito. La città delle reti, il luogo di queste trasformazioni, è osservata attraverso due lenti: prima come oggetto, costruzione reale e storica, e poi come immaginario, dando risalto ai mutamenti nell’esperienza della città e nella natura dei soggetti urbani. Successivamente, due modelli correnti – “smart city” e “user–generated city” – sono analizzati nei limiti, nella validità, e nelle possibilità che li definiscono. Questa analisi costituisce il punto di partenza per una riconcettualizzazione, e per la formulazione di assemblaggi alternativi, secondo costruzioni di senso che inseriscono il problematico rapporto tra il progetto della città e le tecnologie della informazione nella tradizione critica del progetto urbano. In questa ottica, il concetto di leggibilità è riconsiderato ed esteso agli strati immateriali, e ai substrati materiali dell’urbano. La possibilità di un ruolo critico per il progetto è formulata e sviluppata attraverso l’esplorazione di un coinvolgimento – piuttosto che di un accomodamento o rifiuto – con l’ambiente tecno–sociale. Nell’esperienza urbana contemporanea si apre, tra i sistemi tecnici, uno spazio che è fenomenologico e politico. Esperimenti e modalità critiche di intervento vi esplorano il rapporto tra leggibilità e agenzia; durata e transitorietà; memoria e registrazione; distanza e materialità sensoriale. In una città che ha ristabilito l’invisibile, rompendo il nesso tra ciò che vediamo e il suo funzionamento, riconoscere e progettare le interazioni con un ecosistema di informazioni fornisce al contempo un possibile modello per nuove forme di coinvolgimento estetico e politico con l’ambiente costruito.
Lo spazio tra i sistemi. Forme delle poetiche e del politico nella città delle reti
PATELLI, PAOLO
Abstract
The word “network” has become the ubiquitous designation for technical infrastructures, social and geopolitical relations, and for lives online. The “network” is the figure through which many of the recent economic, social, and spatial changes, determined by the development and application of information and communication technologies, are described and explained. In the contemporary city, every place incorporates digital networks, and what emerges is a new type of urbanity, where fluctuating processes seem as important as permanent spatial forms. The phenomenon of the spread of information and communication technologies in the urban environment has contributed to changing the relationships between the categories of open space and the urban geographies of public life. On one side, the language and rhetoric informing the current debate on urban ideals and models tend to outsource the responsibility and the task of determining new relational configurations, from design to technology itself. On the other, the emergence of a heterogeneous network culture effectively reformulates the geography of the urban publics in the prolongations between the urban informational landscape and the physically built environment. The networked city, the place of these transformations, is observed through two lenses: first as an object, built, real and historical, and then as imaginary, giving prominence to the changes in the experience of the city and in the nature of urban subjects. Subsequently, two current models - “smart city” and “user-generated city” - are analyzed within the limits, the validity, and the possibilities that define them. This analysis is the starting point for a reconceptualization, and for the formulation of alternative assemblages, that frame the problematic relationship between the project of the city and the always already new information technologies in the critical tradition of urban design. In this perspective, the concept of “legibility” is reconsidered and extended from urban morphology to the intangible layers, and the material substrates of the urban. The possibility of a critical role for the project is formulated and developed through engagement - rather than settlement or rejection - with the techno-social environment. Critical reconsiderations aim for a space between technical systems that is rather phenomenological and political. Critical modes of intervention are applied to explore the relationship between legibility and agency; long-term and transitory; memory and recording; distance and sensory materiality. In a city that has re-established the invisible, breaking the link between what we see and how it works, recognizing and designing interactions with an ecosystem of information at the same time provides a possible model for new forms of aesthetic and political involvement with the built environment.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2015_03_PhD_Patelli.pdf
Open Access dal 06/03/2016
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
26.17 MB
Formato
Adobe PDF
|
26.17 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/109842