Information systems play a major role within the existing market economies, driven by the dynamism and complexity of the business. Technological innovation and the adoption of systems that support companies in the decisions, become necessary for their competitiveness and their survival, especially in some industries. In particular, the analysis of the literature provides an overview of the industry that belonging the real case study, the pharmaceutical sector, and focusing on a particular decision support tool, the product configurator, the issues about the development process and the existing classification, and the areas of use, are discussed. In view of what was seen in the literature, it's presented a real case of implementation of a technical product configurator in a pharmaceutical company, which produces in third account. After having made a comparison with the theoretical model found in the literature, taking into account that has not been found any example of real case of implementation of a product configurator in the pharmaceutical industry, the points of similarity and of diversity are highlighted, showing also the critical issues and future developments. The model of the real case that is presented in the elaborate, though still to be completed, provides good estimates of cost and is going to use by the Customer Service as an interactive tool and simulation during the offer to the customer.
I sistemi informativi ricoprono un ruolo di primaria importanza all'interno delle attuali economie di mercato, spinte dalla dinamicità e dalla complessità dei business. L'innovazione tecnologica e l'adozione di sistemi che supportano le aziende nelle decisioni è diventata necessaria, soprattutto in alcuni settori, per la competitività e la sopravvivenza delle stesse. In particolare, l'analisi della letteratura ha fornito una panoramica del settore su cui si focalizza il caso reale di studio, il settore farmaceutico, e concentrandosi su un particolare strumento di supporto decisionale, il configuratore di prodotto, sono stati approfonditi i temi circa il processo di sviluppo e la classificazione esistente, nonché gli ambiti d'utilizzo. A fronte di quanto visto in letteratura, si è presentato un caso reale di realizzazione di un configuratore di prodotto tecnico in un'azienda farmaceutica che produce in conto terzi. Dopo averne fatto un confronto con il modello teorico trovato in letteratura, tenendo conto che non è stato trovato nessun esempio di caso reale d'implementazione di un configuratore di prodotto nel settore farmaceutico, si sono evidenziati i punti di similitudine e di diversità, mostrandone le criticità e gli sviluppi futuri. Il modello del caso applicativo che viene presentato nell'elaborato, seppur ancora da ultimare, fornisce delle buone stime di costo ed è destinato ad essere usato dal Customer Service come strumento interattivo e simulativo nella fase di offerta al cliente.
Il configuratore tecnico di prodotto nel settore farmaceutico. Un caso applicativo
MARCHESI, CRISTINA
2014/2015
Abstract
Information systems play a major role within the existing market economies, driven by the dynamism and complexity of the business. Technological innovation and the adoption of systems that support companies in the decisions, become necessary for their competitiveness and their survival, especially in some industries. In particular, the analysis of the literature provides an overview of the industry that belonging the real case study, the pharmaceutical sector, and focusing on a particular decision support tool, the product configurator, the issues about the development process and the existing classification, and the areas of use, are discussed. In view of what was seen in the literature, it's presented a real case of implementation of a technical product configurator in a pharmaceutical company, which produces in third account. After having made a comparison with the theoretical model found in the literature, taking into account that has not been found any example of real case of implementation of a product configurator in the pharmaceutical industry, the points of similarity and of diversity are highlighted, showing also the critical issues and future developments. The model of the real case that is presented in the elaborate, though still to be completed, provides good estimates of cost and is going to use by the Customer Service as an interactive tool and simulation during the offer to the customer.File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Nel presente elaborato viene descritto un caso applicativo implementato in un'azienda appartentente al settore farmaceutico
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https://hdl.handle.net/10589/110342