The last few years have been characterized by a huge economic growth and a relevant diffusion of the Internet technologies for the People’s Republic of China. These trends have made China an attractive market as well as paving the way for cross border sales in a B2C e-commerce environment. These remarks are the starting point of the present thesis work, which is meant to explore different distributive strategies to support online sales in China for food and apparel products (the products driving the Italian export). The objective of the thesis is to offer a tool to support those Italian firms willing to exploit the potential of the Chinese market. In particular, the thesis is to diminish the information gap on the feasible distributive strategies and to offer quantitative support over these strategies.

In questi ultimi anni, la Cina ha vissuto un periodo di ingente crescita economica e di massiccia diffusione delle tecnologie Internet tra le persone. Questo non solo ha reso tale paese un mercato potenziale molto allettante ma ha anche gettato le basi per la costruzione di un modello di esportazione nel canale B2C basato sulla vendita online. Sulla scia di queste osservazioni, la presente tesi si è occupata di esplorare diverse strategie distributive a supporto della vendita online in Cina di prodotti food e di abbigliamento, i due prodotti trainanti l’export B2C italiano. Obiettivo è, infatti, offrire uno strumento di supporto alle aziende italiane che vogliano sfruttare le potenzialità del mercato cinese. In particolare, si desidera sia diminuire il gap informativo relativamente alle possibilità distributive in Cina che fornire effettivo supporto quantitativo relativamente a tali possibilità.

Distributive strategies to support online cross border sales to China in food and apparel industries : an activity based model to compare different solutions

PAGNANELLI, FRANCESCA;LIBERA, FRANCESCO ANGELO
2014/2015

Abstract

The last few years have been characterized by a huge economic growth and a relevant diffusion of the Internet technologies for the People’s Republic of China. These trends have made China an attractive market as well as paving the way for cross border sales in a B2C e-commerce environment. These remarks are the starting point of the present thesis work, which is meant to explore different distributive strategies to support online sales in China for food and apparel products (the products driving the Italian export). The objective of the thesis is to offer a tool to support those Italian firms willing to exploit the potential of the Chinese market. In particular, the thesis is to diminish the information gap on the feasible distributive strategies and to offer quantitative support over these strategies.
GIUFFRIDA, MARIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
30-set-2015
2014/2015
In questi ultimi anni, la Cina ha vissuto un periodo di ingente crescita economica e di massiccia diffusione delle tecnologie Internet tra le persone. Questo non solo ha reso tale paese un mercato potenziale molto allettante ma ha anche gettato le basi per la costruzione di un modello di esportazione nel canale B2C basato sulla vendita online. Sulla scia di queste osservazioni, la presente tesi si è occupata di esplorare diverse strategie distributive a supporto della vendita online in Cina di prodotti food e di abbigliamento, i due prodotti trainanti l’export B2C italiano. Obiettivo è, infatti, offrire uno strumento di supporto alle aziende italiane che vogliano sfruttare le potenzialità del mercato cinese. In particolare, si desidera sia diminuire il gap informativo relativamente alle possibilità distributive in Cina che fornire effettivo supporto quantitativo relativamente a tali possibilità.
Tesi di laurea Magistrale
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