The present thesis is the result of a six-months internship in the Purchasing Department of E&S Monza, the Alfa Laval branch focused on the business of designing and manufacturing of mechanical modules for the maritime industry. First, a complete categorization of the purchasing categories was performed, in order to make an as-is analysis by exploiting portfolio management tools, thus identifying the major issues. Among these, the absence of a custom vendor rating system has been considered as the most critical aspect, nor the area where the most impacting improvements could have been achieved. So, the core of the present work has been shaped around the process of redesigning the vendor rating approach actually used, with the introduction of a new evaluation methodology. In particular, main improvements consist in switching from a unique evaluation system for all suppliers, to a dedicated approach, depending on the specific relationship established with each supplier; each evaluation method has its own parameters and owners. Together with the redefinition of activities, also the evaluation tool has been developed, in order to support effectively the purchasing decision – making process. Vendor evaluation results suggest themselves the future actions and the validity period of the evaluation itself.

Questo lavoro di tesi si è sviluppato a seguito di uno stage di sei mesi presso l’ufficio acquisti di E&S Monza: divisione di Alfa Laval che si occupa della realizzazione di moduli destinati al settore della marina. Partendo da una categorizzazione del materiale acquistato ed una successiva analisi tramite gli strumenti di portfolio management, si è arrivati ad evidenziare le maggiori problematiche nella gestione del portafoglio acquisti; tra queste, l’assenza di uno strumento dedicato di valutazione dei fornitori è stata quella ritenuta più critica. Obiettivo principale di questo elaborato è stata la riprogettazione dell’attuale sistema di vendor rating. Questo processo ha portato all’identificazione di una nuova metodologia di valutazione: in particolare si è deciso di passare da un sistema di valutazione unico per tutti i fornitori ad uno diversificato a seconda della tipologia di relazione instaurata. È stato quindi strutturato l’intero processo scegliendo i parametri di monitoraggio più adeguati e identificandone i responsabili. Infine è stato proposto uno strumento che suggerisce, in base alla valutazione ottenuta, le azioni da intraprendere e la validità della valutazione stessa.

Riprogettare il sistema di valutazione dei fornitori : il caso Alfa Laval

BRAMBILLA, MATTIA
2014/2015

Abstract

The present thesis is the result of a six-months internship in the Purchasing Department of E&S Monza, the Alfa Laval branch focused on the business of designing and manufacturing of mechanical modules for the maritime industry. First, a complete categorization of the purchasing categories was performed, in order to make an as-is analysis by exploiting portfolio management tools, thus identifying the major issues. Among these, the absence of a custom vendor rating system has been considered as the most critical aspect, nor the area where the most impacting improvements could have been achieved. So, the core of the present work has been shaped around the process of redesigning the vendor rating approach actually used, with the introduction of a new evaluation methodology. In particular, main improvements consist in switching from a unique evaluation system for all suppliers, to a dedicated approach, depending on the specific relationship established with each supplier; each evaluation method has its own parameters and owners. Together with the redefinition of activities, also the evaluation tool has been developed, in order to support effectively the purchasing decision – making process. Vendor evaluation results suggest themselves the future actions and the validity period of the evaluation itself.
PATRUCCO, ANDREA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
30-set-2015
2014/2015
Questo lavoro di tesi si è sviluppato a seguito di uno stage di sei mesi presso l’ufficio acquisti di E&S Monza: divisione di Alfa Laval che si occupa della realizzazione di moduli destinati al settore della marina. Partendo da una categorizzazione del materiale acquistato ed una successiva analisi tramite gli strumenti di portfolio management, si è arrivati ad evidenziare le maggiori problematiche nella gestione del portafoglio acquisti; tra queste, l’assenza di uno strumento dedicato di valutazione dei fornitori è stata quella ritenuta più critica. Obiettivo principale di questo elaborato è stata la riprogettazione dell’attuale sistema di vendor rating. Questo processo ha portato all’identificazione di una nuova metodologia di valutazione: in particolare si è deciso di passare da un sistema di valutazione unico per tutti i fornitori ad uno diversificato a seconda della tipologia di relazione instaurata. È stato quindi strutturato l’intero processo scegliendo i parametri di monitoraggio più adeguati e identificandone i responsabili. Infine è stato proposto uno strumento che suggerisce, in base alla valutazione ottenuta, le azioni da intraprendere e la validità della valutazione stessa.
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
Tesi Mattia Brambilla 2015.pdf

non accessibile

Descrizione: Riprogettare il sistema di valutazione dei fornitori: Il caso Alfa Laval
Dimensione 2.7 MB
Formato Adobe PDF
2.7 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/110701