The different areas involved in the discipline of museum management are becoming tightly interconnected, creating cultural opportunities that arise from the multidisciplinary nature of current museums. Digital technologies for disseminating and learning culture offer the opportunity to rethink the communication strategies for the museum. Augmented and Virtual Reality, gesture interaction, devices localization and multimedia technologies allow to reshape the museum visit from a passive to and active and involving experience. This thesis has been originated from the idea to re-using existing 3D digital contents in order to create forms of improved interaction with the museum, analyzing the different meanings of the “virtual museum” concept, the learning dynamics and different approaches to the museum visit mixing real and virtual elements. The thesis has been developed at the Computer Vision and Reverse Engineering Lab of Politecnico di Milano, that leaded the 3D digitization operations in the framework of the European project 3D-ICONS (the major initiative of massive 3D acquisition of European cultural heritage nowadays). My work has been based on the results of such project represented by more than 500 3D models generated by digitizing cultural artifacts, most of which belonging to the Archeological Museum in Milan. Such 3D models have been re-used for offering a novel and sustainable museum concept adapted, this specific museum needs.

I diversi mondi che gravitano attorno alla disciplina museale si intrecciano, dando vita a occasioni culturali che nascono dalla multidisciplinarietà del museo di oggi. Le tecnologie digitali per la divulgazione e l’apprendimento della cultura offrono la possibilità di ripensare le strategie comunicative per il museo. Mezzi come la realtà virtuale ed aumentata, l’interazione tramite gesti, la localizzazione di dispositivi e le tecnologie multimediali, consentono di trasformare la visita museale da un evento prettamente passivo ad una esperienza attiva e coinvolgente. Questa tesi nasce dall’idea di riutilizzare contenuti digitali tridimensionali preesistenti per realizzare forme di fruizione alternativa del museo, svolgendo un’analisi del significato di museo virtuale, delle dinamiche di apprendimento dell’utente e del percorso di visita che accosti elementi reali e virtuali. La tesi è stata sviluppata presso il laboratorio di Computer Vision & Reverse Engineering del Politecnico di Milano, che ha coordinato le attività di digitalizzazione 3D nell’ambito del progetto europeo 3D-ICONS (a tutt’oggi la più vasta iniziativa di digitalizzazione 3D su larga scala del patrimonio culturale europeo). Il mio lavoro si è basato sui risultati di questo progetto, rappresentati da più di 500 modelli 3D generati dalla digitalizzazione di oggetti ed edifici di interesse culturale, la maggior parte dei quali appartenenti al museo archeologico di Milano. Tali modelli sono stati riutilizzati per proporre un nuovo concept di museo, pensato per il Museo Archeologico di Milano.

Digitalizzazione 3D dei beni culturali e musei interattivi. Il caso del museo Archeologico di Milano

CANOVA, DIANA
2014/2015

Abstract

The different areas involved in the discipline of museum management are becoming tightly interconnected, creating cultural opportunities that arise from the multidisciplinary nature of current museums. Digital technologies for disseminating and learning culture offer the opportunity to rethink the communication strategies for the museum. Augmented and Virtual Reality, gesture interaction, devices localization and multimedia technologies allow to reshape the museum visit from a passive to and active and involving experience. This thesis has been originated from the idea to re-using existing 3D digital contents in order to create forms of improved interaction with the museum, analyzing the different meanings of the “virtual museum” concept, the learning dynamics and different approaches to the museum visit mixing real and virtual elements. The thesis has been developed at the Computer Vision and Reverse Engineering Lab of Politecnico di Milano, that leaded the 3D digitization operations in the framework of the European project 3D-ICONS (the major initiative of massive 3D acquisition of European cultural heritage nowadays). My work has been based on the results of such project represented by more than 500 3D models generated by digitizing cultural artifacts, most of which belonging to the Archeological Museum in Milan. Such 3D models have been re-used for offering a novel and sustainable museum concept adapted, this specific museum needs.
TROCCHIANESI, RAFFAELLA
MICOLI, LAURA
ARC III - Scuola del Design
1-ott-2015
2014/2015
I diversi mondi che gravitano attorno alla disciplina museale si intrecciano, dando vita a occasioni culturali che nascono dalla multidisciplinarietà del museo di oggi. Le tecnologie digitali per la divulgazione e l’apprendimento della cultura offrono la possibilità di ripensare le strategie comunicative per il museo. Mezzi come la realtà virtuale ed aumentata, l’interazione tramite gesti, la localizzazione di dispositivi e le tecnologie multimediali, consentono di trasformare la visita museale da un evento prettamente passivo ad una esperienza attiva e coinvolgente. Questa tesi nasce dall’idea di riutilizzare contenuti digitali tridimensionali preesistenti per realizzare forme di fruizione alternativa del museo, svolgendo un’analisi del significato di museo virtuale, delle dinamiche di apprendimento dell’utente e del percorso di visita che accosti elementi reali e virtuali. La tesi è stata sviluppata presso il laboratorio di Computer Vision & Reverse Engineering del Politecnico di Milano, che ha coordinato le attività di digitalizzazione 3D nell’ambito del progetto europeo 3D-ICONS (a tutt’oggi la più vasta iniziativa di digitalizzazione 3D su larga scala del patrimonio culturale europeo). Il mio lavoro si è basato sui risultati di questo progetto, rappresentati da più di 500 modelli 3D generati dalla digitalizzazione di oggetti ed edifici di interesse culturale, la maggior parte dei quali appartenenti al museo archeologico di Milano. Tali modelli sono stati riutilizzati per proporre un nuovo concept di museo, pensato per il Museo Archeologico di Milano.
Tesi di laurea Magistrale
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