Information and Communication Technologies (ICTs) are playing an increasingly important role in tourism market. The objective of this work is investigating the extent to which ICTs influence destination management and the potential they have to determine Destination Management Organization (DMO) and destination success. The literature review provided a theoretical basis on destinations, DMOs, ICTs in tourism market and the concept of destination success. The central part of this work consisted of two main phases. First, an empirical analysis of some best practices in the innovative use of Destination Websites and Destination Cards. Then the application of the knowledge acquired to a real case, “Longobard Ways across Europe” itinerary, through the tourist experience design. The analysis provided insights about both types of ICTs. Regarding Destination Websites, the home pages are used mainly with the objectives of inspiring tourists and/or assisting them in the organization of their trip. In addition, DMS functionalities are still rare in the Destination Websites analysed and even when present their potentialities are often not completely exploited. Destination Cards are a powerful tool for integration among the different stakeholders in a destination, allowing DMOs to give visibility also to STE. Moreover, they are at the forefront of a radical transformation into more advantageous and completely digitalised tools, thanks to the development of virtual tourist cards. The application to the “Longobard Ways across Europe” itinerary shows instead how ICTs could support and add value in every phase of the tourist experience, up to the point that they become the connection element allowing the perception of the itinerary as a single conceptual entity.
Il ruolo delle Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione (ICTs) sta acquistando crescente importante nel mercato del turismo. L’obiettivo di questo lavoro è capire fino a che punto le ICTs possano influenzare la gestione di una destinazione e le potenzialità che esse hanno di determinare il successo di una Destination Management Organization (DMO) e della destinazione stessa. L’analisi della letteratura ha fornito una base teorica riguardo al concetto di destinazione, di DMO, alla diffusione e al ruolo delle ICTs nel mercato turistico e al concetto di successo per una destinazione. La parte centrale di questo lavoro è costituita da due fasi principali. Per prima cosa è stata effettuata un’analisi empirica di alcune best practices nell’utilizzo innovativo dei siti web e delle Destination Card. In seguito la conoscenza acquisita è stata applicata ad un caso reale, l’itinerario “Longobard Ways across Europe”, tramite la pianificazione dell’esperienza turistica. L’analisi ha fornito intuizioni per entrambi i tipi di ICTs considerati. Per quanto riguarda i siti web di destinazione, le home page sono usate prevalentemente con gli obiettivi di ispirare il turista e/o di assisterlo nella pianificazione del suo viaggio. Inoltre, le funzionalità di un DMS sono ancora piuttosto rare nei siti analizzati e anche quando sono presenti le loro potenzialità non sono sfruttate fino in fondo. Le Destination Card sono un potente strumento per l’integrazione dei diversi attori in una destinazione e permettono alle DMOs di dare visibilità anche alle piccole imprese turistiche. Inoltre, grazie all’introduzione delle Tourist Card virtuali, si prospetta per esse una trasformazione radicale in uno strumento ancora più vantaggioso e completamente digitalizzato. L’applicazione all’itinerario “Longobard Ways across Europe” mostra invece come le ICTs possano supportare e aggiungere valore in ogni fase dell’esperienza turistica, tanto che diventano l’elemento di connessione che permette la percezione dell’itinerario come una singola entità concettuale.
Influence of ICTs on destination management
LOCATELLI, FABIO
2014/2015
Abstract
Information and Communication Technologies (ICTs) are playing an increasingly important role in tourism market. The objective of this work is investigating the extent to which ICTs influence destination management and the potential they have to determine Destination Management Organization (DMO) and destination success. The literature review provided a theoretical basis on destinations, DMOs, ICTs in tourism market and the concept of destination success. The central part of this work consisted of two main phases. First, an empirical analysis of some best practices in the innovative use of Destination Websites and Destination Cards. Then the application of the knowledge acquired to a real case, “Longobard Ways across Europe” itinerary, through the tourist experience design. The analysis provided insights about both types of ICTs. Regarding Destination Websites, the home pages are used mainly with the objectives of inspiring tourists and/or assisting them in the organization of their trip. In addition, DMS functionalities are still rare in the Destination Websites analysed and even when present their potentialities are often not completely exploited. Destination Cards are a powerful tool for integration among the different stakeholders in a destination, allowing DMOs to give visibility also to STE. Moreover, they are at the forefront of a radical transformation into more advantageous and completely digitalised tools, thanks to the development of virtual tourist cards. The application to the “Longobard Ways across Europe” itinerary shows instead how ICTs could support and add value in every phase of the tourist experience, up to the point that they become the connection element allowing the perception of the itinerary as a single conceptual entity.File | Dimensione | Formato | |
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