The research deals with current methods for the production, transportation and assembly of building components with a high level of industrial finishing. Presently, the packaging is still deemed as a secondary element to the product itself while the spread of dry construction procedures increases the supply of finished industrial components, thus generating an growth of packaging types that require to be disposed of on-site. "Packaging" emerges as a new management problem that affects the construction process, its logistic flows, but especially the design and manufacture of the products. Rather than supporting high costs for separating, disposing and recycling packaging or for returning it to the suppliers (as for the case of reusable industrial packaging), the research identifies two potential alternatives to reduce the packaging weight embedded in last generation building components delivery: (i) the reduction of products’ transport volume, with the consequent reshaping of protective materials (this method has been applied to redesign new textile components for building skins); (ii) the integration of protective wrappings in the products, adding a second function aimed at supporting the on-site assembly (this approach allowed the development of a prototype of thin ceramic tiles coupled with elastic foils, system able both to protect and to support the set up of facade modules). The research demonstrates how the waste associated to the adoption of building components with a high level of industrial finishing can be reduced by means of innovative functional redesign strategies for industrial products aimed at simplifying the packaging and facilitating the construction.
La ricerca si inserisce nell’ambito delle modalità di produzione, trasporto e assemblaggio dei componenti edilizi con un alto grado di finitura industriale. L’obiettivo della tesi è dimostrare che la produzione di rifiuti materiali e immateriali, generati durante il processo di produzione e utilizzo di tali componenti edilizi, può essere ottenuta attraverso nuove opzioni di riprogettazione funzionale dei prodotti industriali, mirate sia a semplificarne l’imballaggio che a facilitare la costruzione. Nonostante oggi, nel settore edile, l’imballaggio sia ancora presentato come un elemento secondario al prodotto stesso, la diffusione crescente di procedimenti costruttivi a secco ha aumentato le forniture di componenti industriali finiti, generando così la moltiplicazione delle tipologie di packaging da smaltire in cantiere. Ciò ha portato gli imballaggi al centro di una problematica gestionale che investe non solo il processo costruttivo e i suoi flussi logistici, ma anche la progettazione e la produzione dei prodotti stessi. Piuttosto che sostenere alti costi per la separazione, lo smaltimento e il riciclo, o per renderli nuovamente ai fornitori (come nel caso degli imballi industriali riutilizzabili), la ricerca individua due possibili alternative per la riduzione del ‘peso’ del packaging per i componenti edilizi di ultima generazione: (i) la riduzione dei volumi di trasporto dei prodotti, con la conseguente rimodulazione dei materiali protettivi; (ii) l’integrazione degli involucri protettivi nei prodotti, attribuendo loro un secondo impiego funzionale alla posa in opera del proprio contenuto. Attraverso la sperimentazione su due materiali in rapida diffusione nei sistemi costruttivi a secco (i tessuti tecnici leggeri e le lastre ceramiche sottili, entrambi impiegati come rivestimento verticale esterno), la tesi ha quindi verificato la fattibilità tecnologica delle soluzioni tecnologiche progettate, e quantificato il risparmio in termini di costi di trasporto e tempi di installazione rispetto alle tecnologie correnti. Le innovazioni proposte, tuttavia, non potranno prescindere né dalla rivisitazione tipologica dei tradizionali modelli di imballaggio, né da un processo di riprogettazione funzionale dei prodotti stessi, mirato a semplificarne le modalità di trasporto e assemblaggio e a ridurre così gli ‘sprechi’ dei relativi processi costruttivi.
(un)PACK & BUILD. Strategie progettuali e produttive per ottimizzare il trasporto e l'assemblaggio dei componenti edilizi prefabbricati
VISCUSO, SALVATORE
Abstract
The research deals with current methods for the production, transportation and assembly of building components with a high level of industrial finishing. Presently, the packaging is still deemed as a secondary element to the product itself while the spread of dry construction procedures increases the supply of finished industrial components, thus generating an growth of packaging types that require to be disposed of on-site. "Packaging" emerges as a new management problem that affects the construction process, its logistic flows, but especially the design and manufacture of the products. Rather than supporting high costs for separating, disposing and recycling packaging or for returning it to the suppliers (as for the case of reusable industrial packaging), the research identifies two potential alternatives to reduce the packaging weight embedded in last generation building components delivery: (i) the reduction of products’ transport volume, with the consequent reshaping of protective materials (this method has been applied to redesign new textile components for building skins); (ii) the integration of protective wrappings in the products, adding a second function aimed at supporting the on-site assembly (this approach allowed the development of a prototype of thin ceramic tiles coupled with elastic foils, system able both to protect and to support the set up of facade modules). The research demonstrates how the waste associated to the adoption of building components with a high level of industrial finishing can be reduced by means of innovative functional redesign strategies for industrial products aimed at simplifying the packaging and facilitating the construction.File | Dimensione | Formato | |
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