Unprecedented prices and volatility in natural-resource markets, together with some three billion consumers from the developing world that will enter the middle class by 2030, are pressuring the traditional “take, make, dispose” approach to manufacturing. As a result, the call for a new economic model able to decouple economic growth from resource constrains is getting louder. The circular economy, as a regenerative economic model, seems to be good for both society and business thanks to the restoration of material, energy, and labor inputs. The aim of this thesis is to understand how companies that are embracing this new industrial system are questioning the way they currently make and sell products. To this purpose three specific industries have been analyzed: the automotive industry, the fashion industry and the consumer electronics industry. For each industry a matrix was built to evaluate both an external dimension of the business circularity, represented by the content of circularity in the value proposition of the enterprise, and an internal dimension, represented by the level of circularity of the supply chain. Once the enterprises have been placed on the industry matrix based on a scoring model built for this purpose, the business model of each enterprise has been detailed using the Business Model Canvas tool. Moving to a higher level of detail allowed to corroborate the positioning obtained and to gain more insights. The research led to the conclusion that at a current decreasing level of secondary market structure corresponds a similar degree of development of the circular operational practices. Moving from the first to the last industry analyzed, there is a shift in the enterprise focus from the excellence in product design and life cycle management (as in the automotive industry) to the adoption of new forms of consumerism (as in the fashion industry) to innovative value propositions filled with a high service content. In the light of the results obtained, the following thesis provides a useful tool to all the enterprises that are willing to undertake the path toward the circular economy and serves as inspiration for future research in this field.
Un livello di prezzo e di volatilità dei mercati delle risorse naturali senza precedenti, assieme a circa tre miliardi di consumatori provenienti dai paesi in via di sviluppo che entreranno a far parte della classe media entro il 2030, stanno mettendo sotto pressione l’approccio tradizionale alla produzione noto come “take, make, dispose”. Si fa quindi sempre più sentita la necessità di un nuovo sistema economico, in grado di separare la crescita dell’economia dalla scarsità delle risorse. La circular economy, in quanto sistema economico definito rigenerativo, promette di giovare alla società e al business grazie appunto alla rigenerazione dei materiali, dell’energia e del lavoro in input ai processi produttivi. Questo elaborato di tesi si propone di comprendere come le aziende che abbracciano questo nuovo sistema industriale stanno mettendo in discussione il modo in cui hanno realizzato e venduto i propri prodotti fino ad oggi. A questo scopo sono stati analizzati tre specifici settori, ovvero il settore delle auto, dell’abbigliamento e dell’elettronica di consumo. Per ciascuno di questi è stata costruita una matrice in grado di valutare sia una dimensione esterna della circolarità del business dell’impresa, rappresentata dal contenuto di circolarità nella proposta di valore, sia una dimensione interna, rappresentata dal livello di circolarità della filiera. Una volta collocate le imprese analizzate all’interno delle matrici di settore grazie ad un modello di scoring sviluppato allo scopo, il modello di business di ciascuna impresa è stato dettagliato utilizzando lo strumento del Business Model Canvas. Il passaggio a un livello di dettaglio superiore ha permesso di validare i posizionamenti ottenuti e ha fornito ulteriori informazioni. Il lavoro di ricerca ha portato a concludere che a un livello attuale di strutturazione della filiera dell’usato via via decrescente corrisponde un simile grado di sviluppo delle pratiche circolari lato operations. Passando dal primo all’ultimo settore analizzato, l’impegno delle aziende si sposta, infatti, dall’eccellenza nella progettazione e nella gestione di tutto il ciclo di vita del prodotto (settore dell’auto) ad una maggiore enfasi su nuove forme di consumo (settore dell’abbigliamento) alla proposta di un’offerta innovativa a elevato contenuto di servizio (settore dell’elettronica). Alla luce dei risultati ottenuti, la seguente tesi fornisce un utile strumento alle imprese che vogliono intraprendere il percorso verso la circular economy e funge da spunto per sviluppi futuri della ricerca in questo campo.
Circular economy : livello di adozione e impatti sul modello di business delle imprese in tre settori industriali
DAMIANI, SILVIA
2014/2015
Abstract
Unprecedented prices and volatility in natural-resource markets, together with some three billion consumers from the developing world that will enter the middle class by 2030, are pressuring the traditional “take, make, dispose” approach to manufacturing. As a result, the call for a new economic model able to decouple economic growth from resource constrains is getting louder. The circular economy, as a regenerative economic model, seems to be good for both society and business thanks to the restoration of material, energy, and labor inputs. The aim of this thesis is to understand how companies that are embracing this new industrial system are questioning the way they currently make and sell products. To this purpose three specific industries have been analyzed: the automotive industry, the fashion industry and the consumer electronics industry. For each industry a matrix was built to evaluate both an external dimension of the business circularity, represented by the content of circularity in the value proposition of the enterprise, and an internal dimension, represented by the level of circularity of the supply chain. Once the enterprises have been placed on the industry matrix based on a scoring model built for this purpose, the business model of each enterprise has been detailed using the Business Model Canvas tool. Moving to a higher level of detail allowed to corroborate the positioning obtained and to gain more insights. The research led to the conclusion that at a current decreasing level of secondary market structure corresponds a similar degree of development of the circular operational practices. Moving from the first to the last industry analyzed, there is a shift in the enterprise focus from the excellence in product design and life cycle management (as in the automotive industry) to the adoption of new forms of consumerism (as in the fashion industry) to innovative value propositions filled with a high service content. In the light of the results obtained, the following thesis provides a useful tool to all the enterprises that are willing to undertake the path toward the circular economy and serves as inspiration for future research in this field.File | Dimensione | Formato | |
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