The world of manufacturing has so far not fully understood the value of enterprise search engines because software vendors, resellers and implementers have focused their attention on the technical features that make these tools useful to product architects and engineers. Enterprise search has been underrated in terms of technical capability and flexibility to adapt to any necessity a product developer may have when performing his/her job. In fact, the technology behind enterprise search engines is so vast that its benefits go well beyond the technical domain: it can support all activities and help anyone dealing with product development. This technology is detailed in the literature, and there is evidence that manufacturing enterprises do have problems in managing an increasing amount of big data in their product development process. However, no scholar has ever related enterprise search engines to the broad concept of product development. The purpose of this research is to prove that an enterprise search engine is a suitable software system to handle the huge amount of data generated by products during their development process, as well as a valuable complement of the existing enterprise software infrastructure. This work also details the technical features of the search engines, focusing in particular on the ones suitable to support the specific activities of the product development process. In addition, a description of a state-of-the-art enterprise search engine (Exalead) is provided herewith with the scope of giving a better understanding of the main subject of the research. The study subsequently puts forward a model for the correct deployment of enterprise search engines to manufacturing companies. The model is tested in three different scenarios in order to prove its robustness in terms of enrichment of the literature, of practical value for software vendors and orientation towards the future of the manufacturing world.

Il mondo del manifatturiero non ha sino ad oggi compreso appieno il valore dei motori di ricerca aziendali perché le aziende dell’Information Technology, i rivenditori di software e gli implementatori si sono fin qui concentrati unicamente sulle caratteristiche tecniche che rendono questi strumenti utili per i progettisti. Il settore dell’Enterprise Search è quindi rimasto sottostimato in termini di flessibilità tecnica e capacità di adattarsi a qualsivoglia esigenza nell’ambito dello sviluppo prodotto. In effetti, la tecnologia su cui si basano i motori di ricerca aziendali è così ampia che i benefici da essa derivanti vanno ben oltre il perimetro di un ufficio tecnico: essa è in grado di supportare qualsiasi attività e fornire sostegno a chiunque sia coinvolto nello sviluppo prodotto. La tecnologia è dettagliata nella letteratura, in essa sono rintracciabili testimonianze riguardo ai problemi che le aziende manifatturiere si trovano ad affrontare relativamente alla gestione di una crescente quantità di big data. Tuttavia, ad oggi nessuno studio ha mai collegato i motori di ricerca aziendali all’accezione più ampia di sviluppo prodotto. Scopo di questo studio è quindi dimostrare che un motore di ricerca aziendale è un valido completamento dell’attuale infrastruttura software, atto a gestire la grande mole di dati generati dal processo di sviluppo dei prodotti. Inoltre, questo studio dettaglia le caratteristiche tecniche dei motori di ricerca stessi, evidenziandone altresì lo stato dell’arte tramite la descrizione di Exalead, esempio tangibile dell’oggetto principale dello studio. Fatte queste premesse, lo studio propone un modello per la corretta proposizione del valore dei motori di ricerca aziendali alle imprese manifatturiere. Il modello è quindi testato in tre diversi scenari, così da provarne la solidità in termini di valore teorico per la letteratura, di valore pratico per i venditori di software e di orientamento verso il futuro del mondo manifatturiero.

A model to deploy enterprise search engines for big data handling in the product development process

FERRARI, GIANLUCA
2014/2015

Abstract

The world of manufacturing has so far not fully understood the value of enterprise search engines because software vendors, resellers and implementers have focused their attention on the technical features that make these tools useful to product architects and engineers. Enterprise search has been underrated in terms of technical capability and flexibility to adapt to any necessity a product developer may have when performing his/her job. In fact, the technology behind enterprise search engines is so vast that its benefits go well beyond the technical domain: it can support all activities and help anyone dealing with product development. This technology is detailed in the literature, and there is evidence that manufacturing enterprises do have problems in managing an increasing amount of big data in their product development process. However, no scholar has ever related enterprise search engines to the broad concept of product development. The purpose of this research is to prove that an enterprise search engine is a suitable software system to handle the huge amount of data generated by products during their development process, as well as a valuable complement of the existing enterprise software infrastructure. This work also details the technical features of the search engines, focusing in particular on the ones suitable to support the specific activities of the product development process. In addition, a description of a state-of-the-art enterprise search engine (Exalead) is provided herewith with the scope of giving a better understanding of the main subject of the research. The study subsequently puts forward a model for the correct deployment of enterprise search engines to manufacturing companies. The model is tested in three different scenarios in order to prove its robustness in terms of enrichment of the literature, of practical value for software vendors and orientation towards the future of the manufacturing world.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2015
2014/2015
Il mondo del manifatturiero non ha sino ad oggi compreso appieno il valore dei motori di ricerca aziendali perché le aziende dell’Information Technology, i rivenditori di software e gli implementatori si sono fin qui concentrati unicamente sulle caratteristiche tecniche che rendono questi strumenti utili per i progettisti. Il settore dell’Enterprise Search è quindi rimasto sottostimato in termini di flessibilità tecnica e capacità di adattarsi a qualsivoglia esigenza nell’ambito dello sviluppo prodotto. In effetti, la tecnologia su cui si basano i motori di ricerca aziendali è così ampia che i benefici da essa derivanti vanno ben oltre il perimetro di un ufficio tecnico: essa è in grado di supportare qualsiasi attività e fornire sostegno a chiunque sia coinvolto nello sviluppo prodotto. La tecnologia è dettagliata nella letteratura, in essa sono rintracciabili testimonianze riguardo ai problemi che le aziende manifatturiere si trovano ad affrontare relativamente alla gestione di una crescente quantità di big data. Tuttavia, ad oggi nessuno studio ha mai collegato i motori di ricerca aziendali all’accezione più ampia di sviluppo prodotto. Scopo di questo studio è quindi dimostrare che un motore di ricerca aziendale è un valido completamento dell’attuale infrastruttura software, atto a gestire la grande mole di dati generati dal processo di sviluppo dei prodotti. Inoltre, questo studio dettaglia le caratteristiche tecniche dei motori di ricerca stessi, evidenziandone altresì lo stato dell’arte tramite la descrizione di Exalead, esempio tangibile dell’oggetto principale dello studio. Fatte queste premesse, lo studio propone un modello per la corretta proposizione del valore dei motori di ricerca aziendali alle imprese manifatturiere. Il modello è quindi testato in tre diversi scenari, così da provarne la solidità in termini di valore teorico per la letteratura, di valore pratico per i venditori di software e di orientamento verso il futuro del mondo manifatturiero.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/116856