The uncertainty regarding petroleum reserves coupled with high variability of oil prices and the issue of the greenhouse effect has led to higher attraction regarding renewable energy sources. In the transport sector biofuels offer a good medium term solution to limit these problems. Biodiesel is defined as a mixture of monoalkyl esters of vegetable oils or animal fats. It has the adavantages to promote energy security, limit greenhouse gases, can be use directly in diesel engines and being carbon neutral.Its drawbacks are, variability in properties depending on the feedstock used to produce it, poor low temperature parametes, could cause competition with food, and feedstocks cannot be grown in any climate. Biodiesel can be used pure in diesel engines with some modifications, or blended with biodiesel in conventional diesel engines. Biodiesel is generally produced via trasesterification using a selection of different feedstocks, short chain alcohols and catalysts, and these choices has effects on the physicochemical parameters of the final product. This work aims to study the effect that the choice of feedstocks, alcohol and blending percentage have to the physicochemical properties of the biodiesel/diesel blend sample. Comparison with the major standards specification was performed. A matlab code was implemented to automatically show these effects.
L’incertezza nei confronti delle riserve petrolifere unite alla alta variabilità del prezzo del petrolio e al problema dell’effetto serra ha portato a un aumento dell’interesse nei confronti delle fonti di energia rinnovabili. Nel settore dei trasporti i biocombustibili offrono una buona soluzione a medio termine per limitare questi problemi. Il biodiesel è una miscela di esteri alchilici di olii vegetali o grassi di origine animale. Il biodiesel ha i vantaggi di promuovere la sicurezza energetica, limitare il’emissione di gas serra, poter essere utilizzato direttamente nei motori diesel e essere neutrale nell’immissione di anidride carbonica nell’atmosfera. I suoi svantaggi sono la variabilità delle proprietà fisico-chimiche a seconda del tipo di biomassa utilizzata per la produzione, scarsa adattabilità alle basse temperature, può causare competizione con la produzione alimentare, e le biomasse non posso essere coltivate in qualsiasi clima. Il biodiesel può essere utilizzato puro nei motori diesel con qualche modifica, oppure miscelato con il diesel per essere utilizzato nei motori diesel senza modifiche. Si produce principalmente attraverso il processo di transesterificazione, selezionando la biomassa, l’alcool e il catalizzatore da utilizzare, i quali hanno effetti sulle proprietà fisico-chimiche del prodotto finale. Lo scopo di questa tesi di laurea è studiare l’effetto che la scelta del tipo di biomassa ,l’alcool e la percentuale di miscelamento con il diesel hanno sulle proprietà fisico-chimiche del campione di biodiesel/diesel. E’ stata effettuata inoltre la comparazione con le piu importanti normative. Un codice in matlab è stato implementato per visualizzare automaticamente le proprietà e il rispetto delle normative.
Analysis of physicochemical properties of fatty acid methyl esters and fatty acid ethyl esters blended with petrodiesel
BRUNELLO, CARLO
2014/2015
Abstract
The uncertainty regarding petroleum reserves coupled with high variability of oil prices and the issue of the greenhouse effect has led to higher attraction regarding renewable energy sources. In the transport sector biofuels offer a good medium term solution to limit these problems. Biodiesel is defined as a mixture of monoalkyl esters of vegetable oils or animal fats. It has the adavantages to promote energy security, limit greenhouse gases, can be use directly in diesel engines and being carbon neutral.Its drawbacks are, variability in properties depending on the feedstock used to produce it, poor low temperature parametes, could cause competition with food, and feedstocks cannot be grown in any climate. Biodiesel can be used pure in diesel engines with some modifications, or blended with biodiesel in conventional diesel engines. Biodiesel is generally produced via trasesterification using a selection of different feedstocks, short chain alcohols and catalysts, and these choices has effects on the physicochemical parameters of the final product. This work aims to study the effect that the choice of feedstocks, alcohol and blending percentage have to the physicochemical properties of the biodiesel/diesel blend sample. Comparison with the major standards specification was performed. A matlab code was implemented to automatically show these effects.File | Dimensione | Formato | |
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