The United States is historically one of the main destination markets for the export of Food and Beverage prodcuts. The current macroeconomic situation is carachterized by a weak euro against dollar and by a significative growth of the internal demand in the US; factors that further strenghten the opportunities offered by this market. In particular, consumption is driven by e-commerce B2c segment. In fact, despite the habits of the American digital consumer are consolidated, some industries, especially the Food and Beverage, are carachterized by high growth rates. Therefore, the opportunity to take advantage of the online channel for exporting is real and relevant but, often, Italian companies do not have the proper size or the know-how to deal with a highly regulated and demanding market and such as the US. In the wake of these considerations, this thesis aims to provide an informative support to Italian companies interested in exporting to the United States through the use of e-commerce technologies. In particular, we will explore the commercial and logistics strategies that these firms can implement to support the export of their products through e-commerce B2C, with necessary hints to bureaucratic and regulatory implications that these "expot models" carry with them.

Gli Stati Uniti rappresentano storicamente uno dei principali mercati di sbocco per l’export Agroalimentare Italiano. La congiuntura macroeconomica attuale che vede una moneta Europea debole rispetto al Dollaro e una crescita dei consumi nel paese a stelle e strisce significativa rafforza ulteriormente le opportunità derivanti da tale mercato. I consumi crescono sopratutto del segmento e-commerce B2c; infatti, nonostante le abitudini del consumatore digitale Americano siano consolidate, alcuni settori, in particolare quello del Food and Beverage, sono carattarizati da una notevole dinamacità. L’opportunità di sfruttare il canale online per esportare è quindi importante e attuale ma spesso le nostre imprese non sono dotate della dimensione o del know-how necessario per affrontare un mercato altamente regolamentato ed esigente come quello Americano. Sulla scia di queste osservazioni, questa tesi si pone l’obiettivo di fornire un supporto informativo alle imprese Italiane interessate a esportare negli Stati Uniti attraverso l’utilizzo di tecnologie e-commerce. In particolare, esploreremo le strategie commerciali e logistiche che tali imprese possono implementare a supporto dell’esportazione dei loro prodotti tramite e-commerce B2c, con accenni necessari alle implicazioni normative e burocratiche che tali “modelli di export” comportano.

A classification framework of distribution strategies supporting cross-border online sales of food and beverage products to USA : a focus on the wine industry

PELLICCIONI, LUCA
2014/2015

Abstract

The United States is historically one of the main destination markets for the export of Food and Beverage prodcuts. The current macroeconomic situation is carachterized by a weak euro against dollar and by a significative growth of the internal demand in the US; factors that further strenghten the opportunities offered by this market. In particular, consumption is driven by e-commerce B2c segment. In fact, despite the habits of the American digital consumer are consolidated, some industries, especially the Food and Beverage, are carachterized by high growth rates. Therefore, the opportunity to take advantage of the online channel for exporting is real and relevant but, often, Italian companies do not have the proper size or the know-how to deal with a highly regulated and demanding market and such as the US. In the wake of these considerations, this thesis aims to provide an informative support to Italian companies interested in exporting to the United States through the use of e-commerce technologies. In particular, we will explore the commercial and logistics strategies that these firms can implement to support the export of their products through e-commerce B2C, with necessary hints to bureaucratic and regulatory implications that these "expot models" carry with them.
GIUFFRIDA, MARIA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2015
2014/2015
Gli Stati Uniti rappresentano storicamente uno dei principali mercati di sbocco per l’export Agroalimentare Italiano. La congiuntura macroeconomica attuale che vede una moneta Europea debole rispetto al Dollaro e una crescita dei consumi nel paese a stelle e strisce significativa rafforza ulteriormente le opportunità derivanti da tale mercato. I consumi crescono sopratutto del segmento e-commerce B2c; infatti, nonostante le abitudini del consumatore digitale Americano siano consolidate, alcuni settori, in particolare quello del Food and Beverage, sono carattarizati da una notevole dinamacità. L’opportunità di sfruttare il canale online per esportare è quindi importante e attuale ma spesso le nostre imprese non sono dotate della dimensione o del know-how necessario per affrontare un mercato altamente regolamentato ed esigente come quello Americano. Sulla scia di queste osservazioni, questa tesi si pone l’obiettivo di fornire un supporto informativo alle imprese Italiane interessate a esportare negli Stati Uniti attraverso l’utilizzo di tecnologie e-commerce. In particolare, esploreremo le strategie commerciali e logistiche che tali imprese possono implementare a supporto dell’esportazione dei loro prodotti tramite e-commerce B2c, con accenni necessari alle implicazioni normative e burocratiche che tali “modelli di export” comportano.
Tesi di laurea Magistrale
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