The interest in data management, initially spawned in companies whose business proposition is based on data and on its valorization, has now spread all-over the industries. If in the past only data-based companies like Google and Twitter were concerned with the problem of extracting value from their huge databases (arguably their primary asset), nowadays also organizations belonging to other sectors are attracted by the possibility of acquiring the massive amount of information contained in their size-increasing datasets. This interest has steadily growth in marketing and sales functions, where data about customer behavior can be employed to foster initiatives of cross selling and up selling. Now that these solutions are consolidated in the most mature firms, the adoption of big data analytics has swiftly rubbed off on other functions. Even procurement needs to be aware of this innovation wave, being ready to take advantage of the new technologies. The aim of this research is that of investigating in which cases big business analytics can be employed within the procurement function. Our work is declined in the following way. In the first section, we introduce the topic developed in this research and we describe the three-phases methodology used to investigate the role of big data analytics within the procurement function. In the following three sections, the three sequential phases of the research are described, and for each of them relative results are presented. In the second section, a general introduction about big data analytics is provided and an overview over the managerial aspects of big data management is presented. In the third section, the focus shifts on procurement, and referring to the purchasing process the feasible applications of business analytics within the function are identified. In the fourth section procurement analytics practices are isolated and described, focusing on business intelligence methodologies, input data required and expected benefits. Finally, in the fifth section, the results of the research are presented, and an actual case study is considered to show how business analytics can be adopted to empower purchasing management.

Big data è un termine utilizzato per descrivere una nuova generazione di tecnologie destinate all’analisi delle enormi moli di dati generate al giorno d’oggi dalle aziende. L’utilizzo di analytics a supporto delle diverse funzioni aziendali, inaugurato all’interno delle funzione che più sono a contatto con il cliente e con i dati generati dal mercato si è ormai identificato come uno dei driver in grado di influenzare il contesto competitivo. Il successo garantito dall’adozione di questi strumenti ha poi fatto sì che anche altre funzioni aziendali identificassero nella nuova onda tecnologica un modo per rinvigorire la loro performance. Di conseguenza al giorno d’oggi i dispositivi di business intelligence e data mining non vengono impiegati solo all’interno delle funzioni commerciali, ma anche in altre unità organizzative, come finance e supply chain. Anche la funzione acquisti, che tradizionalmente non è in prima linea nell’utilizzo delle più recenti tecnologie, può e deve cogliere questa opportunità. L’obiettivo di questa ricerca è quello di investigare in che modo questi strumenti possono agevolare i professionisti della funzione acquisti, quali sono le relative metodologie, quali i dati richiesti e i benefici attesi. La tesi si articola in cinque sezioni: nella prima vengono presentate le domande di ricerca e le metodologie impiegate per effettuare l’analisi, e la letteratura considerata viene descritta. Nella seconda sezione vengono valutate estensivamente le tecnologie di analytics di maggior successo. Nella terza sezione il focus passa sul processo di acquisto, le cui fasi connesse all’utilizzo degli strumenti di analytics vengono identificate. Nella quarta sezione vengono descritte le buone pratiche relative all’utilizzo di analytics. Infine, nella quinta ed ultima sezione vengono presentati i risultati della ricerca; vengono inoltre dettate alcune utili linee guida destinate ai direttori di funzione acquisti interessati ad implementare le nuove tecnologie all’interno della loro funzione. Infine viene presentato e discusso un caso di studio sviluppato in collaborazione con un’impresa multinazionale operante nel settore delle analytics.

The big data wave breaks on the procurement function : an exploratory study

MANTERO, MARIO
2014/2015

Abstract

The interest in data management, initially spawned in companies whose business proposition is based on data and on its valorization, has now spread all-over the industries. If in the past only data-based companies like Google and Twitter were concerned with the problem of extracting value from their huge databases (arguably their primary asset), nowadays also organizations belonging to other sectors are attracted by the possibility of acquiring the massive amount of information contained in their size-increasing datasets. This interest has steadily growth in marketing and sales functions, where data about customer behavior can be employed to foster initiatives of cross selling and up selling. Now that these solutions are consolidated in the most mature firms, the adoption of big data analytics has swiftly rubbed off on other functions. Even procurement needs to be aware of this innovation wave, being ready to take advantage of the new technologies. The aim of this research is that of investigating in which cases big business analytics can be employed within the procurement function. Our work is declined in the following way. In the first section, we introduce the topic developed in this research and we describe the three-phases methodology used to investigate the role of big data analytics within the procurement function. In the following three sections, the three sequential phases of the research are described, and for each of them relative results are presented. In the second section, a general introduction about big data analytics is provided and an overview over the managerial aspects of big data management is presented. In the third section, the focus shifts on procurement, and referring to the purchasing process the feasible applications of business analytics within the function are identified. In the fourth section procurement analytics practices are isolated and described, focusing on business intelligence methodologies, input data required and expected benefits. Finally, in the fifth section, the results of the research are presented, and an actual case study is considered to show how business analytics can be adopted to empower purchasing management.
MORETTO, ANTONELLA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2015
2014/2015
Big data è un termine utilizzato per descrivere una nuova generazione di tecnologie destinate all’analisi delle enormi moli di dati generate al giorno d’oggi dalle aziende. L’utilizzo di analytics a supporto delle diverse funzioni aziendali, inaugurato all’interno delle funzione che più sono a contatto con il cliente e con i dati generati dal mercato si è ormai identificato come uno dei driver in grado di influenzare il contesto competitivo. Il successo garantito dall’adozione di questi strumenti ha poi fatto sì che anche altre funzioni aziendali identificassero nella nuova onda tecnologica un modo per rinvigorire la loro performance. Di conseguenza al giorno d’oggi i dispositivi di business intelligence e data mining non vengono impiegati solo all’interno delle funzioni commerciali, ma anche in altre unità organizzative, come finance e supply chain. Anche la funzione acquisti, che tradizionalmente non è in prima linea nell’utilizzo delle più recenti tecnologie, può e deve cogliere questa opportunità. L’obiettivo di questa ricerca è quello di investigare in che modo questi strumenti possono agevolare i professionisti della funzione acquisti, quali sono le relative metodologie, quali i dati richiesti e i benefici attesi. La tesi si articola in cinque sezioni: nella prima vengono presentate le domande di ricerca e le metodologie impiegate per effettuare l’analisi, e la letteratura considerata viene descritta. Nella seconda sezione vengono valutate estensivamente le tecnologie di analytics di maggior successo. Nella terza sezione il focus passa sul processo di acquisto, le cui fasi connesse all’utilizzo degli strumenti di analytics vengono identificate. Nella quarta sezione vengono descritte le buone pratiche relative all’utilizzo di analytics. Infine, nella quinta ed ultima sezione vengono presentati i risultati della ricerca; vengono inoltre dettate alcune utili linee guida destinate ai direttori di funzione acquisti interessati ad implementare le nuove tecnologie all’interno della loro funzione. Infine viene presentato e discusso un caso di studio sviluppato in collaborazione con un’impresa multinazionale operante nel settore delle analytics.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/117049