Over the last few years, a new social exigency emerged, pushed by the scientific community and the citizens: the need and usefulness of being able to access the data produced by Public Administrations, to monitor, judge, and take part in public policy, for this reason we assisted to the birth and development of the Open Data concept all over the world. At a first stage, the concept of transparency and publication of data was linked to that of monitoring what governments and administrations in general do as public services providers. Then, since 2009 and with the rise of Open Government, transparency and publication of data became much more about the idea of participation and collaboration between citizens and administrations. In fact citizens, thanks to the data made available by Public Administrations, are now in the condition to analyse the promoted policies, to express their own evaluation about them, to play an active role in the whole public management process. In order to implement Open Government’s policies, a Public Administration should take into account three key factors: (i) the collection and publication of data with specific characteristics of quality; (ii) the creation of Open Government Data portals designed to allow citizens’ consultation of data, (iii) the opportunity of interaction between citizens and the institutions owning the information. In Italy, this idea is gaining strength. However, our country is still in an embryonic phase, both in terms of data quality and in terms of accessibility and interactivity of the web portals that publish Open Government Data. The idea of this research is to analyse the Italian situation, through a classification model of Open Data portals, which aims at highlighting strengths and weaknesses of Open Government Data case studies. The ultimate goal is then to understand in which direction Italian’s Public Administrations should move in the next years: this will help to build web portals increasingly focused on transparency and addressed to the citizens’ needs, the two characteristics of Open Government Data’s successful projects.

Negli ultimi anni è emersa con sempre maggiore convinzione da parte della comunità scientifica e dei cittadini la necessità e l’utilità di avere a disposizione i dati prodotti dalle Pubbliche Amministrazioni, allo scopo di monitorare, giudicare, e partecipare alle politiche pubbliche, per questo motivo nasce e si sviluppa in tutto il mondo il tema degli Open Government Data. Se fino al 2009 il concetto di trasparenza e pubblicazione di dati veniva associato prevalentemente a quello di controllo dell’operato delle autorità che gestiscono il Paese, successivamente, grazie all’applicazione del paradigma dell’Open Government, viene legato ai concetti di partecipazione e collaborazione del cittadino che, tramite i dati offerti dall’amministrazione, è in grado di analizzare le politiche da essa promosse, di esprimere un proprio giudizio e di ritagliarsi un ruolo attivo nella gestione della cosa pubblica. Per portare avanti politiche di questo tipo è necessario che una Pubblica Amministrazione si assuma il compito di vigilare sulle caratteristiche di qualità del dato inserito, di creare portali Open Government Data studiati per permetterne la consultazione e di favorire l'interazione tra il cittadino e l'ente che detiene le informazioni. Anche in Italia questo concetto si sta affermando con sempre maggiore convinzione, ma, nonostante ciò, il nostro Paese si trova ancora in una fase embrionale, sia in termini di qualità del dato pubblicato, sia in termini di accessibilità e interattività del portale di pubblicazione del dato. La ricerca illustrata nel presente elaborato si pone l’obiettivo di analizzare la situazione italiana attraverso un modello di classificazione dei portali Open Data presenti che sia in grado di evidenziarne caratteristiche positive e criticità, allo scopo ultimo di capire in quale direzione dovrà muoversi la Pubblica Amministrazione italiana nei prossimi anni per la costruzione di portali sempre più focalizzati sul tema della trasparenza e attenti alle esigenze del cittadino, le due caratteristiche di successo di progetti di Open Government Data.

Open government data : la situazione italiana studiata attraverso un modello di classificazione dei portali di pubblicazione dei dati. Quali azioni per una Pubblica Amministrazione più trasparente e vicina ai cittadini ?

TANGI, LUCA
2014/2015

Abstract

Over the last few years, a new social exigency emerged, pushed by the scientific community and the citizens: the need and usefulness of being able to access the data produced by Public Administrations, to monitor, judge, and take part in public policy, for this reason we assisted to the birth and development of the Open Data concept all over the world. At a first stage, the concept of transparency and publication of data was linked to that of monitoring what governments and administrations in general do as public services providers. Then, since 2009 and with the rise of Open Government, transparency and publication of data became much more about the idea of participation and collaboration between citizens and administrations. In fact citizens, thanks to the data made available by Public Administrations, are now in the condition to analyse the promoted policies, to express their own evaluation about them, to play an active role in the whole public management process. In order to implement Open Government’s policies, a Public Administration should take into account three key factors: (i) the collection and publication of data with specific characteristics of quality; (ii) the creation of Open Government Data portals designed to allow citizens’ consultation of data, (iii) the opportunity of interaction between citizens and the institutions owning the information. In Italy, this idea is gaining strength. However, our country is still in an embryonic phase, both in terms of data quality and in terms of accessibility and interactivity of the web portals that publish Open Government Data. The idea of this research is to analyse the Italian situation, through a classification model of Open Data portals, which aims at highlighting strengths and weaknesses of Open Government Data case studies. The ultimate goal is then to understand in which direction Italian’s Public Administrations should move in the next years: this will help to build web portals increasingly focused on transparency and addressed to the citizens’ needs, the two characteristics of Open Government Data’s successful projects.
VERGANI, LAURA
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
18-dic-2015
2014/2015
Negli ultimi anni è emersa con sempre maggiore convinzione da parte della comunità scientifica e dei cittadini la necessità e l’utilità di avere a disposizione i dati prodotti dalle Pubbliche Amministrazioni, allo scopo di monitorare, giudicare, e partecipare alle politiche pubbliche, per questo motivo nasce e si sviluppa in tutto il mondo il tema degli Open Government Data. Se fino al 2009 il concetto di trasparenza e pubblicazione di dati veniva associato prevalentemente a quello di controllo dell’operato delle autorità che gestiscono il Paese, successivamente, grazie all’applicazione del paradigma dell’Open Government, viene legato ai concetti di partecipazione e collaborazione del cittadino che, tramite i dati offerti dall’amministrazione, è in grado di analizzare le politiche da essa promosse, di esprimere un proprio giudizio e di ritagliarsi un ruolo attivo nella gestione della cosa pubblica. Per portare avanti politiche di questo tipo è necessario che una Pubblica Amministrazione si assuma il compito di vigilare sulle caratteristiche di qualità del dato inserito, di creare portali Open Government Data studiati per permetterne la consultazione e di favorire l'interazione tra il cittadino e l'ente che detiene le informazioni. Anche in Italia questo concetto si sta affermando con sempre maggiore convinzione, ma, nonostante ciò, il nostro Paese si trova ancora in una fase embrionale, sia in termini di qualità del dato pubblicato, sia in termini di accessibilità e interattività del portale di pubblicazione del dato. La ricerca illustrata nel presente elaborato si pone l’obiettivo di analizzare la situazione italiana attraverso un modello di classificazione dei portali Open Data presenti che sia in grado di evidenziarne caratteristiche positive e criticità, allo scopo ultimo di capire in quale direzione dovrà muoversi la Pubblica Amministrazione italiana nei prossimi anni per la costruzione di portali sempre più focalizzati sul tema della trasparenza e attenti alle esigenze del cittadino, le due caratteristiche di successo di progetti di Open Government Data.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/117193