The mathematic literature often ignores the Walking Bus School (WBS) as a theme for research, as the majority of the articles assesses only the qualitative methodologies used for the evaluation of the positive impacts that this particular transportation mode has. However, many studies examine heuristic algorithms in order to solve similar problems such as the calculation of the optimal route of school buses. This thesis aims to propose and implement an heuristic algorithm leading to a local solution. Finally, after the implementation on MATLAB, the algorithm will be applied to analyze the situation of an existing school, which already utilize this mode of transport.
Il tema del pedibus o Walking Bus School (WBS) è poco trattato in letteratura dal punto di vista matematico, infatti la maggior parte degli articoli tratta esclusivamente di metodologie qualitative per valutare gli impatti positivi che ha questa particolare modalità di trasporto. Al contempo, esistono diversi articoli che considerano algoritmi euristici per risolvere problemi simili a quello del pedibus, come il calcolo del percorso di uno scuolabus. Questa tesi ha lo scopo di definire ed implementare un algoritmo euristico che permetta di trovare una soluzione di ottimo locale. Infine, dopo essere stato implementato su MATLAB, l’algoritmo verrà applicato per analizzare il caso reale di una scuola che già utilizza il pedibus come modalità di trasporto.
Sviluppo di un algoritmo di ottimizzazione dei percorsi in un servizio Pedibus
PORRO, PIERO
2015/2016
Abstract
The mathematic literature often ignores the Walking Bus School (WBS) as a theme for research, as the majority of the articles assesses only the qualitative methodologies used for the evaluation of the positive impacts that this particular transportation mode has. However, many studies examine heuristic algorithms in order to solve similar problems such as the calculation of the optimal route of school buses. This thesis aims to propose and implement an heuristic algorithm leading to a local solution. Finally, after the implementation on MATLAB, the algorithm will be applied to analyze the situation of an existing school, which already utilize this mode of transport.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/117289