Living in today’s world means facing a daily choice between remaining enclosed within the geographic and cultural barriers which surround us, or taking advantage from the phenomenon of globalization, becoming an active part in the global dynamics. The general objective of this thesis is to think about and, when necessary, re-think the meaning of design and the role that designers can, and should, assume in our world today. My research is devoted to the context of developing countries, with the specific focus on the figure of the craftsman. My ambition is to analyse the potential development of a given developing context thanks to the collaboration between local artisans and designers. After a general presentation of the history of the idea of design applied to social field, and to the meaning given to these words, the focus will turn to the role of the designer and to the approach when dealing with developing countries. This first theoretical part will be followed by a description of the experience on the field that I personally have made, working on a project in Kenya.
Oggi, in quanto cittadini del mondo, sentiamo di essere connessi al resto pianeta a diversi livelli. L’essere parte del fenomeno della globalizzazione ci da l’opportunità e ,allo stesso tempo, la responsabilità di essere parte attiva delle dinamiche mondiali. Siamo pronti in quanto designers ad avere un ruolo a livello internazionale o siamo chiusi nelle nostre barriere geografiche e culturali? L’obiettivo generale dI questa tesi è di pensare e, quando necessario, ripensare al significato del design e al ruolo che esso assume, o dovrebbero assumere, nel mondo di oggi. Il contesto specifico di riferimento è quello dei paesi in via di sviluppo dove, un’attenzione particolare, sarà data alla figura dell’artigiano e al ruolo che esso può assumere nello nello sviluppo economico locale. La volontà è di andare ad analizzare lo sviluppo potenziale che potrebbe esserci in un dato contesto grazie alla leva economica dovua ad una collaborazione fra artigiani locali e designers. Dopo un excursus generale sulle fasi storiche e sui significati che design applicato nell’ambito sociale ha avuto, il focus della tesi si orienterà sul ruolo del designer e sui metodi progettuali in una collaborazione che metta in contatto centro e periferia. Dopo la prima parte di ricerca, seguiranno dei capitoli legati ad una esperienza sul campo che ho svolto nel corso di due mesi nel contesto della baraccopoli Kibera di Nairobi, in Kenya.
Designers + artisans. Solutions for development
BATTISTON, ENRICA
2014/2015
Abstract
Living in today’s world means facing a daily choice between remaining enclosed within the geographic and cultural barriers which surround us, or taking advantage from the phenomenon of globalization, becoming an active part in the global dynamics. The general objective of this thesis is to think about and, when necessary, re-think the meaning of design and the role that designers can, and should, assume in our world today. My research is devoted to the context of developing countries, with the specific focus on the figure of the craftsman. My ambition is to analyse the potential development of a given developing context thanks to the collaboration between local artisans and designers. After a general presentation of the history of the idea of design applied to social field, and to the meaning given to these words, the focus will turn to the role of the designer and to the approach when dealing with developing countries. This first theoretical part will be followed by a description of the experience on the field that I personally have made, working on a project in Kenya.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2015_12_Battiston.pdf
accessibile in internet per tutti
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
16.31 MB
Formato
Adobe PDF
|
16.31 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/117411