The graduation thesis start from the project developed during the Final Synthesis Lab, which was the “design of a chassis for a modular vehicle adaptable for each interchangeable module ” The focus of the project was on the manufacturing line, which was supposed to produce a large number of models starting from the same common chassis. There have been carried out a number of studies about the stability of the structure under specific forces, load displacements during the drive and researches about the best fitting material for the shells. The aestethic and funtional dimension of the vehicle was left aside in that moment. Now the attention is focused exactly on this subject. The goals for the graduation thesis are: - study of the market in which the new vehicle is placed, finding the main competitors - analysis of the needs of the new target - chassis layout correction to enhance performances and comfort (keeping in general the same shape, already proven appropriate to ensure the modularity of the vehicle - better protection from the atmospheric agents - redesign of the shells according to the new function - engineering of the frontal shell - general cost calculation The first three chapters briefly show the material gathered and produced during the Final Synthesis Lab. The following chapters move the attention to the details of the new product.
La ricerca di tesi parte dal lavoro svolto durante il laboratorio di sintesi finale il cui tema è stato “progettazione di un veicolo dotato di telaio adattabile a diversi moduli intercambiabili” Il focus del progetto di partenza è stato rivolto verso la piattaforma produttiva, in grado di garantire una vasta gamma di modelli a partire da un telaio comune. Sono stati condotti studi per dimostrare la stabilità rispetto a forze applicate nei nodi principali della struttura, studi sugli spostamenti di carico durante la marcia e ricerche sul materiale più adeguato per le scocche. La dimensione estetica e funzionale del veicolo è stata per un attimo lasciata in secondo piano. L’attenzione adesso viene sposta proprio su questo argomento. La ricerca di tesi si pone pertanto i seguenti obiettivi: - studio del mercato all’interno del quale il nuovo mezzo va ad inserirsi individuando i competitors di maggiore successo - analisi delle necessità del nuovo utente individuato - correzione dell’assetto del telaio per migliorarne prestazioni e comfort (mantenendo globalmente la stessa forma già dimostrata adatta a garantire la modularità del mezzo) - migliore isolamento del veicolo dall’ambiente esterno - redesign delle scocche secondo la nuova funzione - ingegnerizzazione della scocca frontale del veicolo - stima del costo complessivo del mezzo Nei primi tre capitoli della trattazione verrà presentato in modo sintetico il materiale raccolto e sviluppato nell’ambito del Laboratorio di Sintesi finale. Nei successivi capitoli si scenderà invece nel dettaglio del nuovo progetto.
Progettazione di un quadriciclo elettrico leggero per utilizzo business e tempo libero
CAPUTO, FEDERICO
2014/2015
Abstract
The graduation thesis start from the project developed during the Final Synthesis Lab, which was the “design of a chassis for a modular vehicle adaptable for each interchangeable module ” The focus of the project was on the manufacturing line, which was supposed to produce a large number of models starting from the same common chassis. There have been carried out a number of studies about the stability of the structure under specific forces, load displacements during the drive and researches about the best fitting material for the shells. The aestethic and funtional dimension of the vehicle was left aside in that moment. Now the attention is focused exactly on this subject. The goals for the graduation thesis are: - study of the market in which the new vehicle is placed, finding the main competitors - analysis of the needs of the new target - chassis layout correction to enhance performances and comfort (keeping in general the same shape, already proven appropriate to ensure the modularity of the vehicle - better protection from the atmospheric agents - redesign of the shells according to the new function - engineering of the frontal shell - general cost calculation The first three chapters briefly show the material gathered and produced during the Final Synthesis Lab. The following chapters move the attention to the details of the new product.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/117414