The present thesis has the purpose to describe the methodological path developed in the french textile firm Petit Bateau, a Premium Brand of clothes and underwear operating in the Children’s and Infants’ market, by Efeso Consulting, in order to achieve relevant results in Operational Excellence, and to manage its industrial Operations in a more efficient way. The interest towards this subject comes from the company’s strategy to maintain a significant production plant in France, in a reality where the crisis has seriously threatened this possibility. This thesis focuses on the concept and development of a performance management system within Troyes industrial plant, the company’s headquarter. Implementing such a tool will lead, on one hand, to performance improvement and, on the other, it will support the continuous improvement process in progress within the factory. The World Class Manufacturing program developed so far in Petit Bateau has been described in order to explain the context and conditions that have determined the need to face this thesis’s topic. After a careful process mapping activity, the project has led to the design and implementation of a new measuring model, based on objective indicators collected on the production shop-floor, and built following a bottom-up approach. The development of a KPIs cockpit common to all the production departments and analyzed through daily meetings on the shop-floor, has brought to important changes in production management, enlarging operators’ skills and responsibilities, improving communication and integration, and creating a new type of working culture. Simple tools have then been developed in order to analyze and compute indicators, and to generate performance reports in an automatic way. This project let Petit Bateau achieve important results in operational efficiency, with productivity improvements between 5 and 35% within human resources and machines, depending on the department and the system’s utilization frequency.
Il presente lavoro di tesi ha l’obiettivo di descrivere il percorso metodologico sviluppato presso l’azienda tessile francese Petit Bateau, un marchio Premium del settore abbigliamento Nascita-Bambino, dalla società di consulenza Efeso Consulting, al fine di ottenere importanti risultati nell’ambito dell’Eccellenza Operativa, e di migliorare la propria gestione delle Operations industriali. L’interesse verso questo tipo di percorso nasce dalla ferma strategia dell’azienda di poter salvaguardare e conservare la presenza di un sito manifatturiero di considerevole entità in Francia, in una realtà in cui la crisi ha messo a dura prova questa possibilità. Il focus dell’elaborato verte sulla concezione e lo sviluppo di un nuovo sistema di misura e gestione delle prestazioni all’interno dei reparti produttivi del sito di Troyes. Si dimostrerà come la corretta implementazione di un simile strumento possa, da un lato, condurre ad un incremento delle performance e, dall’altro, favorire e supportare il processo di miglioramento continuo in atto in azienda. Il progetto di World Class Manufacturing in corso di sviluppo è stato ampiamente illustrato per contestualizzare in modo appropriato le condizioni che hanno portato alla necessità di affrontare il soggetto di questa tesi. Dopo aver approfonditamente mappato il processo produttivo e il sistema di misura corrente, ci si è occupati della progettazione, e della successiva implementazione operativa, di un modello di misura fondato su indicatori oggettivi rilevati sul terreno di produzione e costruito attraverso un approccio bottom-up. Lo sviluppo di un cruscotto d’indicatori comuni a ciascun reparto, analizzato per mezzo di meeting di revisione sul terreno di produzione, ha determinato importanti cambiamenti nella gestione quotidiana dei reparti, estendendo mansioni, competenze e responsabilità degli operatori, migliorando comunicazione e integrazione, ed instaurando una nuova tipologia di cultura aziendale. La necessità di analisi dei dati raccolti ha portato poi alla creazione di semplici strumenti informatici atti all’elaborazione di questi e alla generazione di reportistica. Quanto sviluppato ha permesso di ottenere risultati significativi dal punto di vista dell’efficienza operativa, con incrementi di produttività di macchine e manodopera compresi tra il 5 e il 35%, in funzione del reparto e della frequenza di utilizzo del sistema.
Sviluppo di un sistema di controllo delle prestazioni a supporto del miglioramento continuo : il caso Petit Bateau
TAVOLA, NICCOLÒ
2014/2015
Abstract
The present thesis has the purpose to describe the methodological path developed in the french textile firm Petit Bateau, a Premium Brand of clothes and underwear operating in the Children’s and Infants’ market, by Efeso Consulting, in order to achieve relevant results in Operational Excellence, and to manage its industrial Operations in a more efficient way. The interest towards this subject comes from the company’s strategy to maintain a significant production plant in France, in a reality where the crisis has seriously threatened this possibility. This thesis focuses on the concept and development of a performance management system within Troyes industrial plant, the company’s headquarter. Implementing such a tool will lead, on one hand, to performance improvement and, on the other, it will support the continuous improvement process in progress within the factory. The World Class Manufacturing program developed so far in Petit Bateau has been described in order to explain the context and conditions that have determined the need to face this thesis’s topic. After a careful process mapping activity, the project has led to the design and implementation of a new measuring model, based on objective indicators collected on the production shop-floor, and built following a bottom-up approach. The development of a KPIs cockpit common to all the production departments and analyzed through daily meetings on the shop-floor, has brought to important changes in production management, enlarging operators’ skills and responsibilities, improving communication and integration, and creating a new type of working culture. Simple tools have then been developed in order to analyze and compute indicators, and to generate performance reports in an automatic way. This project let Petit Bateau achieve important results in operational efficiency, with productivity improvements between 5 and 35% within human resources and machines, depending on the department and the system’s utilization frequency.File | Dimensione | Formato | |
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