The present project thesis was developed within the research project called ITS-ITALY 2020, financed by HORIZON 2020, which aims to develop ICT Solutions (Information and Communications Technology) to support logistics and transportation processes, with a special focus to the multimodal goods transportation. The Intelligent Transport System is based on technology transfer between different fields such as electronics, telecommunications, and transport engineering. Specifically, it deals with increase road safety, decrease emission and fuel consumption and reduce delivery transportation. Further, this project merges with the “eSafety” plan of the European Commission, the industry and all the fields related to transport, with the final aim of improving the development, the spread and the use of intelligent integrated safety systems to reduce the number of car accidents at european level. Nowadays an increasing number of vehicles are equipped with advanced sensorized systems as the TPMS (tire pressure monitoring system). One of the research fields in this sector is the development of systems that measure the iteration forces between wheel and road to provide information to safety systems. The thesis project goal was the development of a sensorized wheel prototype for lightweight commercial vehicles, able to measure statically and dinamically the vertical loads acting on the vehicle. In particular, the first prototype was developed and experimental trials were carried out to test the performance.

Il presente lavoro di tesi è stato realizzato nell’ambito del progetto di ricerca ITS-ITALY 2020, finanziato da HORIZON 2020, con l’obiettivo di sviluppare soluzioni ICT (Information and Communications Technology) a supporto della logistica e dei processi di trasporto, con una particolare attenzione al trasporto multimodale di merci. L’Intelligence Transport System si basa sul trasferimento tecnologico tra diversi ambiti come elettronica, telecomunicazioni e ingegneria dei trasporti. In particolare si occupa di aumentare la sicurezza stradale, ridurre i consumi di carburante e di emissioni, ridurre i tempi di trasporto. Questo progetto si fonde con una iniziativa congiunta di “eSafety” della Commissione Europea, dell’industria e di tutte le realtà collegate ai trasporti che mira ad accelerare lo sviluppo, la diffusione e l’uso dei sistemi intelligenti di sicurezza integrata per ridurre il numero di incidenti sulle strade europee. Oggi si notano sui veicoli sempre più sistemi sensorizzati avanzati come il TPMS (sensore pressione pneumatici). Uno degli ambiti di ricerca in questo settore è lo sviluppo di sistemi di misura delle forze di iterazione tra ruota e strada per fornire informazioni ai sistemi di sicurezza. Questo lavoro di tesi si occupa dello sviluppo di una ruota strumentata per veicoli commerciali leggeri, in grado di misurare staticamente e dinamicamente i carichi verticali agenti sul veicolo. In particolare, è stato realizzato il primo prototipo e sono state effettuate delle prove sperimentali per verificare le prestazioni.

Sviluppo e prove sperimentali di una ruota strumentata per applicazioni ITS

SAGONE, DANIELE ANGELO MASSIMO
2014/2015

Abstract

The present project thesis was developed within the research project called ITS-ITALY 2020, financed by HORIZON 2020, which aims to develop ICT Solutions (Information and Communications Technology) to support logistics and transportation processes, with a special focus to the multimodal goods transportation. The Intelligent Transport System is based on technology transfer between different fields such as electronics, telecommunications, and transport engineering. Specifically, it deals with increase road safety, decrease emission and fuel consumption and reduce delivery transportation. Further, this project merges with the “eSafety” plan of the European Commission, the industry and all the fields related to transport, with the final aim of improving the development, the spread and the use of intelligent integrated safety systems to reduce the number of car accidents at european level. Nowadays an increasing number of vehicles are equipped with advanced sensorized systems as the TPMS (tire pressure monitoring system). One of the research fields in this sector is the development of systems that measure the iteration forces between wheel and road to provide information to safety systems. The thesis project goal was the development of a sensorized wheel prototype for lightweight commercial vehicles, able to measure statically and dinamically the vertical loads acting on the vehicle. In particular, the first prototype was developed and experimental trials were carried out to test the performance.
GOBBI, MASSIMILIANO
DELL'AGOSTINO, STEFANO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
27-apr-2016
2014/2015
Il presente lavoro di tesi è stato realizzato nell’ambito del progetto di ricerca ITS-ITALY 2020, finanziato da HORIZON 2020, con l’obiettivo di sviluppare soluzioni ICT (Information and Communications Technology) a supporto della logistica e dei processi di trasporto, con una particolare attenzione al trasporto multimodale di merci. L’Intelligence Transport System si basa sul trasferimento tecnologico tra diversi ambiti come elettronica, telecomunicazioni e ingegneria dei trasporti. In particolare si occupa di aumentare la sicurezza stradale, ridurre i consumi di carburante e di emissioni, ridurre i tempi di trasporto. Questo progetto si fonde con una iniziativa congiunta di “eSafety” della Commissione Europea, dell’industria e di tutte le realtà collegate ai trasporti che mira ad accelerare lo sviluppo, la diffusione e l’uso dei sistemi intelligenti di sicurezza integrata per ridurre il numero di incidenti sulle strade europee. Oggi si notano sui veicoli sempre più sistemi sensorizzati avanzati come il TPMS (sensore pressione pneumatici). Uno degli ambiti di ricerca in questo settore è lo sviluppo di sistemi di misura delle forze di iterazione tra ruota e strada per fornire informazioni ai sistemi di sicurezza. Questo lavoro di tesi si occupa dello sviluppo di una ruota strumentata per veicoli commerciali leggeri, in grado di misurare staticamente e dinamicamente i carichi verticali agenti sul veicolo. In particolare, è stato realizzato il primo prototipo e sono state effettuate delle prove sperimentali per verificare le prestazioni.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/118982