The thesis explores the potential role of culture and creativity in urban regeneration especially in case of post-colonial cities of the developing world using the case of Kolkata, India. Studying the the proliferating discourse on culture and creative city, strategies and tools employed by European cities engaged in re-generating themselves using cultural policies are examined to identify common trends that could help in translation of the Creative city ideology into a generic planning paradigm that can be applied for cities in a diverse context. With this background, the hypothesis assumed is: Culture and creativity are means to generate a process of social reconstruction. The research questions that are addressed in this project are: What tools and strategies are employed to nurture and grow a city’s cultural and creative assets for Urban Renewal? How can the strategies and tools be applied in an urban and architectural context of a city in the developing world for improving quality of life and in revitalizing the local neighbourhoods? In the first part the study revealed that tools and strategies generally employed can be grouped in two categories - Hard infrastructure focused (containers) or activity focused (contents). This thesis focus on the strategies for a “Container” or the built-environment in determining how a city can set the physical preconditions for the “content” which can be a Global Event, Convention, fair, rallies et al. The strategies and tools assessed are enlisted in to following broad categories - Public Space – Build Heritage - Architecture - Infrastructure – Intangible Cultural Heritage. Using the above categories the project aims to rejuvenate the historic-core city of Kolkata. Kolkata subjected to job driven migration, economic restructuring and moving of affluent population to metropolitan periphery is a representative of those sprawling mega cities of the developing World where urban emptying of the historic core escapes attention due to the country undergoing rapid urbanization and population growth. For the second part of the project historical and statistical data, infrastructure and spatial structure of the city of Kolkata was analysed to identify the potential for social restructuring through culture-led development and resulted in a territorial strategy for a culture and creative industry corridor. The thesis concludes in developing an Urban Design strategy for College Street Area and Architectural design strategy for adapting the urban ruin of College Street Municipal Market as a Creative hub.

La tesi analizza il ruolo potenziale della creatività e della cultura nella rigenerazione urbana nelle città post coloniali in via di sviluppo, utilizzando Calcutta, India ,come caso studio. Lo sviluppo dell’idea di città creativa e culturale, le strategie e gli strumenti impiegati dalle città europee nella rigenerazione di se stesse, vengono esaminati per identificare le tendenze comuni che potrebbero aiutare nella traduzione dell’idea di città creativa in un paradigma di programmazione generico che può essere applicato a città in contesti differenti. Con le precedenti premesse , l'ipotesi assunta è : Cultura e creatività sono mezzi per generare un processo di ricostruzione sociale. Le domande di ricerca che vengono affrontate in questo progetto sono : Quali strumenti e strategie sono impiegate per nutrire e far crescere le attività culturali e creative di una città per una riqualificazione urbana ? Come possono le strategie e gli strumenti da applicare in un contesto urbano e architettonico di una città in via di sviluppo migliorare la qualità della vita e rivitalizzare i quartieri locali ? Nella prima parte , lo studio ha rivelato che gli strumenti e le strategie generalmente impiegate, possono essere raggruppati in due categorie - infrastrutture materiali (contenitori) o attività ( contenuto) . La tesi è orientata verso la scelta delle strategie da adottare per il "contenitore " o ambiente costruito, per determinare come una città, può impostare i presupposti fisici per il "contenuto" che può essere un evento globale , una conferenza , una fiera , una manifestazione. Le strategie e gli strumenti presi in considerazione verranno adottati nell’ ambito delle seguenti categorie: spazio pubblico – Eredità Culturale - Architettura - Infrastruttura - patrimonio culturale immateriale. Utilizzando le categorie precedentemente elencate , il progetto mira a ringiovanire il centro storico di Calcutta . La ricerca di lavoro e riorganizzazione economica, ha portato diverse persone a spostarsi dal centro della città alla periferia metropolitana. Il caso di Calcutta e delle altre grandi città dei paesi in via di sviluppo, ben rappresenta come lo svuotamento urbano del nucleo storico viene sottovalutato, ponendo invece attenzione alla rapida urbanizzazione e crescita della popolazione . Per la seconda parte del progetto vengono analizzate le infrastrutture e i dati storici e statistici di Calcutta, per identificare il potenziale per la riorganizzazione sociale, attraverso lo sviluppo culturale. In tal modo, si otterà una strategia territoriale per una nuova industria creativa e culturale. La tesi si conclude sviluppando una strategia urbana per College Street, ed una strategia architettonica per riadattare la rovina del mercato urbano di College Street ad hub creativo .

Creative urban regeneration. Culture led sustainable development strategies for college street area, Kolkata

GUHA, SONIA
2015/2016

Abstract

The thesis explores the potential role of culture and creativity in urban regeneration especially in case of post-colonial cities of the developing world using the case of Kolkata, India. Studying the the proliferating discourse on culture and creative city, strategies and tools employed by European cities engaged in re-generating themselves using cultural policies are examined to identify common trends that could help in translation of the Creative city ideology into a generic planning paradigm that can be applied for cities in a diverse context. With this background, the hypothesis assumed is: Culture and creativity are means to generate a process of social reconstruction. The research questions that are addressed in this project are: What tools and strategies are employed to nurture and grow a city’s cultural and creative assets for Urban Renewal? How can the strategies and tools be applied in an urban and architectural context of a city in the developing world for improving quality of life and in revitalizing the local neighbourhoods? In the first part the study revealed that tools and strategies generally employed can be grouped in two categories - Hard infrastructure focused (containers) or activity focused (contents). This thesis focus on the strategies for a “Container” or the built-environment in determining how a city can set the physical preconditions for the “content” which can be a Global Event, Convention, fair, rallies et al. The strategies and tools assessed are enlisted in to following broad categories - Public Space – Build Heritage - Architecture - Infrastructure – Intangible Cultural Heritage. Using the above categories the project aims to rejuvenate the historic-core city of Kolkata. Kolkata subjected to job driven migration, economic restructuring and moving of affluent population to metropolitan periphery is a representative of those sprawling mega cities of the developing World where urban emptying of the historic core escapes attention due to the country undergoing rapid urbanization and population growth. For the second part of the project historical and statistical data, infrastructure and spatial structure of the city of Kolkata was analysed to identify the potential for social restructuring through culture-led development and resulted in a territorial strategy for a culture and creative industry corridor. The thesis concludes in developing an Urban Design strategy for College Street Area and Architectural design strategy for adapting the urban ruin of College Street Municipal Market as a Creative hub.
VIVES, LLUIS S.
ARC I - Scuola di Architettura Urbanistica Ingegneria delle Costruzioni
28-apr-2016
2015/2016
La tesi analizza il ruolo potenziale della creatività e della cultura nella rigenerazione urbana nelle città post coloniali in via di sviluppo, utilizzando Calcutta, India ,come caso studio. Lo sviluppo dell’idea di città creativa e culturale, le strategie e gli strumenti impiegati dalle città europee nella rigenerazione di se stesse, vengono esaminati per identificare le tendenze comuni che potrebbero aiutare nella traduzione dell’idea di città creativa in un paradigma di programmazione generico che può essere applicato a città in contesti differenti. Con le precedenti premesse , l'ipotesi assunta è : Cultura e creatività sono mezzi per generare un processo di ricostruzione sociale. Le domande di ricerca che vengono affrontate in questo progetto sono : Quali strumenti e strategie sono impiegate per nutrire e far crescere le attività culturali e creative di una città per una riqualificazione urbana ? Come possono le strategie e gli strumenti da applicare in un contesto urbano e architettonico di una città in via di sviluppo migliorare la qualità della vita e rivitalizzare i quartieri locali ? Nella prima parte , lo studio ha rivelato che gli strumenti e le strategie generalmente impiegate, possono essere raggruppati in due categorie - infrastrutture materiali (contenitori) o attività ( contenuto) . La tesi è orientata verso la scelta delle strategie da adottare per il "contenitore " o ambiente costruito, per determinare come una città, può impostare i presupposti fisici per il "contenuto" che può essere un evento globale , una conferenza , una fiera , una manifestazione. Le strategie e gli strumenti presi in considerazione verranno adottati nell’ ambito delle seguenti categorie: spazio pubblico – Eredità Culturale - Architettura - Infrastruttura - patrimonio culturale immateriale. Utilizzando le categorie precedentemente elencate , il progetto mira a ringiovanire il centro storico di Calcutta . La ricerca di lavoro e riorganizzazione economica, ha portato diverse persone a spostarsi dal centro della città alla periferia metropolitana. Il caso di Calcutta e delle altre grandi città dei paesi in via di sviluppo, ben rappresenta come lo svuotamento urbano del nucleo storico viene sottovalutato, ponendo invece attenzione alla rapida urbanizzazione e crescita della popolazione . Per la seconda parte del progetto vengono analizzate le infrastrutture e i dati storici e statistici di Calcutta, per identificare il potenziale per la riorganizzazione sociale, attraverso lo sviluppo culturale. In tal modo, si otterà una strategia territoriale per una nuova industria creativa e culturale. La tesi si conclude sviluppando una strategia urbana per College Street, ed una strategia architettonica per riadattare la rovina del mercato urbano di College Street ad hub creativo .
Tesi di laurea Magistrale
File allegati
File Dimensione Formato  
2016_04_GUHA_02.pdf

non accessibile

Descrizione: Thesis_Book_Part_1
Dimensione 3.69 MB
Formato Adobe PDF
3.69 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
2016_04_GUHA_01.pdf

non accessibile

Descrizione: Drawing sheets
Dimensione 67.61 MB
Formato Adobe PDF
67.61 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri
2016_04_GUHA_03.pdf

accessibile in internet per tutti

Descrizione: Abstract
Dimensione 159.73 kB
Formato Adobe PDF
159.73 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/119481