In recent years, we have witnessed an increasing production and use of geographical information in spatial planning. This process is being supported on the one hand by recent development in Spatial Data Infrastructures (SDI) which enhance data pooling. On the other hand, by Volunteered Geographic Information (VGI), and in particular by Social Media Geographic Information (SMGI), that allow the investigation, in a spatial sense too, of the contents that users share. The thesis studies this emerging dynamics, focusing on SMGI as a source of knowledge, in order to better clarify their potentiality and investigate how they can provide a valuable support, as a complement to traditional information, in the analysis and planning of urban spaces. Expo 2015 has been chosen as a significant case study: this globally known event has been analyzed by means of Social Media data, gathered and elaborated through an innovative analytic method that provides an effective and reliable source of knowledge. The obtained results allowed to investigate visitor relationships and interests within the exhibition centre, both in a spatial and temporal sense. Precious information and suggestions on citizens preferences and dynamics in the urban spaces were also retrieved, suggesting the importance of SMGI and the validity of the framework employed for their analysis.

Negli ultimi anni si sta assistendo a una crescente produzione e utilizzo delle informazioni geografiche nella pianificazione territoriale. Tale processo è favorito da un lato dal recente sviluppo delle Infrastrutture di Dati Territoriali (SDI) che ne permettono una maggiore condivisione. Dall'altro dal fenomeno delle Informazioni Geografiche Volontarie (VGI) e specialmente dai dati geografici derivanti dai Social Media (SMGI) che hanno permesso di analizzare, anche spazialmente, i contenuti pubblicati dagli utenti. Il presente lavoro di tesi indaga queste emergenti dinamiche, concentrando l'attenzione sull'utilizzo dei SMGI come fonte di conoscenza. Esaminando il loro possibile utilizzo, come complemento alle informazioni tradizionali, nell'analisi dello spazio urbano. Il caso affrontato presenta lo studio di Expo Milano 2015 in base ai dati dei Social Media; elaborati mediante un innovativo metodo analitico che permette un'efficace estrapolazione di conoscenza. I risultati ottenuti permettono di studiare le relazioni e gli interessi tra visitatori e sito espositivo, in senso sia spaziale che temporale. In tal modo si sono ottenute significative indicazioni sulle dinamiche dei cittadini negli spazi urbani, suggerendo da un lato l’importanza dell'utilizzo dei SMGI, dall'altro il possibile utilizzo del metodo adottato per la loro analisi.

L'utilizzo dei dati dei social media nell'analisi dello spazio urbano : il caso di Expo 2015

GALLO, RAFFAELE
2014/2015

Abstract

In recent years, we have witnessed an increasing production and use of geographical information in spatial planning. This process is being supported on the one hand by recent development in Spatial Data Infrastructures (SDI) which enhance data pooling. On the other hand, by Volunteered Geographic Information (VGI), and in particular by Social Media Geographic Information (SMGI), that allow the investigation, in a spatial sense too, of the contents that users share. The thesis studies this emerging dynamics, focusing on SMGI as a source of knowledge, in order to better clarify their potentiality and investigate how they can provide a valuable support, as a complement to traditional information, in the analysis and planning of urban spaces. Expo 2015 has been chosen as a significant case study: this globally known event has been analyzed by means of Social Media data, gathered and elaborated through an innovative analytic method that provides an effective and reliable source of knowledge. The obtained results allowed to investigate visitor relationships and interests within the exhibition centre, both in a spatial and temporal sense. Precious information and suggestions on citizens preferences and dynamics in the urban spaces were also retrieved, suggesting the importance of SMGI and the validity of the framework employed for their analysis.
CAMPAGNA, MICHELE
MASSA, PIERANGELO
ING I - Scuola di Ingegneria Civile, Ambientale e Territoriale
27-apr-2016
2014/2015
Negli ultimi anni si sta assistendo a una crescente produzione e utilizzo delle informazioni geografiche nella pianificazione territoriale. Tale processo è favorito da un lato dal recente sviluppo delle Infrastrutture di Dati Territoriali (SDI) che ne permettono una maggiore condivisione. Dall'altro dal fenomeno delle Informazioni Geografiche Volontarie (VGI) e specialmente dai dati geografici derivanti dai Social Media (SMGI) che hanno permesso di analizzare, anche spazialmente, i contenuti pubblicati dagli utenti. Il presente lavoro di tesi indaga queste emergenti dinamiche, concentrando l'attenzione sull'utilizzo dei SMGI come fonte di conoscenza. Esaminando il loro possibile utilizzo, come complemento alle informazioni tradizionali, nell'analisi dello spazio urbano. Il caso affrontato presenta lo studio di Expo Milano 2015 in base ai dati dei Social Media; elaborati mediante un innovativo metodo analitico che permette un'efficace estrapolazione di conoscenza. I risultati ottenuti permettono di studiare le relazioni e gli interessi tra visitatori e sito espositivo, in senso sia spaziale che temporale. In tal modo si sono ottenute significative indicazioni sulle dinamiche dei cittadini negli spazi urbani, suggerendo da un lato l’importanza dell'utilizzo dei SMGI, dall'altro il possibile utilizzo del metodo adottato per la loro analisi.
Tesi di laurea Magistrale
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10589/120422