The study of airport connectivity is an interesting tool for airport management companies as it allows defining their attractiveness to airlines. In this way, they might choose to operate as a hub airline on that airport. It analyzes this parameter using an index called WNX applied to a set of airports, defining also strengths and weaknesses. Working on the latter, it proposes some changes that lead to define a new index called ACX. This is a more complete index that includes within it also available capacity. Moreover, through WNX, it studies the evolution of connectivity of some reference airport and the effects of de-hubbing (with particular reference to the case of Malpensa). Finally, it tries to relate the studies of connectivity with that of centrality using weighted graphs and proposing of future research ideas.
Lo studio della connettività in ambito aeroportuale è uno strumento di particolare interesse per le società di gestione in quanto permette di definire la propria attrattività per le compagnie che possono, quindi, decidere di operare in logica hub su di essi. Si analizza questo parametro attraverso l’uso di un indice denominato WNX applicato ad un set di aeroporti d’esempio, definendone successivamente pregi e difetti. Lavorando su questi ultimi si propongono delle modifiche convergenti nella definizione del ACX, ovvero un indice più completo che ingloba al suo interno anche considerazioni in merito alla capacità offerta sulle diverse tratte. Attraverso il WNX si studiano inoltre l’evoluzione della connettività di alcuni scali di riferimento e gli effetti del de-hubbing (con particolare riferimento al caso di Malpensa). Si cerca infine di correlare lo studio di connettività con quello di centralità facendo uso dei grafi pesati e proponendo degli spunti di ricerca futura.
Analisi della connettività aeroportuale attraverso la definizione di un nuovo indice : applicazione al caso Malpensa
ORICCHIO, LORENZO;MAZZITELLI, DANIELA
2015/2016
Abstract
The study of airport connectivity is an interesting tool for airport management companies as it allows defining their attractiveness to airlines. In this way, they might choose to operate as a hub airline on that airport. It analyzes this parameter using an index called WNX applied to a set of airports, defining also strengths and weaknesses. Working on the latter, it proposes some changes that lead to define a new index called ACX. This is a more complete index that includes within it also available capacity. Moreover, through WNX, it studies the evolution of connectivity of some reference airport and the effects of de-hubbing (with particular reference to the case of Malpensa). Finally, it tries to relate the studies of connectivity with that of centrality using weighted graphs and proposing of future research ideas.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2016_04_Mazzitelli_Orichio.PDF.pdf
solo utenti autorizzati dal 06/04/2019
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
17.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
17.05 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/120449