This work takes place as a part of an emerging research promoted by a big technology company with the aim to find out a sustainable explanation related to the delay problem of batch procedures. In particular, the goal of this paper is to define a new methodology that through the elaboration of a mathematical model can, on one hand, be used in order to give a detailed description of the major reasons causing delay and, on the other one, be utilized enabling functionality forecasts. Starting from data provided by the company itself the first step concerned a general analysis of the available data getting some interesting patterns in order to identify why these procedures continues too much and in order to give us the best descriptive model of the business issues reported above. Then, on the basis of this theoretical model, has been created a precise algorithm aimed at giving out forecast values depending on both the valuation and the selection of some Key Performance Indicators. Ultimately, this approach has been verified through a stastically significance analysis in order to certify its soundness.

Questo lavoro di tesi trova collocazione come parte di un progetto emergente di ricerca da parte di una grande azienda operante nel settore tecnologico e d’innovazione il cui scopo è quello di fornire una descrizione del problema legato al ritardo delle procedure in batch. Lo scopo dell’elaborato è quello di definire una nuova metodologia che permetta, attraverso la costruzione di un modello matematico, di descrivere il problema. Verrà analizzata la possibilità di utilizzare tale metodologia per funzionalità previsionali. Partendo dai dati provenienti da questa azienda, si è dapprima eseguita un’analisi generale dei dati a disposizione, ottenendo una serie interessante di patterns, successivamente è stato identificato un modello descrittivo delle problematiche dell’impresa. È stato infine implementato un algoritmo ad-hoc per la previsione, a partire dalla selezione e valutazione dei valori dei Key Performance Indicators. Infine si è proceduto a verificare statisticamente la validità dell’approccio proposto.

Ricerca di una metodologia descrittiva e predittiva per le procedure batch

CAMAGNI, MATTEO LIVIO
2015/2016

Abstract

This work takes place as a part of an emerging research promoted by a big technology company with the aim to find out a sustainable explanation related to the delay problem of batch procedures. In particular, the goal of this paper is to define a new methodology that through the elaboration of a mathematical model can, on one hand, be used in order to give a detailed description of the major reasons causing delay and, on the other one, be utilized enabling functionality forecasts. Starting from data provided by the company itself the first step concerned a general analysis of the available data getting some interesting patterns in order to identify why these procedures continues too much and in order to give us the best descriptive model of the business issues reported above. Then, on the basis of this theoretical model, has been created a precise algorithm aimed at giving out forecast values depending on both the valuation and the selection of some Key Performance Indicators. Ultimately, this approach has been verified through a stastically significance analysis in order to certify its soundness.
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
27-apr-2016
2015/2016
Questo lavoro di tesi trova collocazione come parte di un progetto emergente di ricerca da parte di una grande azienda operante nel settore tecnologico e d’innovazione il cui scopo è quello di fornire una descrizione del problema legato al ritardo delle procedure in batch. Lo scopo dell’elaborato è quello di definire una nuova metodologia che permetta, attraverso la costruzione di un modello matematico, di descrivere il problema. Verrà analizzata la possibilità di utilizzare tale metodologia per funzionalità previsionali. Partendo dai dati provenienti da questa azienda, si è dapprima eseguita un’analisi generale dei dati a disposizione, ottenendo una serie interessante di patterns, successivamente è stato identificato un modello descrittivo delle problematiche dell’impresa. È stato infine implementato un algoritmo ad-hoc per la previsione, a partire dalla selezione e valutazione dei valori dei Key Performance Indicators. Infine si è proceduto a verificare statisticamente la validità dell’approccio proposto.
Tesi di laurea Magistrale
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