The direct use of Crude Oil and Marine Gas Oil (DMA) in Diesel engines for power generation requires the installation of different systems in order to send the fuel from the tank to the engine injectors without any problem. In this thesis will be given an engineering solution based on the quotation and the design of specific systems to be installed in the main fuel line located in a ATEX (atmosphere explosive) EX II 3G II T4 zone for a Diesel Power Plant based on 10 Wartsila 6L20 motors powerd by Crude oil or DMA depending on the plant operators. After describing and characterizing the Crude Oil as fuel and after defining regulations, areas and methods of protection regarding Atex zones; the solution designed for the following systems will be proposed: Tranfer pump unit (TPU); High speed separator module (HSS); Fuel conditioning module (FCM); Pump and filter unit (PFU). Starting from the specific requirements dictated by the customers and by the constraints imposed by the injectors of the engine in terms of pressure, temperature, flow rate and viscosity of fuel, for each of these systems will be given a general description, will be proposed a system flow diagram and will be chosen the components that were selected to be installed.

L’alimentazione di motori diesel per la produzione di potenza attraverso combustibili quali Crude Oil e Marine gas oil richiede l’installazione di determinati impianti affinchè partendo dal serbatoio principale il fuel possa essere inviato agli iniettori del motore. In questa tesi verrà proposta una soluzione ingegneristica basata sulla quotazione e sulla progettazione di impianti specifici che dovranno essere installati all’interno di una linea di alimentazione di combustibile, in una zona ad atmosfera potenzialmente esplosiva del tipo ATEX EX II 3G IIB T4, per una centrale di potenza costituita da 10 motori Wartsila 6L20 ed alimentata a Crude oil oppure a seconda dei gestori a Marine Gas Oil. Dopo aver descritto e caratterizzato il Crude Oil come combustibile ed aver definito le normative, le zone e i metodi di protezione riguardanti le zone Atex verranno proposte le soluzioni studiate per gli impianti installati, ossia: Tranfer pump unit (TPU), High speed separator module (HSS), Fuel conditioning module (FCM), Pump and filter unit (FSU). Partendo dalle specifiche richieste dettate dal cliente e imposte dai vincoli agli iniettori del motore in termini di pressione, temperatura, portata e viscosità di combustibile, per ognuno di questi impianti verrà data una descrizione generale sarà proposto uno schema di flusso dell’impianto e verranno scelti i componenti che sono stati selezionati per essere installati all’interno di ogni impianto.

Diesel power plant. Crude oil fuel line modules : development of a containerized solution to be installed in ex-proof area

ROTINI, RICCARDO
2015/2016

Abstract

The direct use of Crude Oil and Marine Gas Oil (DMA) in Diesel engines for power generation requires the installation of different systems in order to send the fuel from the tank to the engine injectors without any problem. In this thesis will be given an engineering solution based on the quotation and the design of specific systems to be installed in the main fuel line located in a ATEX (atmosphere explosive) EX II 3G II T4 zone for a Diesel Power Plant based on 10 Wartsila 6L20 motors powerd by Crude oil or DMA depending on the plant operators. After describing and characterizing the Crude Oil as fuel and after defining regulations, areas and methods of protection regarding Atex zones; the solution designed for the following systems will be proposed: Tranfer pump unit (TPU); High speed separator module (HSS); Fuel conditioning module (FCM); Pump and filter unit (PFU). Starting from the specific requirements dictated by the customers and by the constraints imposed by the injectors of the engine in terms of pressure, temperature, flow rate and viscosity of fuel, for each of these systems will be given a general description, will be proposed a system flow diagram and will be chosen the components that were selected to be installed.
ZANDONELLA, MARCO
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
27-apr-2016
2015/2016
L’alimentazione di motori diesel per la produzione di potenza attraverso combustibili quali Crude Oil e Marine gas oil richiede l’installazione di determinati impianti affinchè partendo dal serbatoio principale il fuel possa essere inviato agli iniettori del motore. In questa tesi verrà proposta una soluzione ingegneristica basata sulla quotazione e sulla progettazione di impianti specifici che dovranno essere installati all’interno di una linea di alimentazione di combustibile, in una zona ad atmosfera potenzialmente esplosiva del tipo ATEX EX II 3G IIB T4, per una centrale di potenza costituita da 10 motori Wartsila 6L20 ed alimentata a Crude oil oppure a seconda dei gestori a Marine Gas Oil. Dopo aver descritto e caratterizzato il Crude Oil come combustibile ed aver definito le normative, le zone e i metodi di protezione riguardanti le zone Atex verranno proposte le soluzioni studiate per gli impianti installati, ossia: Tranfer pump unit (TPU), High speed separator module (HSS), Fuel conditioning module (FCM), Pump and filter unit (FSU). Partendo dalle specifiche richieste dettate dal cliente e imposte dai vincoli agli iniettori del motore in termini di pressione, temperatura, portata e viscosità di combustibile, per ognuno di questi impianti verrà data una descrizione generale sarà proposto uno schema di flusso dell’impianto e verranno scelti i componenti che sono stati selezionati per essere installati all’interno di ogni impianto.
Tesi di laurea Magistrale
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