This master thesis aims to analyse and compare the reactions of share market and social media to negative reputational events, by applying and further developing quantitative models that allow to perform a complementary analysis in the two domains. This work contributes to the state of the art literature which targeted the issue of reputational risk by studying the share market reaction to negative news (De Fontneuvelle, 2005; Micocci, 2009; Sturm, 2013). In particular, this work is inspired by Adamopoulos (2015) and Sinanaj (2015), who showed the potential to perform event studies on social media. This thesis focuses specifically on the electric utilities sector, that is particularly exposed to reputational dynamics due to its intrinsic characteristics (i.e. exploitation of natural resources, close contact with the client..), and analyses two specific companies: the American corporation Duke Energy and the Italian company Enel. The traditional approach of analysing reputational events with the market share reaction is firstly performed and the reputational loss is analysed in a financial perspective. Subsequently, the analysis is replicated on the social media domain (and in particular on Facebook). Obviously this task called for applying and refining adequate statistical models, moving from the state of the art literature and relying in particular on sentiment analysis techniques on users’ text messages. This work contributes to the prior literature by comparing the reaction of share market and social media to reputational events. Despite reputational risk has been studied singularly both in the context of share market and in the social media, no previous study tried to combine those two approaches simultaneously to detect cross-overs and differences. From a managerial perspective, this thesis provides relevant insights to managers that want to use social media in their reputational analysis, highlighting some possible areas for whom social media is interlinked with the financial dynamics and other areas in which the two domains seem to be not correlated.

Lo scopo di questa tesi è quello di valutare e quantificare l’impatto di eventi negativi reputazionali. Le dimensioni di impatto analizzate sono state principalmente due: la reazione dei mercati finanziari e la reazione sui social media e sono stati utilizzati modelli quantitativi che permettono l’analisi sui due domini. Questo lavoro mira ad approfondire lo stato dell’arte della letteratura che ha affrontato la tematica del rischio reputazionale studiando le reazioni del mercato azionario a notizie negative (De Fonteuvelle, 2005; Micocci, 2009; Sturm, 2013) . In particolare questo lavoro è stato inspirato da Adamopoulos (2015) e Sinanaj (2015), che hanno hanno dimostrato le potenzialità di utilizzare i social media per svolgere event studies. Questa tesi si focalizza in particolare sul settore dell’energia, che è paricolarmente impattato da dinamiche reputazionali a causa delle sue caratteristiche intrinseche (e.g. sfruttamento delle risorse naturali, contatto ravvicinato con i clienti,…) e analizza due aziende: l’azienda Americana Duke Energy e l’Italiana Enel. La prima parte dell’analisi è stata sviluppata seguendo l’approccio classico di analisi dell’impatto di eventi potenzialmente reputazionali sui mercati azionari. Successivamente, l’analisi è stata replicata sul dominio dei social network (ed in particolare su Facebook). Questo è potuto avvenire applicando e migliorando modelli statistici precedenti, prendendo spunto dallo stato dell’arte della letteratura, in particolare basandosi su tecniche di sentiment analysis sui commenti online degli utenti. Questo lavoro contribuisce in maniera significativa alla letteratura precedente comparando la reazione del mercato azionario e dei social media ad eventi reputazionali. Inoltre, sebbene il rischio reputazionale sia stato studiato singolarmente sia nel contesto dei mercati azionari che sui social media, nessuno studio precedente ha tentato di combinare questi due approcci in maniera simultanea per identificarne similarità e differenze. Da un punto do vista manageriale, questa tesi offre interessanti intuizioni a manager che vogliono utilizzare i social media nelle loro analisi reputazionali, sottolineando alcune possibili aree in cui i social media sono interrelati con le dinamiche finanziarie ed altre aree in cui i due domini sembrano non essere correlati.

Share market and social media reactions to downside reputational events : an empirical analysis in the energy sector

SCARAVELLI, MARCO
2015/2016

Abstract

This master thesis aims to analyse and compare the reactions of share market and social media to negative reputational events, by applying and further developing quantitative models that allow to perform a complementary analysis in the two domains. This work contributes to the state of the art literature which targeted the issue of reputational risk by studying the share market reaction to negative news (De Fontneuvelle, 2005; Micocci, 2009; Sturm, 2013). In particular, this work is inspired by Adamopoulos (2015) and Sinanaj (2015), who showed the potential to perform event studies on social media. This thesis focuses specifically on the electric utilities sector, that is particularly exposed to reputational dynamics due to its intrinsic characteristics (i.e. exploitation of natural resources, close contact with the client..), and analyses two specific companies: the American corporation Duke Energy and the Italian company Enel. The traditional approach of analysing reputational events with the market share reaction is firstly performed and the reputational loss is analysed in a financial perspective. Subsequently, the analysis is replicated on the social media domain (and in particular on Facebook). Obviously this task called for applying and refining adequate statistical models, moving from the state of the art literature and relying in particular on sentiment analysis techniques on users’ text messages. This work contributes to the prior literature by comparing the reaction of share market and social media to reputational events. Despite reputational risk has been studied singularly both in the context of share market and in the social media, no previous study tried to combine those two approaches simultaneously to detect cross-overs and differences. From a managerial perspective, this thesis provides relevant insights to managers that want to use social media in their reputational analysis, highlighting some possible areas for whom social media is interlinked with the financial dynamics and other areas in which the two domains seem to be not correlated.
VANTINI, SIMONE
ING - Scuola di Ingegneria Industriale e dell'Informazione
27-apr-2016
2015/2016
Lo scopo di questa tesi è quello di valutare e quantificare l’impatto di eventi negativi reputazionali. Le dimensioni di impatto analizzate sono state principalmente due: la reazione dei mercati finanziari e la reazione sui social media e sono stati utilizzati modelli quantitativi che permettono l’analisi sui due domini. Questo lavoro mira ad approfondire lo stato dell’arte della letteratura che ha affrontato la tematica del rischio reputazionale studiando le reazioni del mercato azionario a notizie negative (De Fonteuvelle, 2005; Micocci, 2009; Sturm, 2013) . In particolare questo lavoro è stato inspirato da Adamopoulos (2015) e Sinanaj (2015), che hanno hanno dimostrato le potenzialità di utilizzare i social media per svolgere event studies. Questa tesi si focalizza in particolare sul settore dell’energia, che è paricolarmente impattato da dinamiche reputazionali a causa delle sue caratteristiche intrinseche (e.g. sfruttamento delle risorse naturali, contatto ravvicinato con i clienti,…) e analizza due aziende: l’azienda Americana Duke Energy e l’Italiana Enel. La prima parte dell’analisi è stata sviluppata seguendo l’approccio classico di analisi dell’impatto di eventi potenzialmente reputazionali sui mercati azionari. Successivamente, l’analisi è stata replicata sul dominio dei social network (ed in particolare su Facebook). Questo è potuto avvenire applicando e migliorando modelli statistici precedenti, prendendo spunto dallo stato dell’arte della letteratura, in particolare basandosi su tecniche di sentiment analysis sui commenti online degli utenti. Questo lavoro contribuisce in maniera significativa alla letteratura precedente comparando la reazione del mercato azionario e dei social media ad eventi reputazionali. Inoltre, sebbene il rischio reputazionale sia stato studiato singolarmente sia nel contesto dei mercati azionari che sui social media, nessuno studio precedente ha tentato di combinare questi due approcci in maniera simultanea per identificarne similarità e differenze. Da un punto do vista manageriale, questa tesi offre interessanti intuizioni a manager che vogliono utilizzare i social media nelle loro analisi reputazionali, sottolineando alcune possibili aree in cui i social media sono interrelati con le dinamiche finanziarie ed altre aree in cui i due domini sembrano non essere correlati.
Tesi di laurea Magistrale
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