The increasing complexity of the external environment, caused by macro-trends that are shaping the national and global economic environment of the last decade, together with the needs of expansion and growth of a typical reality of the northern Italian manufacturing sector, involving the significant management issues that, if addressed properly, can be as competitive advantages compared to some competitors. The focal point of this thesis consists in the management and resolution of critical issues observable in the operational processes of a Lombard SMEs characterized by a constant increase of complexity. Exactly this factor causes an increasing need of redesigning processes in order to manage with more efficiency and productivity highly complex situations no longer governable with business processes used hitherto. In the following chapters we will capitalize on these topics, by analyzing the critical aspects of the processes of a company, the Re Spa, which is well identified by the characteristics outlined above. Moreover will be presented the solutions for establishing more efficient processes and related elements to introduce, following in detail the operational phases of their implementation. Technical solutions such as the use of the Business Process Re-engineering and the introduction of tables of costs and performance monitoring systems are the key elements of this elaborate that will be detailed further in the following, in order to provide an illustrative discussion of the adoption of the above instruments.
La crescente complessità dell’ambiente esterno, causata dai macrotrend che stanno caratterizzando lo scenario economico nazionale e mondiale dell’ultimo decennio, unito alle esigenze di espansione e crescita di una tipica realtà del settore manifatturiero del nord Italia, comportano delle problematiche di gestione rilevanti che, se affrontate nel modo corretto, possono rivelarsi come vantaggi competitivi rispetto ad alcuni competitors. Il punto focale di questo lavoro di tesi consiste proprio nella gestione e risoluzione delle criticità riscontrabili nei processi operativi di una PMI lombarda caratterizzata da un incremento di complessità costante. Proprio questo fattore causa un incremento del bisogno di riprogettazione dei processi, al fine di gestire con più efficienza e produttività situazioni di complessità elevata non più governabili con i processi aziendali utilizzati fino a quel momento. Nel seguito ci si occuperà proprio di questi argomenti, andando ad analizzare le criticità dei processi operativi di una azienda, la Re Spa, che è ben identificata dalle caratteristiche sopra delineate. Inoltre si presenteranno le soluzioni individuate per la definizione di processi più efficienti e gli elementi correlati da introdurre, seguendo nel dettaglio le fasi operative della loro implementazione. Soluzioni tecniche come l’utilizzo del Business Process Reengineering e l’introduzione di Tavole dei costi e sistemi di monitoraggio delle prestazioni sono gli elementi cardine di questo elaborato che verranno dettagliati approfonditamente nel seguito, allo scopo di fornire una trattazione esemplificativa dell’adozione dei suddetti strumenti.
Studio delle criticità dei processi operativi di una PMI italiana : il caso Re S.p.a.
RESTUCCIA, SIMONE
2015/2016
Abstract
The increasing complexity of the external environment, caused by macro-trends that are shaping the national and global economic environment of the last decade, together with the needs of expansion and growth of a typical reality of the northern Italian manufacturing sector, involving the significant management issues that, if addressed properly, can be as competitive advantages compared to some competitors. The focal point of this thesis consists in the management and resolution of critical issues observable in the operational processes of a Lombard SMEs characterized by a constant increase of complexity. Exactly this factor causes an increasing need of redesigning processes in order to manage with more efficiency and productivity highly complex situations no longer governable with business processes used hitherto. In the following chapters we will capitalize on these topics, by analyzing the critical aspects of the processes of a company, the Re Spa, which is well identified by the characteristics outlined above. Moreover will be presented the solutions for establishing more efficient processes and related elements to introduce, following in detail the operational phases of their implementation. Technical solutions such as the use of the Business Process Re-engineering and the introduction of tables of costs and performance monitoring systems are the key elements of this elaborate that will be detailed further in the following, in order to provide an illustrative discussion of the adoption of the above instruments.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2016_04_RESTUCCIA.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo della tesi
Dimensione
5.32 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.32 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/121570