New technologies should offer the opportunity to develop innovative projects, that are able to emphasize user’s experience. The potentiality of new devices represented an important mean for the designer, which should analyzes and understands the logic of operation to use their properties to ideate, design and create everyday objects. This thesis aims to investigate how these new technologies are able to support the development of cultural heritage inside the museum context. In particular, the project involves the creation of an interactive display case, implemented by a transparent LCD screen that makes it possible to observe the object inside the box and simultaneously to display information, graphics and extra content on its surface. The product interaction has been achieved through the design of gestural touchless interface, controlled by the Leap Motion Sensor, that is able to detect the movements of the hands of the user; these gestures are then transformed into input command for the application by a software. In order to test the validity of the project, it was decided to design a case study, which involved the creation of a working prototype to be installed inside an existing museum. With this idea, it has been created a customized version of the display case for the Museum of Science and Technology “Leonardo da Vinci” of Milan, equipped with a digital interactive application dedicated to the Voltaic Pile. The placement of the product into a real exhibition made it possible to evaluate the reaction of visitors and the museum’s openness to innovation, also highlighting the strengths and failings of the project, discovering future improvements. Finally, the ultimate aim of the global product system was therefore to discover the consequences arising from the use of new devices into a cultural environment.
Le nuove tecnologie offrono l’opportunità di sviluppo di progetti innovativi e all’avanguardia, spesso in grado di enfatizzare ed esaltare l’esperienza di fruizione ed i legami che intercorrono fra utente e prodotto. Le potenzialità che i nuovi device sono in grado di offrire rappresentano importanti mezzi di progettazione a disposizione del Designer, che è chiamato a comprenderne le logiche e i linguaggi, per poi poterne sfruttare appieno le proprietà e valorizzarle attraverso l’ideazione di prodotti d’uso quotidiano. Questo lavoro di tesi si pone l’obiettivo di indagare in che modo e in che misura queste nuove tecnologie sono in grado di supportare la valorizzazione dei beni culturali all’interno di una struttura museale. In particolare, il progetto prevede l’ideazione di una teca interattiva munita di uno schermo LCD trasparente, il cui impiego permette di osservare il reperto e visualizzare contemporaneamente informazioni, grafiche e contenuti extra sulla sua superficie. L’interazione del prodotto è stata realizzata attraverso la progettazione di un’interfaccia gestuale touchless controllata tramite il sensore Leap Motion, capace di rilevare i movimenti e i gesti delle mani degli utenti, trasformati dal software in comandi di input per l’applicazione. Per poter testare l’adeguatezza e la validità del progetto, si è deciso di realizzare un caso studio apposito, che ha visto la costruzione di un prototipo funzionante da installare all’interno di un contesto museale già esistente. Si è così prodotta una versione personalizzata della teca, munita di un’applicazione interattiva dedicata alla Pila di Volta, realizzata specificatamente per il Museo della Scienza e della Tecnologia “Leonardo da Vinci” di Milano. La possibilità di collocamento del prodotto all’interno di un ambiente espositivo reale e già definito ha permesso di valutare l’accettazione del prodotto sia da parte dei visitatori che da parte delle istituzioni museali, scoprendo con che grado di approvazione ed entusiasmo possono essere accolte le nuove tecnologie, e mettendo in luce sia i punti di forza che le mancanze del progetto, ipotizzando possibili gradi di avanzamento futuri. Obiettivo finale del progetto dell’intero sistema prodotto è stato infine quello di mettere in evidenza le conseguenze che scaturiscono dall’impiego dei nuovi device all’interno ambiente culturale.
Nuove tecnologie al museo : sviluppo di una teca interattiva con interfaccia a riconoscimento gestuale e display trasparente
BONETTI, ELENA
2014/2015
Abstract
New technologies should offer the opportunity to develop innovative projects, that are able to emphasize user’s experience. The potentiality of new devices represented an important mean for the designer, which should analyzes and understands the logic of operation to use their properties to ideate, design and create everyday objects. This thesis aims to investigate how these new technologies are able to support the development of cultural heritage inside the museum context. In particular, the project involves the creation of an interactive display case, implemented by a transparent LCD screen that makes it possible to observe the object inside the box and simultaneously to display information, graphics and extra content on its surface. The product interaction has been achieved through the design of gestural touchless interface, controlled by the Leap Motion Sensor, that is able to detect the movements of the hands of the user; these gestures are then transformed into input command for the application by a software. In order to test the validity of the project, it was decided to design a case study, which involved the creation of a working prototype to be installed inside an existing museum. With this idea, it has been created a customized version of the display case for the Museum of Science and Technology “Leonardo da Vinci” of Milan, equipped with a digital interactive application dedicated to the Voltaic Pile. The placement of the product into a real exhibition made it possible to evaluate the reaction of visitors and the museum’s openness to innovation, also highlighting the strengths and failings of the project, discovering future improvements. Finally, the ultimate aim of the global product system was therefore to discover the consequences arising from the use of new devices into a cultural environment.File | Dimensione | Formato | |
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