The scenary of the present society has changed radically compared to a few decades ago. We have witnessed a severe economic crisis, an increasing bustle of everyday life, a change in the paradigms of space and time, also given by the use of new media, and a changed meaning of public space. Within the cities, also their social symbol, the urban market, has undergone several changes: since ancient times it has always been every city’s fulcrum, a place of material and cultural exchange; starting from the 50s, it has lost popularity and value, following the opening of supermarkets, that have become hypermarkets or small “village” in an increasingly massive and diffuse way; today we see another turnabout: according to recent data, many supermarkets are experiencing increasing losses and, on the contrary, it seems that the local markets are regaining vitality. So, today’s citizen prefer buying at the market rather than get lost among the thousand corridors of a supermarket. To this also adds a renewed vitality of small shops retailing, mainly helped by a new foreign labor. Starting from this scenario, I tried to analyze these trends, in a positive way, relaunching the local market, also as in instrument for urban quality’s rebirth. The goal is to create a new type of market, which is not only the one of the tradition, but that fits the needs of a changing society; which is accessible through multiple channels (online and offline); which has a proximity character, so it’s within walking distance; which focuses on the human scale, that has been lost within the large hypermarkets; and which is a benefit activator for the surrounding communities, avoiding food waste and helping the needy.
Lo scenario della società attuale è mutato radicalmente rispetto a pochi decenni fa. Abbiamo assistito ad una forte crisi economica, all’aumentare della frenesia della vita quotidiana, a un cambio nei paradigmi di spazio e tempo, dato anche dall’utilizzo dei nuovi mezzi di comunicazione, e soprattutto a un mutato significato di spazio pubblico. All’interno delle città, anche il suo simbolo sociale, il mercato urbano, ha subito diversi cambiamenti: fin dai tempi antichi ha sempre rappresentato il fulcro di ogni città, luogo di scambio materiale e culturale; a partire dagli anni ‘50, ha perso popolarità e valore, in seguito all’avvento dei supermercati, che si sono imposti in maniera sempre più massiccia e diffusa sul territorio, fino a diventare ipermercati o piccoli “village”; Oggi invece assistiamo a un’altra inversione di rotta: secondo recenti dati, molti supermercati stanno riscontrando grosse perdite e, al contrario, sembra che i mercati rionali stiano riprendendo vitalità. Insomma il cittadino di oggi preferisce comprare al mercato piuttosto che perdersi tra i mille corridoi di un supermercato. A ciò si aggiunge anche una rinnovata vitalità dei piccoli negozi di vendita al dettaglio, aiutato soprattutto da una nuova forza lavoro straniera. Partendo quindi da questo scenario, si è cercato di analizzare queste tendenze, sfruttandole in maniera positiva, rilanciando il mercato locale, anche come strumento di rinascita di qualità urbana. L’obiettivo è quello di creare un nuovo tipo di mercato, che non sia solo quello della tradizione, ma che si adatti alle esigenze di una società in continuo mutamento, che sia quindi una struttura “debole” e non del tutto fissa; che sia raggiungibile attraverso più canali (offline e online); che abbia un carattere di prossimità, cioè che sia raggiungibile a piedi; che si concentri sulla scala umana, la quale è stata smarrita all’interno dei grandi ipermercati; e infine che sia attivatore di beneficio per la comunità circostante, evitando gli sprechi alimentari e aiutando gli indigenti.
ReMarket. Il mercato urbano come nuova centralità locale e attivatore di beneficio pubblico nella società contemporanea
MAURO, STEFANIA
2014/2015
Abstract
The scenary of the present society has changed radically compared to a few decades ago. We have witnessed a severe economic crisis, an increasing bustle of everyday life, a change in the paradigms of space and time, also given by the use of new media, and a changed meaning of public space. Within the cities, also their social symbol, the urban market, has undergone several changes: since ancient times it has always been every city’s fulcrum, a place of material and cultural exchange; starting from the 50s, it has lost popularity and value, following the opening of supermarkets, that have become hypermarkets or small “village” in an increasingly massive and diffuse way; today we see another turnabout: according to recent data, many supermarkets are experiencing increasing losses and, on the contrary, it seems that the local markets are regaining vitality. So, today’s citizen prefer buying at the market rather than get lost among the thousand corridors of a supermarket. To this also adds a renewed vitality of small shops retailing, mainly helped by a new foreign labor. Starting from this scenario, I tried to analyze these trends, in a positive way, relaunching the local market, also as in instrument for urban quality’s rebirth. The goal is to create a new type of market, which is not only the one of the tradition, but that fits the needs of a changing society; which is accessible through multiple channels (online and offline); which has a proximity character, so it’s within walking distance; which focuses on the human scale, that has been lost within the large hypermarkets; and which is a benefit activator for the surrounding communities, avoiding food waste and helping the needy.File | Dimensione | Formato | |
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https://hdl.handle.net/10589/121992