Geometry in Bloom is a report about two different realities, closely linked: the British textile design and the Italian textile industry. The purpose is to show what I learned during my experience in London, explaining these two poles of the textile design and demonstrating the features, advantages and the reasons of this union. Thanks to my experience in a British fashion brand, I could truly understand this connection between foreign brands and their relationship with the Italian textile industry. A link based on the concept of Made in Italy and quality of design that they product. Furthermore, the study of English prints development, proves the extreme actuality of print of almost 300 years ago. A sort of innate love, independent of time, for tradition and floral themes. London was then the inspiration and historical research, Como theoretical and practical development. In fact, I had the opportunity in Italy to print my fabrics and not least study the most modern industrial processes that are used in the field of textile printing, demonstrating in a practical way, this union through the design of a collection of clothes printed. The innovative process implemented, printing the placement of patterns on fabric, has also allowed the perfect joint of printed patterns, with the shapes of clothes and innovative fabrics.
Geometry in Bloom è una tesi che tratta due realtà diverse, ma strettamente collegate: il design inglese nelle stampe tessili e l'industria tessile italiana. Lo scopo è quello di dimostrare quanto ho avuto modo di apprendere durante la mia esperienza a Londra, spiegando questi due poli del mondo del textile design, dimostrando le peculiarità, i vantaggi e i motivi di questo connubio. É stato proprio lavorando in un brand di moda inglese che ho potuto veramente comprendere questa comunione tra i brand stranieri in generale e il rapporto che hanno con l’industria tessile italiana. Un legame basato sul concetto di Made in Italy e di qualità dei prodotti di design. Tramite lo studio della storia delle stampe inglesi è emersa inoltre l’estrema attualità che hanno ancora oggi stampe di almeno 300 anni fa, evidenziando quindi una particolare predisposizione, tutta inglese, per questo tipo di design. Una sorta di amore innato e indipendente dal tempo, per la tradizione e i temi floreali. Londra è stata quindi l’ispirazione e la ricerca storica, Como la ricerca teorica e lo sviluppo pratico. In Italia infatti ho avuto l'opportunità di stampare le mie creazioni e non da ultimo studiare gli attualissimi processi industriali che vengono utilizzati nell’ambito della stampa tessile, riuscendo quindi a dimostrare in modo pratico, questo connubio tramite la progettazione di una collezione di abiti stampati. Il processo innovativo attuato, ovvero la stampa del piazzamento dei cartamodelli su tessuto, ha inoltre permesso la perfetta unione dei disegni stampati, con la forma stessa dell’abito e il tessuto innovativo prescelto.
Geometry in bloom. Da Londra a Como : viaggio tra la memoria delle stampe storiche inglesi e l'industria tessile italiana
GOBBI, VALERIA
2014/2015
Abstract
Geometry in Bloom is a report about two different realities, closely linked: the British textile design and the Italian textile industry. The purpose is to show what I learned during my experience in London, explaining these two poles of the textile design and demonstrating the features, advantages and the reasons of this union. Thanks to my experience in a British fashion brand, I could truly understand this connection between foreign brands and their relationship with the Italian textile industry. A link based on the concept of Made in Italy and quality of design that they product. Furthermore, the study of English prints development, proves the extreme actuality of print of almost 300 years ago. A sort of innate love, independent of time, for tradition and floral themes. London was then the inspiration and historical research, Como theoretical and practical development. In fact, I had the opportunity in Italy to print my fabrics and not least study the most modern industrial processes that are used in the field of textile printing, demonstrating in a practical way, this union through the design of a collection of clothes printed. The innovative process implemented, printing the placement of patterns on fabric, has also allowed the perfect joint of printed patterns, with the shapes of clothes and innovative fabrics.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2016_04_Gobbi_01.pdf
non accessibile
Descrizione: Testo tesi
Dimensione
10.37 MB
Formato
Adobe PDF
|
10.37 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
2016_04_Gobbi_02.pdf
non accessibile
Descrizione: progetto tesi
Dimensione
14.98 MB
Formato
Adobe PDF
|
14.98 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in POLITesi sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.
https://hdl.handle.net/10589/122035